Sadoilla ongelmia halpasähköyhtiön kanssa
Puhelimessa tehty halpa sähkösopimus osoittautuu monissa tapauksissa kaikkea muuta kuin edulliseksi. Tällä hetkellä ongelmia aiheuttaa Fi-Nergy Voima, josta kuluttajaviranomaiset ovat saaneet tänä vuonna jo yli 350 yhteydenottoa.
Kun puhelinmyyjä tarjoaa halpaa sähkösopimusta, moni tarttuu tarjoukseen. Heti ensimmäiset laskut voivat kuitenkin tuoda mukanaan ikävän yllätyksen.
Ikäviä yllätyksiä on tarjonnut etenkin Fi-Nergy Voima. Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet alkuvuodesta yli 350 yhteydenottoa yritykseen liittyen. Viime vuonna yhteydenottoja tuli 500.
Fi-Nergyn ongelmat liittyvät etenkin laskutukseen: Asiakkailta on laskutettu etukäteen käyttöarvion perusteella huomattavan suuria summia. Laskutusta ei ole tasattu vastaamaan todellista kulutusta. Asiakkaiden mukaan yritykseen on ollut vaikea saada yhteyttä.
Kuluttaja-asiamies ei ole saanut korjattua ongelmia yrityksen kanssa, joten maaliskuussa käyttöön otetaan järeämmät toimenpiteet. Tyypillisesti kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta kieltoa esimerkiksi tiettyjen sopimusehtojen käytölle.
Viranomaisten vanha tuttu
Fi-Nergy Voiman omistaja on ollut ennenkin tekemisissä kuluttajaviranomaisten kanssa. Talouselämän mukaan omistaja on toiminut toimitusjohtajana Market Energiassa, joka sai toiminta-aikanaan markkinaoikeudelta kiellon jatkaa lainvastaista markkinointiaan sekä hallituksen puheenjohtajana 220 Energiassa, joka sai kiellon muuttaa lainvastaisesti sopimusehtojaan.
Kuluttaja uutisoi halpasähköyhtiöstä viimeksi vuonna 2018. Silloin valituksia kuluttajaviranomaisille poiki poikkeuksellisen paljon yhtiö nimeltä Kotimaan Energia, jolla ei tiettävästi ole mitään yhteyttä Fi-Nergy Voimaan.
“Ikuisuusongelma”
”Puhelinmyyntiä harjoittavat sähköyhtiöt ovat ikuisuusongelma”, kertoo johtava asiantuntija Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Kotimaan Energian osalta tilanne on kuitenkin parantunut viimeisen vuoden aikana.
Fi-Nergy Voiman kaltaisiin yhtiöihin liittyy hyvin erilaisia ongelmia. Vaikka sopimus usein myydään asiakkaalle halvalla houkutushinnalla, hinta saatetaan nostaa hyvinkin nopeasti. ”Uudet asiakkaat saadaan kikkailulla. Kuluttajan pitää olla hereillä hintamuutoksien kanssa”, Kaakkola sanoo.
Ongelmat liittyvät toistaiseksi voimassa oleviin sekä osin myös sähkön pörssihintaan sidottuihin sopimuksiin. Määräaikaiset sopimukset ovat asiakkaalle tästä näkökulmasta turvallisempia, sillä niiden hintaa ei voi nostaa kesken sopimuskauden.
Fi-Nergy
Fi-Nergy Voima
halpasähköyhtiö
Kuluttaja-asiamies
kuluttajaviranomainen
Puhelinmyyjä
Puhelinmyynti
Sähkösopimus
Sähköyhtiö