Mikä on Musta lista?
Kuluttajan Mustalla listalla mainitut yritykset eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle. Kyse ei kuitenkaan ole oikeuden päätöksistä.
Mustalla listalla on jo yli 300 yritystä. Julkaisemme Mustalla listalla tapauksia vuodesta 2014 eteenpäin. Tapaukset voivat olla sitä vanhempia, sillä riitojen käsittely kuluttajariitalautakunnassa kestää useita kuukausia. Päätöksen jälkeen yrityksille annetaan vielä kuukausia aikaa noudattaa suositusta.
Kuluttaja toimittaa Mustan listan itsenäisesti kuluttajariitalautakunnan julkisista asiakirjoista. Listan luvaton kopiointi ja julkaisu muualla on kiellettyä. Jos haluat jakaa tietoa muualla, voit julkaista linkin tälle sivulle.
Näin yritys joutuu Mustalle listalle
Yrityksen julkaiseminen listalla on seuraus monivaiheisesta prosessista:
- Kuluttaja yrittää ratkaista ongelman yrityksen kanssa itse reklamoimalla virheestä tai muusta ongelmasta.
- Kuluttaja on yhteydessä kuluttajaneuvontaan, joka tarjoaa tietoa, ohjeita ja tarvittaessa toimii sovittelijana asian sopuisaksi ratkaisemiseksi.
- Mikäli osapuolet tai toinen osapuolista ei ole valmis sopimaan asiaa, voi kuluttaja tehdä ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakunnalle.
- Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton riitojen ratkaisija. Kokoonpanossa on oikeudellisten asiantuntijoiden lisäksi toimialaa tuntevia yritysten ja kuluttajien edustajia, jotka tuovat osaamisensa tapauksen käsittelyyn. Asiantuntijat tutustuvat tapaukseen ja lautakunta antaa ratkaisusuosituksen tapaukseen.
- Yritys päättää jättää noudattamatta ratkaisusuositusta. Tieto asiasta päätyy Kuluttajan toimitukseen, joka kokoaa asiakirjoista tiivistetyn kuvauksen tapahtuneesta.
- Yritys julkaistaan Mustalla listalla.
Musta lista on Kuluttajan tilaajien luettavissa. Tilaamalla Kuluttajan tuet toimintaamme ja mahdollistat listan julkaisun jatkuvuuden.
Avaa Musta lista