Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Veroasiat siirtyvät marraskuussa verkkoon – Erääntyvien maksujen kanssa pitää olla tarkkana

Julkaistu: 05.10.2018

Marraskuusta lähtien Verohallinto ei lähetä lainkaan paperipostia, jos asiakas ei niin halua. Veroasiat siirtyvät OmaVero-palveluun. Jos sähköistä maksukehotusta ei huomaa, lasku voi mennä suoraan perintään.

Kuluttajan lukija hämmästelee, miten Verohallinnon sähköinen OmaVero-palvelu toimii. Hänen ystävänsä oli saanut palvelusta perintäkirjeen, vaikka minkäänlaista laskua ei ollut ystävän mukaan toimitettu. Ystävä ei edes tiennyt koko OmaVero-palvelun olemassaolosta.

Ei kai viranomainen näin saa toimia, kiukkuinen lukija ihmettelee. Pistääkö verottaja maksut suoraan perintään?

”On vaikea sanoa, mitä lukijan ystävän tapauksessa on tapahtunut. OmaVero on toistaiseksi ollut vain yritysasiakkaiden käytössä”, sanoo Verohallinnon veronkantoyksikön ylitarkastaja Tuomas Hurskainen.

Hurskainen kertoo, että Verohallinto lähettää yhden maksukehotuksen ennen perintää, kuten laki vaatii. Lain mukaan kehotuksen voi lähettää ensisijaisesti sähköisesti, mutta toistaiseksi Verohallinto on postittanut kehotukset paperikirjeinä.

Pian tähän tulee muutos. Marraskuusta lähtien lähes kaikki henkilöasiakkaiden veroasiat siirtyvät OmaVeroon, jolloin myös paperipostin saa halutessaan vain sähköiseen palveluun. Yritykset ovat hoitaneet veroasioita palvelussa jo aiemmin.

Sähköiseen asiointiin voi antaa luvan Suomi.fi-palvelussa. Jos näin tekee, veroasioista ei tule enää muuta postia kuin sähköposti-ilmoitus OmaVero-palveluun saapuneesta viestistä. Jos siis viestejä ei muista käydä tarkistamassa, ensimmäinen paperinen yhteydenotto saattaa pahassa tapauksessa olla perintäkirje.

”Mutta jos mieli muuttuu, Verohallintoon voi aina ilmoittaa haluavansa yhteydenotot perinteisellä kirjepostilla”, Hurskainen sanoo.

lasku

OmaVero

perintä

Perintäkirje

sähköinen asiointi

Suomi.fi

Verohallinto

Verot

verottaja