Vanhat ongelmat palasivat liittymiin
Määräaikaiset puhelinliittymät ja niiden ongelmat yleistyvät monen vuoden tauon jälkeen. Kuluttajaviranomaiset selvittävät DNA:n ja Telian liittymien markkinointia.
Viranomaiset kehottavat kuluttajia olemaan tarkkana matkapuhelinliittymää otettaessa. Määräaikaisten sopimusten määrä on taas kasvamassa usean vuoden tauon jälkeen. Kasvun vahvistavat niin Traficom, Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kuin kolme suurinta operaattoria.
Määräaikaisten liittymien ongelma on, ettei kuluttaja aina ymmärrä, mihin hän on sitoutunut. Määräaikaista puhelinliittymää ei voi irtisanoa ilman lisämaksua. Kuluttajien hämmennys sopimuksen sitovuudesta on lisännyt yhteydenottoja viranomaisiin.
”Kuluttajat eivät ole ymmärtäneet tekevänsä määräaikaista sopimusta eivätkä sitä, mitä se tarkoittaa”, ryhmäpäällikkö Satu Toepfer KKV:sta sanoo.
KKV selvittää parhaillaan DNA:n ja Telian määräaikaisten kännykkäliittymien markkinointia. Tutkinnassa on muun muassa se, onko kuluttajille kerrottu selkeästi eri kanavissa, että sopimus on määräaikainen ja mitä se merkitsee.
Samaan aikaan kuluttaja-asiamies haluaisi rajata määräaikaisten kännykkäliittymien enimmäiskeston nykyisestä 24 kuukaudesta 12 kuukauteen. Näin siksi, että nopeasti muuttuvassa markkinassa kahta vuotta pidetään kuluttajan kannalta pitkänä aikana olla sidottu yhteen hintatasoon ja operaattoriin.
Määräaikaisten liittymien ongelmat ovat yllättäneet viranomaiset. Tällaiset liittymät vähenivät reilusti viestintämarkkinalain muututtua vuonna 2011. Silloin kiellettiin määräaikaisten liittymien ketjutus. Lakimuutoksen jälkeen Suomessa myytiin lähes pelkästään toistaiseksi voimassa olevia matkapuhelinliittymiä, jotka kuluttaja pystyi irtisanomaan milloin vain.
Nyt kolmesta suuresta operaattorista kaksi – DNA ja Telia – tarjoavat myös määräaikaisia liittymiä. Määräaikaisella liittymällä operaattorit antavat kuluttajalle halvemman hinnan ja saavat sitoutettua asiakkaan voimakkaasti kilpailluilla markkinoilla. DNA:n mielestä suunta on oikea, sillä sen asiakastyytyväisyys ja liittymien määrä ovat kasvaneet.
”Totta kai on yksittäistapauksia, joissa ihminen ei ole ymmärtänyt sopimuksen laatua. Valitusmäärät ovat kuitenkin tosi pieniä suhteutettuna siihen, että Suomessa on noin 10 miljoonaa matkaviestinverkon liittymää”, DNA:n liiketoimintajohtaja Cedric Kamtsan huomauttaa.
Määräaikaisten kännykkäliittymien määrästä ei ole tarkkaa tietoa, sillä ne eivät näy viranomaisten tilastoissa, eivätkä operaattorit kerro lukujaan. Yhtä mieltä tahot ovat siitä, etteivät määrät ja ongelmat ole kymmenen vuoden takaisella tasolla, jolloin kaksi kolmasosaa suomalaisten kännykkäliittymistä oli määräaikaisia. Silloin kuluttajien vaikeus vaihtaa operaattoria hillitsi alan kilpailua.
”Nyt ollaan vielä kaukana siitä tilanteesta”, sanoo Traficomin apulaisjohtaja Merja Saari.
Puhelinliittymän lisäksi kuluttajan on ymmärrettävä, mitä liittymän mukana tulee. Esimerkiksi Telia yhdistää kännykkäliittymiin sisältöjä, kuten suoratoistopalveluita HBO:ta ja C Morea, joko määräaikaisella tai toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.
KKV pitää kuluttajan kannalta hämmentävänä, jos varsinainen ostettava tuote eli esimerkiksi kännykkäliittymä on toistaiseksi voimassa oleva, mutta kylkiäinen ei.
Myös pysyvä, milloin vain irtisanottava kännykkäliittymäsopimus on luettava tarkkaan. Tyypillistä on, että hinta on alussa edullisempi, mutta kallistuu sitten. KKV on kieltänyt koko alalta edullisemman ajanjakson markkinoinnin erikoisetuna, sillä kyse on alan vakiintuneesta hinnoittelumallista.
DNA
Irtisanominen
Kännykkä
Liittymä
määräaikainen
puhelin
Puhelinliittymä
sopimuksen irtisanominen
sopimus
Telia