Testissä ovat mukana kaikki peruspalveluita henkilöasiakkaille tarjoavat pankit. Testissä arvioitiin peruspalvelut, hinnat ja asiakastyytyväisyys. Tiedot kerättiin pankeilta, riidanratkaisuelimistä ja Epsi Ratingiltä helmi–maaliskuussa 2020.
Palveluiden arvostelussa otettiin huomioon asiakaskonttorit eli niiden kokonaismäärä ja käteispalveluja tarjoavien konttorien määrä suhteutettuna pankkien markkinaosuuteen sekä mobiilisovellus: sen hinta, käyttöjärjestelmävaatimukset sekä se, onko sovelluksella mahdollista seurata omia menoja tulotyyppejä.
Lisäksi arvosanaan vaikutti se, saako asiakas henkilökohtaisen yhteyshenkilön, mitkä mobiilimaksamisen sovellukset toimivat debit-kortilla, missä käteisnostot ovat mahdollisia konttorien ja automaattien lisäksi, saako maksukorttiin omavalintaisen PIN-koodin ja onko verkkopankista olemassa karsittu selko- tai helppokäyttöinen versio.
Hinnan arvostelussa otettiin huomioon vuosihinta käyttötilille, verkkopankille ja yhdistelmä- eli debit-/credit-kortille niin parhaalla mahdollisella etuasiakkaan alennuksella kuin ilman alennusta.
Lisäksi arvioimme automaattinoston, paperisen tiliotteen, automaatilla tehdyn saldokyselyn, konttorissa tilisiirtona maksetun laskun, jälkikäteen tilatun kuitin sekä ulkomailla tehdyn muun valuutan käteisnoston hinnan.
Itsenäisistä pankeista koostuvien OP:n, POP Pankin ja Säästöpankin hinnat arvioitiin keräämällä 6 esimerkkipankin eli Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa, Ylivieskassa ja Lahdessa toimivien pankkien hinnat. Taulukossa olevat hinnat ovat näiden 6 esimerkkipankin keskiarvoja.
Asiakastyytyväisyys arvioitiin pisteyttämällä Epsi Ratingin pankki- ja rahoitusalan asiakastyytyväisyyttä mittaavan tutkimuksen tulokset vuosilta 2017–2019 sekä vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen tapaukset vuosilta 2017–2018 ja kuluttajariitalautakunnan tapaukset vuosilta 2017–2019. Tapausten määrä suhteutettiin pankkien markkinaosuuteen.
Sivun kuvat: IStock
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.