Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Miksi vähiten ilmastoa lämmittäviä ruokia myös mainostetaan vähiten?

Julkaistu: 11.12.2019

Tutkimuksessa eniten tv-mainosaikaa osti maitotuotteita valmistava Valio.

Kun näet televisiossa ruokamainoksen, se mainostaa sinulle todennäköisimmin jogurttia. Jogurtti on tuote, jonka ­valmistamisen kasvihuonepäästöt ­kuuluvat elintarvikkeiden keskikastiin.

Sen sijaan ilmastokuormitukseltaan vähäisimpiä tuotteita, kuten hedelmiä, vihanneksia ja juureksia, mainostetaan vähiten. Tämä selviää Markus Vinnarin ja Milla Annalan tutkimusartikkelista, joka julkaistiin aiemmin tänä vuonna kansainvälisessä Ecological Economics ­-tiedejulkaisussa. Tutkimuksessa luokiteltiin MTV3:n ja Nelosen vuosina 2012 ja 2013 näyttämiä ruokamainoksia muun muassa niiden ympäristövaikutusten mukaan. ”Arkihavaintojen valossa tilanne ei ole radikaalisti muuttunut, mutta lisätutkimusta tarvitaan”, Vinnari sanoo.

Ruoka-alan yrityksistä eniten ruutu­aikaa osti maitotuotteita valmistava Valio. Vaikka suomalaisten lihankulutus ei ole EU-tasolla poikkeuksellisen korkeaa, eläinperäisten proteiinien kulutus on kaiken kaikkiaan suurta.

”Se johtuu siitä, että suomalaiset on opetettu juomaan maitoa ja käyttämään maitotaloustuotteita.”

Kasviksia ei mainosteta yhtä paljon, koska niitä ei brändätä maitotuotteiden lailla. Vinnari ehdottaakin, että isot kauppaketjut kiinnittäisivät ruokamainoksissaan huomiota vähäpäästöisten ruokien osuuteen. Pitkällä aikavälillä ilmastolle haitallisimpien tuotteiden ­mainoksia voitaisiin rajoittaa tai jopa kieltää.

Elintarvikkeet

Ilmasto

ilmastokuormitus

kasvihuonepäästöt

mainonta

mainos

mainostaminen

ruokamainos

televisio

televisiomainos

TV