Minkä teleoperaattorin kanssa pääsee helpoimmalla?
Vertailimme teleoperaattoreiden asiakastyytyväisyyksiä ja kuluttajariitatapauksia. Yksi teleoperaattori on viime vuosien tapausten valossa päätynyt sopuun muita varhaisemmassa vaiheessa, toisen palveluntarjoajan asiakkaat joutuvat odottamaan muita useammin kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
Matkapuhelinliittymän kilpailutuksessa kuluttaja tekee monesti päätöksensä palveluntarjoajan ilmoittamien tietojen kuten hinnan ja suurimman mahdollisen tiedonsiirtonopeuden perusteella. Halpa hinta ja suuri tiedonsiirtonopeus eivät kuitenkaan takaa, että kuluttaja on tyytyväinen teleoperaattoriin.
Kun asiakas ja miljardiluokan liikevaihtoa pyörittävä teleoperaattori ovat eri mieltä palvelun laadusta tai toteutuksesta, asiakas on helposti heikoilla – vaikka hän olisikin oikeassa.
Tästä syystä selvitimme, miten hyvin teleoperaattorit pärjäävät asiakastyytyväisyydessä.
Asiakastyytyväisyyden arvioinnissa tarkastelimme kuluttajariitalautakuntaan päätyneitä riita-asioita, riippumattoman EPSI Ratingin kuluttajatyytyväisyysarvioita sekä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiä puhelinpalveluiden vastausaikoja.
Tiedot on kerätty kolmelta viimeiseltä täydeltä kalenterivuodelta eli vuosilta 2020–2022.
Arvostelussa käyttämiemme tietojen lisäksi keräsimme yrityksiltä tiedot asiakaspalvelukanavista ja niiden aukioloajoista.
asiakastyytyväisyys
DNA
Elisa
operaattori
teleoperaattori
Telia