Mietityttääkö sähkö- tai hybridiauton toimintamatka? Näin pidennät yhdellä latauksella kuljettavaa matkaa
Myös akun käyttöikään voit vaikuttaa itse.
Sähköautolla ja lataushybridillä ajavan on hyödyllistä perehtyä siihen, milloin ja miten akkua kannattaa ladata ja käyttää. Toimintamatkaan vaikuttaa akun kapasiteetin lisäksi esimerkiksi ilmanvastus, voimansiirron sisäiset vastukset, renkaat, alustan kitka, auton lämmitystarve ja lukuisat muut seikat. Osaan näistä kuljettaja voi vaikuttaa.
Kuluttajan sähköauton akkuja käsittelevästä artikkelista selviää, että tasavirtaa käyttävä pikalataus on nopea tapa saada lisää toimintamatkaa pidemmillä ajorupeamilla. Se on kuitenkin lähes aina kalliimpaa kuin hitaampi peruslataus, ja lisäksi akun käyttöiälle kuluttavaa. Siksi akku kannattaa ladata tavanomaisella vaihtovirtalatauksella aina kun pikalataukselle ei ole erityistä tarvetta. Toimintamatkaan voi kuitenkin vaikuttaa myös ajonopeudella ja lämmittämällä autoa talvella fiksusti.
Autojen akut menettävät ajan ja käytön myötä kykyään säilyttää sähkövarausta. Rappeutumisen nopeus riippuu sekä akun tarkemmasta toteutuksesta että sen käytöstä. Myös akun lämpötila ja varausaste käytössä sekä säilytyksessä vaikuttavat sen käyttöikään.
Akku vikaantuu vain harvoin täysin, ja se saattaa olla käyttökelpoinen vielä kapasiteetin laskettua merkittävästikin. Jos akulla on voinut ajaa 400 kilometriä sen ollessa uusi, ja sen kapasiteetti on laskenut 60 prosenttiin alkuperäisestä, kyseessä on edelleen täysin toimiva ajoneuvo, jolla voi ajaa 240 kilometriä yhdellä latauksella.
Akun käyttöikään voi vaikuttaa esimerkiksi välttämällä akun lataamista jatkuvasti täyteen. Järkevämpää on laittaa auto lataukseen vasta kun ajokilometreille on todellista tarvetta. Lue Kuluttajan artikkelista, mikä on paras akun varaustaso, jos auto seisoo pidemmän tovin käyttämättä, ja millä muilla keinoilla akun käyttöikää voi pidentää.
ajaminen
akku
Auto
hybridiauto
käyttöikä
lataaminen
lataus
lataushybridi
Sähköauto
toimintamatka