Voiko kuluttamalla pelastaa Suomen?
Muistatko vielä Turun Sinapin? Kohusta ja sen jälkimainingeista kehkeytyi suuri symbolinen kamppailu suomalaisten työpaikkojen puolesta.
Lokakuussa 2002 uutisoitiin, että sinapin tuotanto siirtyy Turusta Ruotsin Uppsalaan. Grillimakkaran mauste oli monelle suorastaan kansallisaarre. Lähes kaikki tunsivat mainoslauseen ”Kahta en vaihda. Toinen on Turun Sinappi ja toinen on...”
Syntyi Pro Sinappi -kansanliike. Sinapin lähtöä vastustava adressi keräsi parissa viikossa yli 40 000 nimeä.
Mielenilmaus ei auttanut. Juhannusaatonaattona 2003, kun Suomi valmistautui keskikesän makkaranpaistoon, Lundenin liukuhihnoilla kulkivat vihoviimeiset turkulaiset Turun Sinapit.
Kansantalous
Kotimaisuus
Sinappi
Suomalaisuus
talous
työpaikka
Vastuullisuus