Testissä arvioitiin 8 Suomen suurimpiin sähkömyyjiin kuuluvan yrityksen 24 kuukauden määräaikaiset, kiinteähintaiset ja täysin uusiutuvilla energialähteillä tuotetut sähkösopimukset. Jos yritys ei tarjonnut uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähkösopimusta, tuotantotavaksi valittiin lisämaksullinen sopimus, jossa energia tuotettiin uusiutuvilla energialähteillä. Arvostelussa otettiin huomioon hinta, ehdot ja yrityksen tarjoama palvelu. Tiedot kerättiin tammikuussa 2021, hintatiedot yritysten verkkosivuilta 28.1.
Hinta arvioitiin perusmaksujen, sähkön kulutusmaksujen sekä lisäpalveluiden osalta. Sähkön hinnassa huomioitiin yleis-, aika- ja kausisähkö. Yleissähkön vuosikustannus laskettiin kolmelle esimerkkitaloudelle: kerrostaloasunnolle (vuosikulutus 2 000 kWh), pientalolle (vuosikulutus 5 500 kWh) ja sähkölämmitteiselle pientalolle (vuosikulutus 18 000 kWh). Lisäpalveluista huomioitiin kiinteähintainen vaihtotakuupalvelu, laskun eräpäivän siirtäminen puhelimessa ja verkossa sekä maksumuistutus.
Sopimus ja palvelut arvioitiin pisteyttämällä laskutuksen, irtisanomisen ja muuton joustavuus sekä asiakaspalvelukanavien monipuolisuus ja aukioloajat. Lisäksi huomioitiin Suomen Luonnonsuojeluliiton Ekoenergia-merkki, S-bonukset ja se, ostaako myyjä asiakkaan tuottaman sähkön.
Asiakastyytyväisyyttä ei arvosteltu eikä se vaikuttanut kokonaisarvosanoihin, koska tietoja ei ole kaikkien yritysten osalta saatavilla tai tiedot eivät ole vertailukelpoisia. Taulukossa kerrotaan kuluttajariitalautakunnan vuosina 2018–2020 käsittelemät riita-asiat ja kuinka suuri osuus riidoista ratkaistiin kuluttajan hyväksi. Lisäksi ilmoitetaan Epsi Ratingin sähkön vähittäismyyntialan asiakastyytyväisyyttä mittaavien kyselytutkimusten keskiarvo vuosilta 2018–2020.
Sivun kuvat: Laura Oja
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.