Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Nettihuijarit voivat tyhjentää tilisi – pankki ei aina korvaa vietyjä rahoja

Julkaistu: 11.03.2024

Selvitimme, millaisia riitoja Finen pankkilautakunnassa on viime vuosina ratkaistu.

Verkkorikolliset ovat kalastelleet suomalaisten kuluttajien pankkitunnuksia jo pitkään. Tyypillisesti pankkitunnuksia kalastellaan joko tekstiviestitse tai sähköpostitse lähetetyillä viesteillä. Pankkitunnuksia kalastellaan kuitenkin myös muita kanavia pitkin, kuten esimerkiksi verkon kauppa-alustoja hyödyntämällä tai puhelimitse esimerkiksi tieto­koneen teknistä tukea esittämällä.

Kun verkkorikolliset saavat käsiinsä kuluttajan pankkitunnukset, tili voi tyhjentyä jopa minuuteissa. Pankit ovat yrittäneet taistella ongelmaa vastaan vaatimalla esimerkiksi kaksi­vaiheista kirjautumista tai maksujen erillistä hyväksymistä. Samalla viranomaiset ovat ottaneet käyttöön uusia keinoja, joiden avulla kuluttajia voidaan suojata paremmin.

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

Fine

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kuluttajariitalautakunta

mobiilipankkitunnukset

nettihuijari

nettihuijaus

pankkihuijaus

tietojen kalastelu

verkkorikolliset