Myöhästyikö lento, juna tai bussi? Voit olla oikeutettu näihin korvauksiin
Jos liikenneväline on liikaa myöhässä tai matka perutaan, matkustajalla on oikeus monenlaisiin korvauksiin. Poikkeustilanne kuten pandemia voi kuitenkin rajoittaa kuluttajan oikeuksia.
Harva tietää, että esimerkiksi junamatkan peruuntuessa tai laivamatkan myöhästyessä matkustajalla on tarkkaan määriteltyjä oikeuksia, jotka perustuvat muun muassa myöhästymisen pituuteen.
Jos esimerkiksi laivamatkan lähtö viivästyy yli 90 minuuttia, matkustajalla on oikeus saada ateria ja virvokkeita. Tai jos lento on määränpäässä myöhässä vähintään kolme tuntia, matkustaja on oikeutettu joidenkin satojen eurojen suuruiseen vakiokorvaukseen sekä odotellessa lisäksi aterioihin, virvokkeisiin ja muun muassa ilmaisiin puheluihin. Tarvittaessa lentoyhtiön on järjestettävä matkustajalle hotelliyöpyminen sekä kuljetukset hotellin ja lentokentän välillä.
Johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnasta kertoo, että matkustajien oikeudet eri liikennevälineissä perustuvat EU-sääntelyyn ja ovat pääsääntöisesti samansisältöisinä voimassa koko EU-alueella. Joitakin kansallisia eroja voi toki olla.
EU:n ulkopuolella kuluttajansuojan taso vaihtelee maakohtaisesti. Esimerkiksi lentojen viivästymisiin kuitenkin pätee lähes kaikkialla maailmassa niin sanottu Montrealin yleissopimus, joka määrittelee vastuut vahingoista, joita viivästyksestä aiheutuu.
Saastamoisen mukaan matkustajan on esitettävä mahdolliset korvausvaatimuksensa ensisijaisesti itse suoraan kuljetusyritykselle. Jos sopua ei synny, kuluttajaneuvonnasta saa ohjeita ja usein myös apua sovitteluun.
”Jos vastapuolena on toiseen EU-maahan, Norjaan, Islantiin tai Britanniaan sijoittunut yritys, vastaavia palveluita tarjoaa myös Euroopan kuluttajakeskus”, Saastamoinen kertoo.
Lentoyhtiöt nihkeitä korvaajia
Tarkka sääntely ei kuitenkaan tarkoita, että liikenneyhtiöt todellisuudessa noudattaisivat sitä. Varsinkin lentoyhtiöt jättävät toistuvasti maksamatta lainsäädännön mukaisia vakiokorvauksia lentojen myöhästymisistä tai perumisista ”poikkeuksellisiin olosuhteisiin” vedoten.
korona
korvaus
lentokorvaus
Loma
lomailu
matka
matkailu
matkakorvaus
matkan peruuntuminen
Matkustus
poikkeustilanne