Testasimme 47 sähköautoa eri koko- ja hintaluokista. Sähköautomarkkinoiden kova hintakilpailu pelaa uuden auton ostajan pussiin, mutta toisaalta autojen arvot alenevat nyt erityisen nopeasti.
Julkaistu:06.03.2024
2 min
Linkki kopioitu
Kuvat:IStock ja ICRT
Testaaja:Teemu Sysioja
Parhaat sähköautot
Harkitsetko uuden tai käytetyn sähköauton hankkimista? Vai pohditko vielä, kannattaako sinun ostaa täyssähköauto, lataushybridi vai perinteinen polttomoottoriauto? Testimme antaa sinulle tärkeää tietoa sähköautojen hankintaan liittyvistä asioista ja auttaa selvittämään, mikä on tarpeisiisi ja budjettiisi paras sähköauto.
Testissä on mukana isoja ja pieniä täyssähköautoja eri hintaluokista, noin 35 000 eurosta 150 000 euroon. 47 testatun auton joukossa on muun muassa useita SUV-malleja eli katumaastureita, viistoperiä, sedaneita, tila-autoja ja yksi farmarimalli.
Sähköautoa valitessa kannattaa pohtia tarkkaan omia käyttötarpeita. Mikä on omiin ajoihin nähden riittävä toimintamatka? Kuinka paljon tarvitset tilaa matkustajille tai tavaroille? Talvikäyttöä ajatellen kannattaa myös tarkistaa, onko autossa lämpöpumppu. Myös auton ja ajoakun takuuaikoja on hyvä vertailla ennen ostopäätöstä.
Sähköautojen akkukoot ovat kasvussa. Useat testissä menestyneet autot pystyvät taittamaan kesäolosuhteissa vähintään 350 kilometrin matkan ilman lataustaukoa, jotkut huomattavasti pidemmänkin.
Kattavaan testitaulukkoon on koottu kymmeniä arvosanoja ja mittaustuloksia testatuista sähköautoista. Testituloksia voi rajata auton merkin, hinnan, kokoluokan, toimintamatkan ja mitatun kulutuksen perusteella.
Sähköautot testattiin perusteellisesti ja puolueettomasti laboratoriossa ja eri ajoympäristöissä kuluttajaorganisaatioiden ja autoliittojen kansainvälisenä yhteistyönä. Testauksessa arvioitiin autojen rakenne ja tavaratila, matkustamo, mukavuus, moottori ja voimansiirto, ajettavuus, turvallisuus ja kulutus. Lisäksi autojen sopivuutta erilaisille käyttäjille arvioitiin painottamalla arvosanoissa kullekin käyttäjäryhmälle tärkeitä asioita.
Auton rakenne ja tavaratila11 %
Laboratorion asiantuntijat arvioivat viimeistelyn laatua ja yleistä laatuvaikutelmaa. Päivittäisen ajon käytettävyyteen vaikuttavat toimintasäde, kantavuus, hinauskapasiteetti, tankkaus- ja latausnopeus, auton mitat, vararengas ja kääntöympyrä.
Näkyvyys ja valot -arvostelukohdassa huomioidaan mittojen hahmottamisen helppous, muun liikenteen näkyvyys, näkyvyys eri puolille autoa, ajovalot ja pysäköintitutkat ja -kamerat.
Asiantuntijat arvostelivat autoon kulkemisen ja sieltä poistuminen helppouden. Huomiota kiinnitettiin esimerkiksi istuinten ja kynnysten korkeuteen, ovenkahvoihin ja ovien lukituksen avaamiseen.
Tavaratilan arvostelussa huomioitiin tärkeimpinä takaluukun avaaminen, nostokynnyksen korkeus, tavaratilan mitat ja suuaukon koko sekä muunneltavuus.
Matkustamo11 %
Ohjaamon säädöistä ja kytkimistä arvosteltiin muun muassa ohjauspyörän säädöt, lämmityspainikkeet, polkimet ja vaihdekeppi, penkkien säädöt, pyyhkimet ja eri näyttöjen toiminta.
Multimediatoimintoihin liittyen arvosteltiin esimerkiksi bluetooth-toiminnot, liitännät ja puhelimen langaton lataaminen.
Asiantuntijat mittasivat käytössä olevan tilan edessä ja takana ja arvioivat tilojen muunneltavuuden sekä säilytystilat.
Mukavuus11 %
Testiryhmä arvioi jousituksen toimivuuden eri ajoympäristöissä ja esimerkiksi töyssyissä. Istuinten mukavuus ja niiden tarjoama tuki arvosteltiin. Melu mitattiin ajon aikana. Lisäksi testaajat arvioivat moottorin, tuulen ja renkaiden aiheuttaman melun häiritsevyyttä. Ilmastoinnin toimivuus, säädöt ja ominaisuudet arvosteltiin.
Moottori ja voimansiirto11 %
Suorituskyvyn arviossa huomioitiin liikkeellelähtö ja ohituskiihtyvyys. Ajon tasaisuutta arvioitaessa huomioitiin moottorin aiheuttamat värinät, suorituskyky ja kaasuvaste.
Ajotilojen osalta arvioitiin peruutusvaihteen sekä muiden ajotilojen ja jarrupolkimen toiminta.
Ajettavuus11 %
Testaajat kiinnittivät huomiota muun muassa uraherkkyyteen, käytökseen väistötilanteessa, pitoon, ohjausvasteeseen, ohjauksen tarkkuuteen ja jarrujen vasteeseen. Arvostelussa huomioitiin myös teknisiä mittauksia kuten jarrutusmatka 200 kilogramman kuormalla 100 kilometrin tuntinopeudesta.
Turvallisuus22 %
Arvostelussa huomioitiin auton turvallisuusjärjestelmät ja Euro NCAP -testien tulokset koskien aikuisten ja lasten matkustusturvallisuutta sekä turvallisuutta jalankulkijoille.
Turvallisuusjärjestelmiin liittyen huomioitiin erilaiset varoittimet ja avustimet sekä esimerkiksi vakionopeussäädin. Aikuisten ja lasten turvallisuuteen liittyen arvosteltiin lisäksi esimerkiksi turvatyynyt ja turvavyömuistuttimet, turvaistuinten asentaminen sekä pääntukien säädöt.
Kulutus22 %
Ennen kulutustestien tekemistä akut ajettiin tyhjäksi testipenkissä. Tämän jälkeen akut ladattiin huoneenlämmössä type 2-liitännällä enintään 22 kW teholla. Jos type 2-liitäntä ei ollut käytettävissä, niin käytettiin kotitalouspistorasiaa.
Kulutuslenkki ajettiin testipenkissä kuusi kertaa, tai kunnes akun varaustila tippui alle 50 %:n. Tämän jälkeen akku ladattiin uudelleen täyteen edellä kuvatulla tavalla. Arvostelussa huomioitiin akun lataamiseen tarvittava sähköenergian määrä, joten lataushäviöt huomioitiin mittauksissa.
Latausnopeudet testattiin myös erikseen huipputehoilla. Niitä ei huomioitu arvostelussa.
Auton sopivuus eri käyttäjäryhmille
Sopivuutta erilaisille käyttäjille arvioitiin painottamalla arvosanoissa kullekin käyttäjäryhmälle tärkeitä asioita. Esimerkiksi sopivuutta vanhuksille arvioitaessa painotettiin penkkien korkeutta maasta, oviaukkoa ja autoon kulkemisen helppoutta.
Testatut tuotteet
Audi e-tron GT
Audi Q4 Sportback 40 e-tron
Audi Q8 e-tron Sportback 55
BMW i4 eDrive40
BMW i7 xDrive60
BMW iX1 xDrive30
BMW iX3
BMW iX xDrive50
BYD Atto 3
Citroen e-C4 136
Citroen e-C4 X 136
Citroen e-Spacetourer
Cupra Born e-Boost
Fiat 500e
Fiat 500e Cabrio
Ford Mustang Mach-E 91 kWh AWD
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Kona Electric 65 kWh
Jeep Avenger
Kia EV6 RWD 58 kWh
Kia Niro EV
Mazda MX-30 e-SKYACTIV BEV
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Mercedes-Benz EQE 350
Mercedes-Benz EQV 300 e lang
MG Marvel R Performance AWD
MG MG5 LR
MG ZS EV
Nissan Ariya (63 kWh)
Opel Astra GS 155 A BEV
Opel Combo-e Life
Opel Mokka Electric
Peugeot e-208 50 kWh 136
Polestar 2 Long Range Single Motor
Porsche Taycan Sport Turismo GTS
Renault Kangoo E-Tech
Renault Megane E-Tech 60kWh 220hv
Skoda Enyaq 85x 4x4
Skoda Enyaq Coupe 85x 4x4
Smart #1 Pro+
Subaru Solterra
Tesla Model Y Long Range
Toyota bZ4X
Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh 4-paikkainen
Volkswagen ID. Buzz Pro
Volvo XC40 Recharge Single Core Extended Range
Näin luet tuloksia
Testivoittaja
Testin parhaat pisteet saanut tuote.
Hyvä ostos
Hinta-laatusuhteeltaan testin paras tuote.
Kokonaisarvosana 1–100 pistettä
Kokonaisarvosana on pyöristämättömien arvosanojen painotettu keskiarvo. Keskiarvo on kerrottu kymmenellä. Arvosanoja voi lisäksi laskea se, että tuote saa huonot pisteet tärkeässä ominaisuudessa, esimerkiksi turvallisuudessa.
Arvosanat 1–10 pistettä
Arvosanat on pyöristetty. Kuhunkin arvosanaan voi vaikuttaa jopa kymmeniä arviointeja ja mittaustuloksia.
Lue myös: Testissä 47 sähköautoa: toimintamatkat vaihtelevat noin 200 kilometristä aina 600 kilometriin
Sähköautojen yleistyminen jatkuu, vaikka uusien autojen myyntimäärät ovatkin muun muassa lainakorkojen kasvun takia olleet pieniä. Suomessa vuonna 2023 ensirekisteröidyistä autoista oli Traficomin mukaan täyssähköautoja 33,8 prosenttia.
Sähköautomarkkinoiden voittaja vuonna 2023 oli Tesla, jonka Model Y nousi Suomessa suosituimmaksi automalliksi ohi polttomoottoristen Toyota Corollan ja Skoda Octavian. Myyntiä siivittivät etenkin Teslan huomattavat hinnanalennukset.
Teslan voittokulun ohella huomiota on viime aikoina kiinnittänyt myös kiinalaisten merkkien maihinnousu. Kiinalaisella Geely-konsernilla on jo pitkään ollut jalansija Euroopassa omistamiensa Volvo- ja Polestar-merkkien kautta, mutta parina viime vuonna Suomenkin teille on ilmaantunut uusia, sähköautoihin keskittyviä merkkejä kuten BYD ja MG.
Testin autot on jaettu kahteen ryhmään: pieniin ja isoihin autoihin. Riippumatta siitä, mihin mittoihin tai luokitteluihin jako perustuu, rajanveto on aina vaikeaa. Sähköautojen korimalleissa korkea katumaasturimainen muoto on erittäin hallitseva. Sen kilpailijoina on muutama viistoperä, tila-auto ja sedan-malli.
Suomessa edelleen erittäin suosittu farmarikori on täysin altavastaajana: testissä sitä edustaa ainoastaan tekniikaltaan vanhahtava MG 5. Isompien farmarimallien odotus päättyy vihdoin tänä keväänä, kun BMW i5 Touring ja Volkswagen ID.7 Tourer saapuvat myyntiin. Ne ovat tosin molemmat huomattavan kalliita autoja.
Hinta-laatusuhteeltaan erinomaisissa, Kuluttajan Hyvä ostos -kunniamaininnan ansainneissa autoissa on sekä talvikäyttöä ajatellen tärkeä lämpöpumppu että riittävän suuri toimintamatka.