Gigantti, Fortum ja Elisa myyvät nyt identiteettisuojapalveluja – kannattaako suojasta maksaa?
Suojaa saa myös ilmaiseksi. Maksulliseen palveluun sisältyvä vakuutuskaan ei välttämättä kata tietovuodon vahinkoja, sanoo tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvinen.
Kuluttajille markkinoidaan nyt aktiivisesti erilaisia identiteettisuojapalveluita, joiden tarkoituksena on ehkäistä ja minimoida tietomurroista koituvia vahinkoja.
Pohjoismaiseen konserniin kuuluva MySafety on myynyt vastaavia digitaalisia turvapalveluita Suomessa jo vuosia, ja viime aikoina apajille ovat ilmestyneet esimerkiksi mobiilioperaattori Elisa, elektroniikkaketju Gigantti sekä energiayhtiö Fortum.
Elisan Identiteettisuoja-palvelu lupaa ”24/7 tietovuotojen valvonnan”. Gigantin Henkilötietosuojaus-palvelussa mainoslauseena on ”turvallisempi digitaalinen arki koko perheelle”. ”Verkkorikollisuus ei katso rajoja”, varoittaa puolestaan Fortum Identiteettisuoja-palvelunsa yhteydessä. Palveluissa on noin 4–8 euron kuukausimaksu.
Tietomurrot ovat kieltämättä yleistyneet, mutta kannattaako tavallisen kuluttajan maksaa tällaisesta palvelusta? Kysyimme asiaa tietotekniikka-asiantuntijalta Petteri Järviseltä.
”Vastaamo-keissi on varmasti herättänyt alalla liikemiesvainun, että tällaiselle palvelulle on nyt kysyntää. Mutta ovatko nämä maksulliset palvelut sitten tarpeellisia, se onkin toinen juttu”, Järvinen sanoo.
henkilötietosuojaus
identiteettisuoja
identiteettisuojapalvelu
Identiteettivarkaus
tietomurrot
Tietomurto
Tietoturva
turvapalvelu
vakuutus
vastaamo