Myytävän ruoka-annoksen kuva ei saa johtaa harhaan – myös tekoälykuvat voivat olla harhaanjohtavia
Foodora poisti tekoälyllä luodun annoskuvan sivuiltaan sen jälkeen kun elintarvikevalvonta puuttui asiaan.
Ruoka-annokset näyttävät pakkaus- ja muissa mainoskuvissa herkullisemmalta kuin todellisuudessa. Kuluttajan haastatteleman Ruokaviraston asiantuntijan mukaan tämä on tietyin reunaehdoin sallittua. Kameran eteen asetellun annoksen ei tarvitse näyttää täsmälleen siltä kuin se on pakkauksen sisällä, ja kuvaan saa jopa laittaa lisukkeita, jotka eivät tuotteeseen kuulu, kunhan kerrotaan, että kyseessä on tarjoiluehdotus.
Kuvat eivät kuitenkaan saa antaa liioiteltua tai harhaanjohtavaa käsitystä tuotteesta.
Aina näin ei ole. Ruoankuljetuspalvelu Foodora myi alkuvuodesta kananugetteja ja ranskalaisia perunoita sisältävää annosta kuvalla, jossa oli kokonainen broileri ja parsatankoja. Foodorasta löytyy saman ravintolan listalta myös Metsästäjänpihvi-niminen annos, jossa tekoälyn näkemys pihvistä muistuttaa kokolihasta tehtyä paksua fileepihviä. Oikeasti annoksessa on jauhelihapihvi.
Foodora on poistanut broilerikuvan Kuluttajan kysyttyä asiasta Ruokavirastosta, mutta mainosti vielä 6. maaliskuuta metsästäjänpihviä fileepihvin kuvalla. Yritys myöntää Kuluttajalle, että kuvien käytössä on tapahtunut virhe. Foodora aikoo merkitä tekoälyllä luodut tuotekuvat jatkossa entistä selkeämmin. Lue lisää Kuluttajan jutusta!
mainoskuva
ruoka-annoskuva
ruokakuva
ruokamainoskuva
Tekoäly
tekoälykuva
tuotekuva