Kodinkoneliikkeet kauppaavat asiakaspalautuksia “outlet-tuotteina”, mutta erityisen halpoja ne eivät välttämättä ole – nämä 3 asiaa ostajan on hyvä tietää
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan olennaista on, että kauppa ilmoittaa tuotteen mahdolliset puutteet selkeästi ja yksilöidysti. Aina näin ei ole.
Useat kodinkone- ja elektroniikkaliikkeet myyvät verkossa ja myymälöissään niin kutsuttuja outlet-tuotteita ja markkinoivat niitä erityisen edullisilla hinnoilla.
Esimerkiksi Gigantin, Powerin ja Verkkokauppa.comin outlet-tuotteet ovat pääosin esittelykappaleita tai asiakaspalautuksia – siis tuotteita, joita liikkeiden olisi muuten vaikea saada kaupaksi.
Joitakin outlet-tuotteita myydään 40–50 prosentin alennuksella normaalihinnasta tai jopa halvemmalla. Toisaalta monien, etenkin kalliimpien tuotteiden alennusprosentti on huomattavasti maltillisempi: 10–15 prosenttia tai jopa tätä pienempi.
Myös tuotteiden kunto vaihtelee suuresti. Esittelykappaleena toiminutta tuotetta ei välttämättä erota uudesta muu kuin puuttuva alkuperäispakkaus. Osassa asiakkaiden palauttamista tuotteista taas on naarmuja tai muita käytön jälkiä, ja joitakin niistä on jouduttu korjaamaan.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoo kertoo, mitä kuluttajan kannattaa tietää outlet-tuotteesta ennen ostopäätöksen tekemistä.
alennukset
asiakaspalautukset
elektroniikkaliike
kodinkoneliike
Outlet
Palautusoikeus
takuu