Laihdutusvyö ei toiminut – lakimiehellä selvä kanta virhevastuuseen

Kuluttaja-lehti kokeili kolmea ostos-kanavalta tilattua tuotetta, joista Tummy tuck -niminen laihdutusvyö vastasi vähiten markkinointiväitteitä. Vyö ei laihduttanut koekäyttäjää ja asiantuntijakin arvioi tuotteen olevan täyttä humpuukia.

Tuotteen tilaaja yritti palauttaa tuotetta virhevastuuseen vedoten, mutta ostoskanava Tvinsin asiakaspalvelu ei tähän suostunut. Voiko Tvins kieltäytyä hyvittämästä tuotetta virhevastuun perusteella, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Serina Kavonius?

”Ei. Lähtökohta on se, että jos tuote ei vastaa sitä, mitä siitä on kerrottu, on tuotteessa virhe”, Kavonius sanoo.

Tvinsin asiakaspalvelun mukaan tuotetta ei voida hyvittää, koska mukana tullut voidetuubi on avattu.

Tuotteen käyttö kuitenkin edellyttää myös voiteen käyttöä, sillä laihtumisen lupaillaan tapahtuvan nimenomaan voiteen ja vyön yhteiskäytön tuloksena.

Kavonius huomauttaakin, että virhevastuu pätee, vaikka virhe havaittaisiin vasta tuotteen käyttöönoton yhteydessä – ja vaikka virheen huomaaminen vaatisi hygieniapakkauksen avaamista ja käyttämistä.

”Tuotteen käyttöönotto ei missään nimessä sulje pois virhevastuuta”, Kavonius sanoo.

Tuotteen tilaaja pyysi Tvinsiltä perusteluita siihen, miksi tuotetta ei hyvitetty virhevastuun perustella.

Asiakaspalvelusta vastattiin sähköpostitse, että: ”Mikäli ette ole saanut tuotteella haluttuja tuloksia, se ei myöskään kuulu palautuksen piiriin, sillä niin kuin kaikissa laihdutustuotteissa, takeita ei ole. Tummy tuck toimii jokaisen kohdalla yksilöllisesti. Kaikille tuote ei sovi ja kaikki eivät tuloksia aikaan siitä saa.”

Serina Kavoniuksen mukaan tämä pitäisi ehdottomasti kertoa myös ostos-tv:n nettisivuilla, jossa yksilöllisestä toimivuudesta ja tuloksien epävarmuudesta ei mainita sanallakaan.

”Jos on tiedossa, että tuote ei toimi jokaisen kohdalla, niin se pitäisi ehdottomasti kertoa myös markkinointimateriaaleissa. Nyt mainokset ja nettisivut antavat ymmärtää, että tuote toimisi jokaisen kohdalla ja laihduttaisi”, Kavonius sanoo.

Lue myös: Katteettomia lupauksia ostos-kanavalla ja Lisämyyntiä kaikin keinoin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.