Pankkipalvelut poikki joka kolmas päivä
Pankeilla oli toissa vuonna yhteensä 123 häiriöistä johtuvaa palvelukatkoa. Asiakkaan on vaikea saada korvauksia palvelukatkojen haitoista, eivätkä pankit yleensä joudu niistä vastuuseen.
Viime keväänä Nordean asiakkaille koitui poikkeuksellinen harmi. Sunnuntaille ilmoitettu huoltokatko esti verkko- ja mobiilipankin käytön, käteisnostot ja verkkokauppamaksut ja venyi reilusti odotettua pidemmäksi. Ongelmia esiintyi vielä seuraavana tiistaina, kun maksuliikenteessä tileille oli viivästyksiä.
Pankkien palvelukatkot ovat hyvin yleisiä. Finanssivalvonnan tilastot kertovat, että keskimäärin joka kolmas päivä esiintyy häiriöitä jonkin pankin jossakin palvelussa.
Lisäksi pankeilla on huoltokatkoja esimerkiksi järjestelmäpäivitysten vuoksi. Ennalta ilmoitettuja katkoja ei tilastoida, paitsi jos katko on venynyt yli arvioidun ajan. Pankit pyrkivät tekemään näitä hiljaisina aikoina, ja katkoja saattaa olla kerran kuussa tai parissa.
Finanssivalvonta ei anna tietoja yksittäisten pankkien häiriöistä, joten kysyimme palvelukatkojen lukumääriä ja kestoja 5 pankilta vuosilta 2020–2021. Vain 2 pankkia suostui kertomaan katkojen tarkan lukumäärän.
häiriö
korvaukset
Maksaminen
maksuliikenne
palvelukatko
Pankki
pankkipalvelut