Testissä 47 sähköautoa: toimintamatkat vaihtelevat noin 200 kilometristä aina 600 kilometriin
Sähköautomarkkinoilla Tesla ja Euroopan markkinoilla uudet kiinalaisvalmistajat kahmivat markkinaosuuksia. Raaka hintakilpa pelaa uuden auton ostajan pussiin, mutta toisaalta autojen arvot alenevat nyt erityisen nopeasti.
Sähköautojen yleistyminen jatkuu, vaikka uusien autojen myyntimäärät ovatkin muun muassa lainakorkojen kasvun takia olleet pieniä. Suomessa vuonna 2023 ensirekisteröidyistä autoista oli Traficomin mukaan täyssähköautoja 33,8 prosenttia.
Sähköautomarkkinoiden voittaja vuonna 2023 oli Tesla, jonka Model Y nousi Suomessa suosituimmaksi automalliksi ohi polttomoottoristen Toyota Corollan ja Skoda Octavian. Myyntiä siivittivät etenkin Teslan huomattavat hinnanalennukset.
Teslan voittokulun ohella huomiota on viime aikoina kiinnittänyt myös kiinalaisten merkkien maihinnousu. Kiinalaisella Geely-konsernilla on jo pitkään ollut jalansija Euroopassa omistamiensa Volvo- ja Polestar-merkkien kautta, mutta parina viime vuonna Suomenkin teille on ilmaantunut uusia, sähköautoihin keskittyviä merkkejä kuten BYD ja MG.
Testin autot on jaettu kahteen ryhmään: pieniin ja isoihin autoihin. Riippumatta siitä, mihin mittoihin tai luokitteluihin jako perustuu, rajanveto on aina vaikeaa. Sähköautojen korimalleissa korkea katumaasturimainen muoto on erittäin hallitseva. Sen kilpailijoina on muutama viistoperä, tila-auto ja sedan-malli.
Suomessa edelleen erittäin suosittu farmarikori on täysin altavastaajana: testissä sitä edustaa ainoastaan tekniikaltaan vanhahtava MG 5. Isompien farmarimallien odotus päättyy vihdoin tänä keväänä, kun BMW i5 Touring ja Volkswagen ID.7 Tourer saapuvat myyntiin. Ne ovat tosin molemmat huomattavan kalliita autoja.
Hinta-laatusuhteeltaan erinomaisissa, Kuluttajan Hyvä ostos -kunniamaininnan ansainneissa autoissa on sekä talvikäyttöä ajatellen tärkeä lämpöpumppu että riittävän suuri toimintamatka.
Sähköauto
sähköautot
sähköautotesti
sähöautojen testi
testi