Turvallisuus
Suojaa päävammoja vastaan testattiin iskunvaimennustesteillä, joissa kypärä törmäsi eri nopeuksilla ja eri asennoissa tasaiselle pinnalle ja 45 asteen kulmassa olevalle pinnalle. Testissä mitattiin pään suoran liikkeen ja kiertoliikkeen kiihtyvyydet.
Kaikki testin kypärät täyttivät standardin vaatimukset, mutta testimme oli standardin vaatimuksia laajempi ja tiukempi.
Kypärän pysymistä paikoillaan testattiin 10 kilon painolla, joka veti kypärää eteen ja taaksepäin. Kiinnityksen varmuutta testattiin rasittamalla hihnoja ja solkea 9 kilon painolla. Lisäksi säätöjen pysymistä paikallaan testattiin tärinätestillä.
Kypärän näkyvyyttä pimeässä arvioitiin ohittajan ja vastaantulijan näkökulmista. Lisäksi arvioitiin näkyvyys sivusta.
Käyttömukavuus
Kypärän hiostavuutta testattiin sekä käytännön testeillä että teknisillä mittauksilla. Teknisissä mittauksissa kypärät asetettiin ensin lämmitetyn keinopään kanssa tuulitunneliin. Tämän jälkeen kypärä otettiin pois ja keinopää kuvattiin lämpökameralla.
Yhteensä 7 käyttäjää arvioi kypärän istuvuutta ja mukavuutta, soljen ja hihnojen mukavuutta, säätöjen helppoutta sekä kypärän pukemista ja riisumista.
Lisäksi arvosteltiin käyttöohjeet, häikäisysuoja, ja kypärän puhdistaminen. Häikäisysuojan arvostelussa otettiin huomioon kypärän antama suoja auringonvalolta, mutta myös mahdollinen näkökentän rajoittaminen.
Testaajat arvioivat erikseen kypärien soveltuvuuden silmälasien käyttäjille, kuulolaitteen käyttäjille sekä pitkähiuksisille.
Lämmönkestävyys
Kypäriä pidettiin 4 tunnin ajan 75 asteen lämpötilassa. Jäähtymisen jälkeen arvioitiin väri- ja materiaalimuutokset.
Haitalliset aineet
Kypärien hihnat, soljet ja pehmusteet tutkittiin ftalaattien ja PAH-yhdisteiden varalta. Kypäristä ei löytynyt ftalaatteja. PAH-yhdisteitä löytyi vain vähäisiä määriä.
Testitulokset
Artikkeli