Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Kodinkoneliikkeet kauppaavat asiakaspalautuksia “outlet-tuotteina”, mutta erityisen halpoja ne eivät välttämättä ole – nämä 3 asiaa ostajan on hyvä tietää

Julkaistu: 03.05.2021

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan olennaista on, että kauppa ilmoittaa tuotteen mahdolliset puutteet selkeästi ja yksilöidysti. Aina näin ei ole.

Useat kodinkone- ja elektroniikkaliikkeet myyvät verkossa ja myymälöissään niin kutsuttuja outlet-tuotteita ja markkinoivat niitä erityisen edullisilla hinnoilla.

Esimerkiksi Gigantin, Powerin ja Verkkokauppa.comin outlet-tuotteet ovat pääosin esittelykappaleita tai asiakaspalautuksia – siis tuotteita, joita liikkeiden olisi muuten vaikea saada kaupaksi.

Joitakin outlet-tuotteita myydään 40–50 prosentin alennuksella normaalihinnasta tai jopa halvemmalla. Toisaalta monien, etenkin kalliimpien tuotteiden alennusprosentti on huomattavasti maltillisempi: 10–15 prosenttia tai jopa tätä pienempi.

Myös tuotteiden kunto vaihtelee suuresti. Esittelykappaleena toiminutta tuotetta ei välttämättä erota uudesta muu kuin puuttuva alkuperäispakkaus. Osassa asiakkaiden palauttamista tuotteista taas on naarmuja tai muita käytön jälkiä, ja joitakin niistä on jouduttu korjaamaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoo kertoo, mitä kuluttajan kannattaa tietää outlet-tuotteesta ennen ostopäätöksen tekemistä.

Haluatko jatkaa lukemista?

Kirjaudu sisään tai luo tili

alennukset

asiakaspalautukset

elektroniikkaliike

kodinkoneliike

Outlet

Palautusoikeus

takuu