Käytetyn auton ostaminen: mitkä ovat yleisimmät viat
Vanhan auton omistaminen ja käytetyn auton ostaminen ovat molemmat taiteenlajeja, sillä parhaaseenkin autoon tulee vanhemmiten vikoja. Selvitimme, mitkä viat ovat yleisimpiä ja miten auton ostajan tai omistajan kannattaa niihin suhtautua.
Nykyiset autot sisältävät yhä enemmän elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö nykyisiäkin autoja voisi korjata itse ilman kalliita erikoistyökaluja.
Nykyäänkin huomattava osa autojen huolloista ja korjauksista on aivan samaa öljyjen ja suodatinten vaihtoa sekä mekaanisiin komponentteihin kuten jarru- ja tukivarsiosiin liittyvää työtä kuin menneinäkin vuosikymmeninä.
Moottoritekniikassa autot ovat muuttuneet monimutkaisemmiksi muun muassa turboahtamisen ja hybridivoimalinjojen takia. Sähköautot sekoittavat pakkaa luonnollisesti vielä enemmän. Myös automaattivaihteistot ovat useimmiten rakenteeltaan huomattavasti käsivalintaisia laatikoita monimutkaisempia.
Monissa uusissa autoissa on myös värinöitä tasoittava kaksoismassavauhtipyörä, joka on tavanomaisesta vauhtipyörästä poiketen kuluva osa, kuten vaikkapa kytkin. Sekä moottorin että vaihteiston toimintaa ohjaa valmistajan räätälöimä tietotekniikka.
Vian syytä ei tarvitse nykyään arvailla
Autojen teknisellä monimutkaistumisella on myös valoisa puoli: nykyauto osaa itse kertoa toiminnastaan ja vioistaan, joten autoilijan ei tarvitse edes yrittää osata diagnosoida erilaisia vikatiloja. Esimerkiksi moottorihäiriön yhteydessä korjaamolla luetaan aivan ensimmäiseksi moottorin antamat vikakoodit. Näitä koodeja ja monta muuta auton niin kutsutun OBD II -tietoväylän kautta antamaa tietoa voi tarkastella myös itse edullisen lukijalaitteen avulla – OBD:sta ja lukijalaitteesta kerrotaan lisää alempana.
Vaikka autojen huoltaminen ja korjaaminen omin voimin vähenee jatkuvasti, ja vian sattuessa turvaudutaan yhä useammin ammattilaiseen, ei tästä käy syyttäminen vain monimutkaistuvia autoja. Elintason nousun myötä myös lukuisat muut aiemmin itse hoidetut hommat teetetään nykyisin ammattilaisilla. Esimerkiksi auton renkaiden kausivaihto ei ole nykyisin yhtään sen vaikeampaa kuin 20 vuotta sittenkään. Silti yhä harvempi vaivautuu ähertämään tunkin kanssa omalla pihallaan, kun ammattilainen hoitaa homman vartissa muutaman kympin korvauksella.
Intoa renkaan vaihtoon saattaa tosin vähentää myös nykyautojen niukka renkaanvaihtovarustus, johon ei välttämättä kuulu tunkkia lainkaan. Nykyauton varustukseen voi kuulua yksinomaan paikka-aine ja kompressori renkaan hätäkorjausta varten.
Murhetta aiheuttaa myös joissakin autoissa oleva suora rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Järjestelmä perustuu renkaisiin asennettuihin, yleensä paristokäyttöisiin painetunnistimiin. Kaikkia järjestelmiä ei saa renkaan vaihdon jälkeen nollattua napinpainalluksella, ja tunnistimen pariston loppuessa koko anturi pitää tyypillisesti vaihtaa.
Auto
autoilu
auton korjaus
auton osto
katsastaminen
katsastus
käytetty auto
korjaaminen
korjaus
OBD
renkaanvaihto