Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Härskit kotimyyjät: Rahat pois vanhuksilta

Julkaistu: 03.06.2015

Vanhuksille suunnattu kotimyynti käy yhä häikäilemättömämmäksi. Yksinäisille vanhuksille kaupitellaan jopa 50 000 euron remontteja, joita he eivät tarvitse.

Vanhuksille myydään yhä enemmän ja yhä kalliim­pia tuotteita kotiovelle epärehellisin keinoin. Yk­sin asuvista vanhuksista on tullut otollinen kohde putkiremontteja, lämmitysjärjestelmiä tai vaikka uusia ikkunoita kauppaaville myy­jille, jotka kiertävät ovelta ovelle.

Usein kotimyyntitilanteessa on pai­kalla vain mahdollisesti arka vanhus sekä myyjä. Tunnelma saattaa olla painostava, jopa uhkaava.

Tapaukset ovat viime vuosina lisään­tyneet ja kauppasummat kasvaneet. Ti­lastoja ilmiöstä ei ole, mutta esimerkiksi­ Kuluttajaliittoon tulleiden ilmoitusten määrä on kasvanut selvästi.

Viime syksy­nä vanhuksille kaupattiin aggressiivises­ti ylihintaisia ikkuna­ ja kattoremontte­ja. Kuluttajaliitto varoitti epärehellisistä kauppiaista joulukuussa.

”Tapausten yhteinen piirre on, ettei hinta ole tuhat euroa, vaan 50 000 euroa”, kuvaa Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario.

Useita ilmoituksia viikottain

Ennen epärehellisen kaupparatsun käyn­nistä jäi harmistus ja lompakkoon muu­taman sadan euron lovi. Nyt törkeän myy­jän käynti saattaa aiheuttaa jopa kymme­nien tuhansien eurojen sitoumuksen.

Pa­himmassa tapauksessa sopimus voi viedä vanhuksen kaikki säästöt tai johtaa lop­puelämän kestävään velkaan.

Kuluttajaliittoon ilmoitetaan viikoit­tain useita tapauksia, joissa vanhuksille on myyty väkisin tavaroita tai palveluksia, joita he eivät tarvitse. Usein myyjät käyt­tävät hyväkseen vanhuksen heikkoa kun­toa tai ymmärrystä, eivätkä suostu pois­tumaan ennen kuin sopimuspaperi on allekirjoitettu.

Sarion mukaan häiriömyyjät ovat useimmiten ”provisiopalkkaisia nuo­ria miehiä, jotka tulevat kahvipaketin kanssa”.

Myyjät ovat niin sinnikkäitä, et­tä usein voidaan puhua jopa pakkomyynnistä. Vanhuksen kanssa puhutaan niin pitkään, että tämä ei kehtaa kieltäytyä kaupanteosta.

”Toiminta perustuu yksinäisyyden hy­väksikäyttöön. Vanhukset ovat usein hy­vin kohteliaita, jos joku on istunut tunnin kahvilla.”

Rehellisiäkin firmoja toki on, mutta Sa­rion mukaan mätämunat pilaavat kaik­kien maineen.

”Ongelmia on sekä hyvien että huonojen firmojen kanssa. Provisio­palkalla kauppaa tehdään hinnalla millä hyvänsä.”

Puhtaita huijauksiakin on

Epärehellisen kotimyynnin ja suoranai­sen huijauksen raja on häilyvä, mutta suoranaisia rikoksiakin tapahtuu.

Rikos­komisario Ari Luoto Sisä­-Suomen poliisi­laitokselta kertoo, että Pirkanmaalla valtaosa vanhusten varoja kärkkyvistä on puh­taita huijareita, jotka eivät edes yritä myy­dä mitään.

Tällöin huijari saattaa esimer­kiksi soittaa yksin asuvalle vanhukselle ja esiintyä kaukaisena sukulaisena, joka tar­vitsee kipeästi rahaa. Rikolliset onnistuvat usein kaivamaan oikeiden sukulaisten ni­miä, jotta esitys kuulostaa uskottavalta.

Rikolliset selvittävät vanhusten asuin­paikkoja esimerkiksi seuraamalla hei­tä pankkiautomaatilta kotiin. Luoto arve­lee, että yhteystietoja kaivetaan myös pu­helinluetteloista. Vanhuksia ovat suurella todennäköisyydellä ne, joilla on edelleen lankapuhelinliittymä.

Poliisin on vaikeaa puuttua epärehelli­seen kotimyyntiin tai huijauksiin. Vaikka viranomaiset ja järjestöt yrittävät valistaa vanhuksia esimerkiksi olemaan avaamat­ta ovea tuntemattomille tai vastaamatta puheluihin, huijauksia sattuu silti kaiken aikaa.

Aikuista ihmistä, joka ei esimerkik­si ole edunvalvonnassa, on mahdotonta vahtia ympäri vuorokauden.

Tuotteet kalliimpia kuin kaupassa

Kotimyynti vie enemmän aikaa kuin mo­ni muu myyntitapa. Siksi ovelta ovelle myytävät tuotteet ovat usein huomatta­vasti kalliimpia kuin kivijalkaliikkeestä tai internetistä ostettaessa.

”Puhelinmyynnissä ja kotimyynnissä ei myydä mitään sellaista, mitä ei saisi pa­remmin ehdoin ja hinnoin kaupasta”, Ku­luttajaliiton Sario toteaa.

Myynnin ja markkinoinnin ammatti­laiset ­-edunvalvontajärjestön toiminnan­johtaja Juha Häkkinen puolestaan toteaa, että jos kotimyynti olisi helppo tapa tehdä bisnestä, sitä harjoittaisivat nykyistä laa­jemmin myös isot ja tunnetut yritykset.

Kiusaus epärehellisyyteen ja eettises­ti arveluttavaan myymiseen kasvaa, jos myyjä toimii pelkällä provisiopalkalla, ei­kä myytävä tuotekaan välttämättä ole standardien mukainen.

”Jos myyjä saa jalan oven väliin, peri­aatteista ruvetaan lipsumaan kaupan toi­vossa”, Häkkinen sanoo.

Hän toteaa myös, että kotimyynnissä ostopäätökseen vaikuttavat helposti muut asiat kuin tavaran todellinen tarve. Myös hintavertailua on mahdotonta tehdä, kun myyjä jo työntää sopimuspaperia nenän eteen.

Palvelun peruminen vaikeaa

Vaikka kotimyynnissä on yleensä 14 vuo­rokauden palautus-­ ja peruutusoikeus, se ei koske palveluita, jotka teetetään yksilöl­listen mittojen mukaan. Sellaisia ovat esi­merkiksi remontit.

”Jos mitat on otettu ja ikkunalasit lei­kattu, palautusoikeutta ei ole. Silloin joko maksetaan tai itketään ja maksetaan”, Ku­luttajaliiton Sario sanoo.

Kaupan peruminen voi näissäkin tapauksissa olla mahdollista käräjäoikeu­dessa, jos voidaan osoittaa, ettei ostaja ole ymmärtänyt, mitä tuli ostaneeksi.

Oikeus­prosessi on kuitenkin kallis, raskas ja han­kala. Siksi moni huijatuksi tullut ei halua lähteä käräjöimään.

Pahimmassa tapauk­sessa kaupat on tehty käteisellä ulkomaa­laisen ”remonttiporukan” kanssa ja hui­jarit ovat ehtineet häipyä maasta työtä tekemättä.

Virhettä ei tarvitse hävetä

Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohta­ja Satu Helin kertoo jokin aika sitten Kou­volassa paljastuneesta tapauksesta, jossa muistisairauksista kärsivälle iäkkäälle pa­riskunnalle oli myyty kylpyhuoneremont­ti 30 000 eurolla.

Todellinen hinta olisi ol­lut 10 000 ja 12 000 euron välillä. Valppaat omaiset ottivat yhteyttä Vanhustyön kes­kusliiton korjausneuvontaan, jonka avus­tuksella kauppa saatiin peruttua.

Kun väestö ikääntyy ja iäkkäiden ih­misten kotona­asumista halutaan lisätä, on maaperä otollinen myös epärehellisil­le myyjille. Helin ei suosittele vanhuksille kiertävältä kaupparatsulta ostamista.

Kun ihminen tarvitsee vaikkapa re­monttiapua, hänen kannattaa olla itse ak­tiivinen. Apua voi kysyä Vanhustyön kes­kusliitosta tai kuntien korjausavustusten käsittelijöiltä, joiden yhteystiedot löytyvät Asumisen rahoitus­ ja kehittämiskeskuk­sen ARAn verkkosivuilta.

”Silloin tiede­tään, että apua antavat henkilöt ovat luo­tettavia eivätkä vedä välistä.”

Jos vanhus pitkän taivuttelun jälkeen kuitenkin on mennyt allekirjoittamaan sopimuksen, saattaa harmistus ja häpeä iskeä kunnolla vasta myöhemmin. Omai­sillekin kertominen voi olla vaikeaa, koska vanhus saattaa pelätä, että hänet hauku­taan möhläyksestä.

Siksi omaisten on tär­keää pitää ilmapiiri sellaisena, että mum­mo tai vaari voi kertoa virheestään ilman pelkoa moitteista.

”Mitä enemmän yhteiskunnassa on iäkkäitä ihmisiä, sitä tärkeämpää on, et­tä näitä asioita pidetään esillä”, Helin sa­noo.

Näin vältät epärehellisen kotimyynnin

1 Älä avaa ovea tuntemattomille. Kaikkein varmin – ja oikeastaan ainut – tapa välttyä epärehellisiltä kauppiailta on olla avaamatta ovea tuntemattomille.

2 Älä allekirjoita mitään. Kotimyynnissä hinnan ja muiden ehtojen vertailu muiden yritysten hintoihin on hankalaa. Siksi myyjän tarjoamaa sopimuspaperia ei koskaan kannata allekirjoittaa kysymättä ensin muiden mielipidettä. Esimerkiksi Vanhustyön keskusliitosta saa apua asunnon korjaustarpeiden kartoittamiseen ja luotettavan urakoitsijan etsimiseen.

3 Kerro sopimuksesta muille mahdollisimman nopeasti. Jos sopimuksen tulee kuitenkin allekirjoittaneeksi ja se alkaa kaduttaa, kannattaa olla mahdollisimman nopeasti yhteydessä omaisiin tai kuluttajaviranomaisiin.

Esimerkiksi remontti tai muu räätälöity palvelu voi olla mahdollista peruuttaa, jos pystytään todistamaan, että asiakas ei ole ymmärtänyt, mitä on ostanut, tai jos myyjä ei ole kertonut riittävän selvästi kokonaiskustannuksista.

Neuvoja remonttitarpeissa: ARA, puh. 029 525 0800 Vanhustyön keskusliitto, puh. 09 350 8600

Neuvoja sopimusasioissa: Kuluttajaneuvonta

Myyjän on kerrottava peruutusoikeudesta

Ovelta ovelle kiertävä myyjä ei saa toimia miten haluaa. Kotimyyntiä säätelevät tiukat ohjeet.

Myyjän on ennen kaupan tekoa annettava kuluttajalle tarkat tiedot myytävän tuotteen ominaisuuksista, hinnasta sekä toimitus- ja palautuskuluista.

Lisäksi myyjän on annettava edustamansa yrityksen yhteystiedot sekä tietoa peruutusehdoista. Jos myyjä ei anna tietoja, se saattaa olla peruste kaupan perumiselle jälkikäteen.

Normaalisti kotimyynnistä ostetuilla tuotteilla on 14 vuorokauden palautusoikeus. Uudistuneen lainsäädännön mukaan kuluttajan on kuitenkin itse maksettava peruutetun tilauksen palautuskulut.

Palautusoikeus ei koske tavaroita, jotka teetetään yksilöllisten mittojen mukaan. Esimerkiksi mittatilauksena valmistettavien keittiökalusteiden tai ikkunoiden tilaamista asennuksineen ei voi peruuttaa.

Kuluttaja-asiamies antoi huhtikuussa yrityksille uudet ohjeet kotimyynnistä. Ohjeissa suositetaan luopumaan kaupanteosta kokonaan, jos on ilmeistä, että ”kuluttajan oikeustoimikelpoisuus voi olla heikentynyt iän tai sairauden takia”.

ARA

edunvalvonta

Huijaus

Kotimyyjä

kotimyynti

kotiovi

Kuluttajaliitto

lankapuhelin

myyjä

oikeus

provisio

Raha

Remontti

sopimus

vanhus