Pankki ei korvaa aina verkkorikollisten viemiä rahoja – uhrin kannattaa toimia heti
Selvitimme, millaisia riitoja Finen pankkilautakunnassa on viime vuosina ratkaistu. Yksi pankki ei ole noudattanut useimpia lautakunnan suosituksia.
Verkkorikolliset kalastelevat kuluttajien pankkitunnuksia esimerkiksi tekstiviestitse tai sähköpostiviesteillä, mutta kalastelua tehdään myös esimerkiksi verkon kauppa-alustoja hyödyntämällä tai puhelimitse. Kun verkkorikolliset saavat käsiinsä kuluttajan pankkitunnukset, tili voi tyhjentyä jopa minuuteissa. Pankit ovat yrittäneet taistella ongelmaa vastaan vaatimalla esimerkiksi kaksivaiheista kirjautumista tai maksujen erillistä hyväksymistä.
Tietojenkalastelun uhriksi joutuneen kannattaa ottaa viipymättä yhteys pankkiin ja ilmoittaa, että veloitukset on tehty ilman suostumusta. Joissain tapauksissa menetetyt rahat voi saada pankilta takaisin.
Asiakas voi viedä asian kuluttajariitalautakuntaan tai Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen pankkilautakuntaan. Fine on Finanssiala ry:n jäsenten riita- asioita ratkaiseva järjestö.
Pankit noudattavat lähes kaikkia Finen pankkilautakunnan päätöksiä. Joukosta nousee esiin kuitenkin yksi pankki, joka on maksanut viime vuosien verkkohuijaustapauksissa suositellut korvaukset vain kahdessa tapauksessa seitsemästä. Asiakkaat menettivät huijareille yhteensä kuusinumeroisen summan.
Lue Kuluttajan jutusta, mistä pankista on kyse, millaisia kiistoja pankkilautakunnassa on ratkaistu viimeisten kolmen vuoden aikana, ja millä kriteereillä pankki on ollut korvausvelvollinen.
Fine
pankkilautakunta
pankkitilin tyhjennys
pankkitunnukset
verkkopankki
verkkopankkitunnukset
verkkorikollinen
verkkorikollisuus