Autojen vioista riidellään entistä enemmän
Käytettyjen autojen kaupassa riitaa aiheuttavat usein jarrujen tai kytkimen kuluminen sekä moottori- ja vaihteistovauriot. Ostaja saa vain harvoin täysiä korvauksia viasta.
Käytettyjen autojen viat ovat yleisiä riidan aiheita sekä kuluttajariitalautakunnassa että kuluttajaneuvonnassa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tuli viime vuonna liki 16 500 autokauppaan ja autojen korjauksiin liittyvää yhteydenottoa. Joka neljäs virastoon kuluttajilta tullut yhteydenotto siis koskee autoja.
Jos asia ei selviä kuluttajaneuvonnassa, se päätyy yleensä kuluttajariitalautakuntaan. Lautakunnassa käytettyjen autojen kauppaan liittyvät tapaukset ovat kaksinkertaistuneet vuodesta 2012 lähtien. Viime vuonna tapauksia käsiteltiin yli tuhat.
”Riitojen määrä on kasvanut, mutta ei välttämättä enempää kuin autojen määrä. Autojen keski-iän jatkuvasti noustessa kauppaa tehdään entistä enemmän huonokuntoisilla autoilla, joista taas aiheutuu enemmän potentiaalisia ongelmia kuin uusista autoista”, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
Hänen mukaansa autoriidat liittyvät useimmiten yli 10 vuotta vanhoihin autoihin, jotka eivät ole vielä elinkaarensa päässä. Tyypillinen riitatapaus on auton moottorin tai vaihteiden hajoaminen, jolloin ostaja saattaa haluta jopa purkaa koko autokaupan. Yleisiä ovat myös riidat, joissa autosta löytyy heti ostamisen jälkeen monenlaista pikkuvikaa.
”Ostajan pitää tietysti varautua siihen, että käytetyssä autossa on erilaisia vikoja, mutta jos niitä heti kaupan jälkeen paljastuu tuhansien eurojen arvosta, tulee helposti riitaa.”
Vaikka viat menisivät virhevastuun piikkiin eli myyjän korvattavaksi, auton omistaja saattaa silti joutua maksamaan osan korjauskustannuksista, koska autoon tulee uusia osia ja samalla sen arvo nousee.
”Se ei aina ole kuluttajalle toivotuin tilanne, mutta ratkaisukäytäntö on tällainen.”
Murheenkryyninä Ståhlberg pitää autojen moottorien jakohihnoja, jotka saattavat katketessaan aiheuttaa jopa tuhansien eurojen moottoriremontteja. Auton valmistaja ilmoittaa jakohihnalle yleensä erikseen tietyn kilometrimäärän, johon mennessä hihna on vaihdettava vaurioiden ehkäisemiseksi.
”Auton myyjä on lähtökohtaisesti vastuussa, jos jakohihna paukahtaa ennen vaihtoväliä”, Ståhlberg toteaa.
Kulumista pitää sietää
Autossa voi myös olla piilevänä vika, joka paljastuu vasta kuukausien tai jopa vuosien päästä autokaupasta.
Auto
autohuolto
autokauppa
autokorjaamo
auton korjaus
Huolto
korjaus
Kuluttajaneuvonta
Kuluttajariitalautakunta
riidat
Virhevastuu