Valitse puhelinliittymäsi huolella
Koronaviruspandemian vaikutukset ovat näkyneet myös matkapuhelinyhteyksissä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin lokakuun alussa julkaisemien tilastojen mukaan tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana matkapuhelinverkossa siirretyn datan määrä kasvoi 15 prosenttia viime vuoden jälkimmäiseen puoliskoon verrattuna. Samaan aikaan suomalaiset soittivat minuuttimäärällisesti mitattuna 17 prosenttia enemmän puheluita. Keskimääräinen puhelun pituus kasvoi 19 prosentilla.
Kun puhelinliittymän käyttötavat muuttuvat, kannattaa tarkastella myös oman perheen liittymäasioita: nykyinen, jopa vuosia sitten avattu kännykkäliittymä ei välttämättä enää vastaakaan omia tarpeita. Nopeammat datayhteydet mahdollistavat esimerkiksi sujuvammat ja laadukkaammat videopuhelut, ja rahaakin voi säästyä vaihtamalla operaattorilta toiselle.
Suuressa kännykkäliittymätestissämme olemme vertailleet kaikkia kotimaisten teleoperaattoreiden uusmyynnissä olevia kuukausimaksullisia liittymiä, yhteensä 30:tä eri liittymää 4 eri operaattorilta. Samankaltaisten liittymien hinnoissa ei ole järisyttäviä eroja, mutta operaattoreiden palveluissa ja liittymien ominaisuuksissa niitä löytyy. Esimerkiksi DNA:n asiakas joutuu odottamaan asiakaspalveluun soittaessaan puheluun vastaamista keskimäärin kolme kertaa niin pitkään kuin Elisan asiakas.
Kaksi isoa operaattoria nousi testissämme ylitse muiden – mutta keskimäärin nopeimmat datayhteydet löytyivät kolmannen suuren operaattorin verkosta. Kattavan testitaulukkomme avulla voit löytää itsellesi ja perheenjäsenillesi parhaat liittymät omiin tarpeisiisi.
Ossi Jääskeläinen Kirjoittaja on Kuluttajan päätoimittaja