Ilmastopäästöt nolla?
Hiilineutraali hampurilainen, ilmastoystävällinen vaateostos. Moni yritys mainostaa, etteivät sen tuotteet pahenna ilmastonmuutosta ollenkaan. Selvitimme, onko lupauksille katetta.
Jos syön kerroshampurilaisen, Hesburger maksaa metsän istutuksesta Etiopiaan. Ollaanko nyt tasoissa, maapallo?
Kaikkien tavaroiden ja palveluiden tuotanto tietenkin saastuttaa ja lämmittää ilmastoa. Yhä useammat yritykset ovat heränneet tähän. Jotkut markkinoivat yksittäisiä tuotteita, joiden päästöt on hyvitetty tavalla tai toisella. Toiset yritykset julistautuvat kokonaan hiilineutraaleiksi.
Kaupasta voi ostaa niin hiilineutraalia viiniä ja pesuainetta kuin hiilineutraalin leluvalmistajan nukkekodin. Voi hiihtää hiilineutraalissa laskettelukeskuksessa tai avata tilin hiilineutraaliin pankkiin.
Ilmastonmuutoksesta huolestunut kuluttaja iloitsee, mutta samalla hieman epäilyttää: voiko tuotteen ostaminen mitenkään olla ilmastoteko? Miten mikään yritys voi päästä nollapäästöihin?
Hiilineutraalius on ajatuksena yksinkertainen. Tuotteiden valmistuksessa syntyy kasvihuonekaasupäästöjä, mutta yritys vähentää päästöjä saman verran kuin aiheuttaa niitä. Näin päästöt nollautuvat.
Se, miten yritykset käytännössä asian ratkaisevat, on kirjavaa. Laskelmat ja toteutustapa vaihtelevat.
Etiopia
EU
Euroopan komissio
Hampurilainen
Hesburger
Hiilijalanjälki
Hiilineutraalius
Ilmasto
Kasvihuonekaasu
Marks & Spencer
MTK
Nordic Offset
Päästökauppa
Päästöt
Posti
syke
Valio
VTT
YK