Virheestä voi saada hyvitystä, vaikkei tuotteella olisi takuuta
Selvitimme, kuinka pitkään tavallisimpien tuotteiden pitäisi kuluttajariitalautakunnan mukaan kestää.
Kuluttajansuojalain virhevastuu takaa, että myyjä on vastuussa tavaran virheistä sen oletetun kestoiän ajan – riippumatta siitä, onko tuotteelle myönnetty takuuta vai ei. Tämä selviää Kuluttajan artikkelista, jossa selvitetään takuun perusperiaatteita sekä sitä, miten virhetilanteissa kannattaa toimia.
Esimerkiksi vuoden mittaisella takuulla ei ole juurikaan merkitystä, sillä lähes minkä tahansa tuotteen pitää joka tapauksessa kestää tätä pidempään.
Kuluttajansuojalaissa on 12 kuukauden virheolettama. Se tarkoittaa, että jos tavaran virhe ilmenee vuoden kuluessa ostohetkestä, virheen oletetaan lähtökohtaisesti olevan myyjän vastuulla. Tällöin on myyjän tehtävä osoittaa, että tavara oli luovutushetkellä virheetön.
Vuoden virheolettamaa ei kuitenkaan sovelleta silloin, jos tavaran normaali kestoikä on alle vuoden.
Kuluttajan artikkelissa selvitetään myös, kuinka pitkään kuluttaja voi edellyttää kodin eri laitteiden kestävän. Yleisimpien elektroniikkalaitteiden on kestettävä yli 1,5 vuotta, ja monilta laitteilta voi odottaa selvästi pidempääkin kestoikää. Lue, kuinka pitkän kestoiän kuluttajariitalautakunta on linjannut esimerkiksi 1 550 euron robottiruohonleikkurille tai 950 euroa maksaneelle kannettavalle tietokoneelle.
Kuluttajariitalautakunta
takuu
takuuaika
tuotteiden takuu
virheolettama