Parturiajan perumisesta voi koitua kuluja
Etämyynnin peruutusoikeus ei päde etukäteen varattuihin palveluihin, jotka suoritetaan sovittuun aikaan. Kiistat peruttujen aikojen korvaamisesta ovat yleisiä.
Etämyynnin peruutusoikeus on tuttu juttu: jos ostaa puhelinmyyjältä lehtitilauksen tai verkkokaupasta uudet sandaalit, on lain mukaan 14 vuorokautta aikaa peruuttaa kauppa ilman muita kustannuksia kuin tuotteen palauttamisesta mahdollisesti veloitettavat postikulut.
Tilanne muuttuu, kun kyse on etukäteen varattavasta ja mahdollisesti myös maksettavasta palvelusta, joka suoritetaan sovittuna aikana, esimerkiksi hieronta, hiustenleikkuu ja mallikuvaukset. Tällaisia ajanvarauksia ei katsota etäsopimukseksi, vaikka niistä olisi sovittu puhelimessa tai verkossa. Niinpä myöskään etäsopimuksen peruutusoikeus ei päde.
Etukäteen varatun, sovittuna aikana suoritettavan palvelun voi peruuttaa vain tietyissä poikkeustapauksissa. Tällöin peruutusoikeus perustuu kuluttajansuojalain 8:nteen lukuun.
”Lähtökohta on se, että kun palvelu on tilattu ja aika on sovittu, sitä ei voi yleensä enää kuluitta peruuttaa”, tiivistää kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV).
kuluttajansuojalaki
Kuluttajariitalautakunta
Musta lista
Peruutusoikeus