Bensiini, diesel, kaasu vai sähkö? Vertailussa autojen käyttövoimat
Vertasimme bensiini-, diesel-, kaasu- ja sähköautojen käyttövoimien hintaa, valmistuksen ja käytön hiilidioksidipäästöjä, ilmanlaatuun vaikuttavia paikallisia päästöjä sekä tankkauksen tai latauksen hintaa, nopeutta sekä tankkaus- ja latauspisteiden määrää.
EU:n tiukentuvat päästömääräykset velvoittavat autovalmistajat pudottamaan ensi vuoden alusta alkaen myymiensä autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästön sakon uhalla. Tästä syystä ladattavia hybridiautoja on tulossa tänä vuonna myyntiin poikkeuksellisen paljon.
Vertaamme Kuluttajan numerossa 2/2020 bensiini-, diesel-, kaasu- ja sähköautojen käyttövoimien hintaa, valmistuksen ja käytön hiilidioksidipäästöjä, ilmanlaatuun vaikuttavia paikallisia päästöjä, tankkauksen tai latauksen hintaa ja nopeutta sekä tankkaus- ja latauspisteiden määrää. Sähköautoista mukana on täyssähkömalli, ladattava hybridi sekä ei-ladattava perushybridi.
Useimmille autoilijoille ladattava hybridi tarjoaa parhaan tasapainon kustannusten, ympäristövaikutusten ja arkielämän helppouden suhteen. Lataushybridin päästöt riippuvat kuitenkin siitä, kuinka suuri osa ajoista ajetaan sähköllä.
Kaupunkiasujalle ekologinen ja parhaimmillaan myös taloudellinen vaihtoehto on ei-ladattava perushybridi. Myös täyssähkö on hyvä vaihtoehto ahkeralle kaupunkiautoilijalle, joka ei poistu kovin usein kauas asuinpaikastaan.
Satoja kilometrejä päivittäin ajavalle dieselauto muodostuu puolestaan taloudelliseksi vaihtoehdoksi, mutta dieselin haittana on korkea käyttövoimavero sekä suuret paikalliset päästöt sekä myös hiilidioksidipäästöt. Hiilidioksidipäästöjä kuitenkin voi vähentää käyttämällä biodieseliä.
Auto
autoilu
biodiesel
biokaasu
Diesel
hiilidioksidipäästöt
käyttövoima
ladattava hybridi
Sähköauto
ympäristöystävällisyys