Testattava kokoluokka oli 225/40 R18. Renkaiden kantavuusluokka oli 92 ja nopeusluokka W tai Y. Testiautona oli Volkswagen Golf.
Olosuhteiden vaikutus yksittäisiin mittaustuloksiin eliminoitiin muun muassa käyttämällä referenssirengasta yksittäisten mittausten välillä. Referenssirengas toimii myös arvostelun perustana, eli testattavien renkaiden tuloksia verrattiin referenssirenkaaseen. Ennen testin aloittamista testirenkaita ajettiin sisään 400 kilometriä.
Turvallisuus
Märän ajoradan jarrutustestissä mitattiin jarrutusmatka jarrutettaessa 80 kilometrin tuntinopeudesta sekä asvaltilla että betonilla.
Käsiteltävyyden arvioon vaikuttivat kierrosaikojen lisäksi testikuljettajien arviot pidosta, yli- ja aliohjaavuudesta sekä ajon vakaudesta.
Vesiliirtokokeita oli kaksi: vesiliirtoon joutuminen suoraan ajettaessa ja vesiliirto kaarreajossa. Veden syvyydet 7 ja 5 mm. Suoraan ajettaessa auton vasemmat renkaat ajettiin vesikerroksen peittämälle ajoradan osalle ja mitattiin nopeus, jolla auto joutuu nopeutta nostettaessa vesiliirtoon.
Vesiliirtoon joutumista kaarteessa testattiin ajamalla osittain veden peittämällä ajoradalla ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Testi tehtiin ajamalla eri nopeuksilla 70–100 km/h nostamalla nopeutta 5 km/h:n portain. Nopeus, jolla auto meni vesiliirtoon, määritettiin.
Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla sadetettua testiradan osuutta ja ympyrärataa vielä hallittavissa olevalla mahdollisimman korkealla ajonopeudella.
Kuivan kelin ohjautuvuutta ja käsiteltävyyttä testattiin ajamalla testiradalla mahdollisimman lujaa vauhtia mutkaan ja tekemällä nopeita ohjausliikkeitä. Renkaiden käyttäytymistä kaistanvaihtotilanteissa, ohjaustuntumaa ja ohjautumistarkkuutta testattiin eri nopeuksilla.
Kuivan pinnan jarrutuskokeessa mitattiin jarrutusmatka 100 km/h:n nopeudesta.
Ympäristö
Renkaiden kulumista testattiin yli 15 000 km:n mittaisella saattueajolla. Renkaan kulutuspinnan syvyys mitattiin renkaan olan ja keskiosan (TWI) alueelta. Mittausten perusteella laskettiin renkaiden käyttöikä 1,6 mm:n kuviosyvyyteen asti.
Renkaiden kulumisnopeutta arvioitaessa renkaita punnittiin säännöllisesti tarkkuusvaa’alla ja lisäksi kulutuspinnan kuluminen mitattiin tarkalla lasermittarilla.
Renkaan laskennalliseen käyttöikään vaikuttaa kulumisnopeuden lisäksi kulutuspinnan määrä uutena.
Renkaan vierintävastuksen vaikutus polttoaineenkulutukseen määritettiin mittaamalla vakioiduissa olosuhteissa auton polttoaineen kulutus nopeudella 100 km/h.
Melutesteissä mitattiin ja arvioitiin rengasmelua sekä auton sisällä että ulkona rullaamalla kuivalla asfaltilla. Melu auton sisäpuolella -arvosana perustuu testaajien subjektiiviseen arvioon melun häiritsevyydestä eri nopeuksilla, koska pelkkä desibelimäärä ei anna oikeaa kuvaa melun häiritsevyydestä. Ulkomelua mitattiin standardin ISO 362 mukaisesti ohiajona 80 km/h nopeudella.
Vastuullisuutta arvioitaessa huomioitiin tuotantolaitosten sertifikaatit (ISO 14001), renkaiden sertifikaatit (ISO 14040, ISO 14025, ISO 14044), osallistuminen UN Global Compact -yritysvastuualoitteeseen tai muihin vastuullisuusarviointeihin.
Renkaat myös tarkastettiin ja arvioitiin mahdollisten tuotannosta tai rakenteesta johtuvien ensimmäisten kilometrien aikana luontoon irtoavien ainesten havaitsemiseksi.
Testitulokset
Artikkeli