Testasimme 18:t kesärenkaat. Joukossa oli useita kokonaisuutena hyviä renkaita, mutta verkkokaupasta halvat renkaat tilaamalla saattaa saada autoonsa jopa vaarallisen huonot renkaat.
Julkaistu:19.03.2025
2 min
Linkki kopioitu
Kuvat:IStock ja ICRT
Testaaja:Teemu Sysioja
Varo vaarallisia kesärenkaita
Tien päällä turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää. Hyvän renkaan ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa erinomainen ajettavuus, lyhyt jarrutusmatka kuivalla ja märällä ajoradalla, kyky vastustaa vesiliirtoa sekä pitkä käyttöikä.
Ostopäätöstäsi helpottaaksemme testasimme 18 kesärengassettiä kokoluokassa 225/40 R18. Kyseinen rengaskoko sopii esimerkiksi Volkswagen Golfiin, Audi A3:een, BMW 1- ja 2:een, Hyundai i30:een ja Ioniqiin, Skoda Octaviaan, Kia ProCeediin, Opel Astraan ja Toyota Corollaan. Testitulokset kertovat suoraan vain testatun mallin ja koon suorituskyvystä, mutta tulosten avulla voi viitteellisesti arvioida myös lähellä olevien rengaskokojen laatua.
Valtaosa testin renkaista on hyviä, mutta joukkoon mahtuu myös renkaita, joita on syytä välttää. Testivoittaja-kesärengas saa kiitosta tasapainoisuudesta ja turvallisuudesta. Se on paras kesärengas kuivalla, ja erinomainen myös märällä ajoradalla.
Kattavaan testitaulukkoon on koottu kymmeniä arvosanoja ja mittaustuloksia testatuista renkaista. Näet taulukosta myös tuotteiden ajantasaisia hintoja ja voit katsoa, mistä kesärenkaat saa ostettua halvimmalla.
Kesärengasvertailu on julkaistu verkkosivuillamme 19.3.2025. Voit lukea testin myös painetun lehden numerosta 3/2025.
Renkaat testattiin perusteellisesti ja puolueettomasti kansainvälisenä autojärjestöjen ja kuluttajalehtien yhteistyönä. Arvioimme muun muassa kesärenkaiden turvallisuuden ja ajettavuuden märällä ja kuivalla ajoradalla, kulumisnopeuden ja laskennallisen käyttöiän, vierintävastuksen ja sen vaikutuksen polttoaineen kulutukseen sekä rengasmelun.
Testattava kokoluokka oli 225/40 R18. Renkaiden kantavuusluokka oli 92 ja nopeusluokka W tai Y. Testiautona oli Volkswagen Golf.
Olosuhteiden vaikutus yksittäisiin mittaustuloksiin eliminoitiin muun muassa käyttämällä referenssirengasta yksittäisten mittausten välillä. Referenssirengas toimii myös arvostelun perustana, eli testattavien renkaiden tuloksia verrattiin referenssirenkaaseen. Ennen testin aloittamista testirenkaita ajettiin sisään 400 kilometriä.
Turvallisuus ja ajettavuus70 %
Märän ajoradan jarrutustestissä mitattiin jarrutusmatka jarrutettaessa 80 kilometrin tuntinopeudesta sekä asvaltilla että betonilla.
Käsiteltävyyden arvioon vaikuttivat kierrosaikojen lisäksi testikuljettajien arviot pidosta, yli- ja aliohjaavuudesta sekä ajon vakaudesta.
Vesiliirtokokeita oli kaksi: vesiliirtoon joutuminen suoraan ajettaessa ja vesiliirto kaarreajossa. Veden syvyydet 7 ja 5 mm. Suoraan ajettaessa auton vasemmat renkaat ajettiin vesikerroksen peittämälle ajoradan osalle ja mitattiin nopeus, jolla auto joutuu nopeutta nostettaessa vesiliirtoon.
Vesiliirtoon joutumista kaarteessa testattiin ajamalla osittain veden peittämällä ajoradalla ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Testi tehtiin ajamalla eri nopeuksilla 70–100 km/h nostamalla nopeutta 5 km/h:n portain. Nopeus, jolla auto meni vesiliirtoon, määritettiin.
Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla sadetettua testiradan osuutta ja ympyrärataa vielä hallittavissa olevalla mahdollisimman korkealla ajonopeudella.
Kuivan kelin ohjautuvuutta ja käsiteltävyyttä testattiin ajamalla testiradalla mahdollisimman lujaa vauhtia mutkaan ja tekemällä nopeita ohjausliikkeitä. Renkaiden käyttäytymistä kaistanvaihtotilanteissa, ohjaustuntumaa ja ohjautumistarkkuutta testattiin eri nopeuksilla.
Kuivan pinnan jarrutuskokeessa mitattiin jarrutusmatka 100 km/h:n nopeudesta.
Ympäristö30 %
Renkaiden kulumista testattiin yli 15 000 km:n mittaisella saattueajolla. Renkaan kulutuspinnan syvyys mitattiin renkaan olan ja keskiosan (TWI) alueelta. Mittausten perusteella laskettiin renkaiden käyttöikä 1,6 mm:n kuviosyvyyteen asti.
Renkaiden kulumisnopeutta arvioitaessa renkaita punnittiin säännöllisesti tarkkuusvaa’alla ja lisäksi kulutuspinnan kuluminen mitattiin tarkalla lasermittarilla.
Renkaan laskennalliseen käyttöikään vaikuttaa kulumisnopeuden lisäksi kulutuspinnan määrä uutena.
Renkaan vierintävastuksen vaikutus polttoaineenkulutukseen määritettiin mittaamalla vakioiduissa olosuhteissa auton polttoaineen kulutus nopeudella 100 km/h.
Melutesteissä mitattiin ja arvioitiin rengasmelua sekä auton sisällä että ulkona rullaamalla kuivalla asfaltilla. Melu auton sisäpuolella -arvosana perustuu testaajien subjektiiviseen arvioon melun häiritsevyydestä eri nopeuksilla, koska pelkkä desibelimäärä ei anna oikeaa kuvaa melun häiritsevyydestä. Ulkomelua mitattiin standardin ISO 362 mukaisesti ohiajona 80 km/h nopeudella.
Vastuullisuutta arvioitaessa huomioitiin tuotantolaitosten sertifikaatit (ISO 14001), renkaiden sertifikaatit (ISO 14040, ISO 14025, ISO 14044), osallistuminen UN Global Compact -yritysvastuualoitteeseen tai muihin vastuullisuusarviointeihin.
Renkaat myös tarkastettiin ja arvioitiin mahdollisten tuotannosta tai rakenteesta johtuvien ensimmäisten kilometrien aikana luontoon irtoavien ainesten havaitsemiseksi.
Testatut tuotteet
Bridgestone Potenza Sport
Ceat SportDrive
Continental SportContact 7
Doublecoin DC-100
Dunlop Sport Maxx RT2
Falken Azenis FK520
Firestone Firehawk Sport
Giti GitiSport S2
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Kumho Ecsta PS71
Michelin Pilot Sport 5
Nexen N Fera Sport
Nokian Tyres Powerproof 1
Norauto Prevensys 4
Syron Premium Performance
Toyo Proxes Sport 2
Vredestein Ultrac Pro
Yokohama Advan Sport V107
Näin luet tuloksia
Testivoittaja
Testin parhaat pisteet saanut tuote.
Hyvä ostos
Hinta-laatusuhteeltaan testin paras tuote.
Kokonaisarvosana 1–100 pistettä
Kokonaisarvosana on pyöristämättömien arvosanojen painotettu keskiarvo. Keskiarvo on kerrottu kymmenellä. Arvosanoja voi lisäksi laskea se, että tuote saa huonot pisteet tärkeässä ominaisuudessa, esimerkiksi turvallisuudessa.
Arvosanat 1–10 pistettä
Arvosanat on pyöristetty. Kuhunkin arvosanaan voi vaikuttaa jopa kymmeniä arviointeja ja mittaustuloksia.
Lue myös: Halvimmat kesärenkaat voivat olla jopa vaarallisen huonot
Tämän vuoden kesärengastestissä otimme tarkasteluun tavallista hieman urheilullisemman rengaskoon. Testiautona käytetyn Volkswagen Golfin lisäksi nyt testatut 220/40 R18 -kokoiset renkaat voi ottaa käyttöön esimerkiksi seuraavissa automalleissa ja sarjoissa: Audi A3, BMW 1- ja 2, Hyundai i30 ja Ioniq, Kia ProCeed, Opel Astra, Skoda Octavia, Toyota Corolla ja niin edelleen.
Testi tehtiin kansainvälisenä yhteistyönä. Julkaisemme jokaisen testatun renkaan tulokset, vaikka kaikkia testin renkaita ei myydä suomalaisissa palvelevissa rengasliikkeissä. Osan kohdalla on todettava, että onneksi ei myydä. Kaikkia on kuitenkin helppo tilata suomenkielisistä verkkokaupoista, eli ne ovat helposti suomalaisen kuluttajan saatavilla.
Testiin pyrimme valitsemaan suurten ja tunnettujen rengasmerkkien lisäksi myös aiemmin testaamattomia merkkejä. Valtaosa testin renkaista osoittautui hyviksi tänäkin vuonna.
Tällä kertaa kesärengastestimme joukkoon osui rengas, joka loistaa ilmiömäisellä kulutuskestävyydellä. Valitettavasti renkaan kestäväksi osoittautunut kumimateriaali on märällä kelillä todella liukas, sillä sen jarrutusmatka märällä asfaltilla osoittautui yli puolet pidemmäksi kuin Testivoittajan.