Uusi polkupyörä lupaa paljon: ei enää ketjujen rahinaa ja katkeilua

Polkupyörän ostajalle on tarjolla jos jonkinmoista kulkupeliä. On fiksipyörää, sähköpyörää, läskipyörää, nojapyörää, maantiekiituria ja perinteisiä kaupunkipyöriä. Viime vuosina valikoimiin on tullut myös hihnapyöriä, joissa ketjun tilalla on esimerkiksi kevlar-kuidulla vahvistettu hiilikuitupohjainen hihna.

Hihnavetoiset polkupyörät eivät ole uusi keksintö, sillä niitä on ollut maailmalla jo runsaat parikymmentä vuotta. Suomessa ne ovat kuitenkin vielä marginaalinen ilmiö.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen arvioi, että suurin syy siihen on pyörien kallis hinta. Hihnapyörä voi maksaa lähelle tuhatta euroa, kun perinteisen ketjupyörän saa muutamalla sadalla.

Hihnapyörien etuna on kuitenkin se, ettei hihna vaadi juuri lainkaan huoltoa. Sitä ei tarvitse olla öljyämässä kuten ketjuja – eivätkä housunlahkeet ja hameenhelmat sotkeudu öljyyn. Hihna on myös ketjuja hiljaisempi polkea.

Lisäksi hihna kestää yleensä ketjuja pidempään. Ketjut kuluvat käytössä ja ne on Koistisen mukaan yleensä vaihdettava 1 000 tai 2 000 kilometrin jälkeen, mutta hihna voi kestää ajoa jopa 20 000 kilometriä – ainakin jos valmistajien lupauksia on uskominen.

”Suhtaudun tähän kyllä epäillen, koska katupöly kuluttaa hihnaa”, Koistinen sanoo.

Hihnan ensimmäinen asennus voi olla hankalaa

Hihnapyörän maailmanvalloitus saattaa saada apua länsinaapurin huonekalujätistä. Ikea ryhtyi myymään hihnapyöriä viime vuonna.

”Ehkä hihnapyörät yleistyvät, jos Ikea ryhtyy myymään niitä kuin huonekaluja”, Koistinen toteaa.

Ikea lupaa Sladda-pyöränsä rungolle 25 vuoden takuun ja hihnalle 10 vuoden takuun. Takuu kattaa näiden osien materiaali- ja valmistusvirheet, mutta ei esimerkiksi normaalia kulumista.

Ikean tuote on tuttuun tapaan koottava itse. Kokoaminen vaatii perehtyneisyyttä, mutta ei ole Koistisen mukaan ylivoimaista – varsinkin jos ohjeet ovat hyvät. ”Ikean ohjeita on minusta turhaan haukuttu. Hyviähän ne ovat.”

Hihnan asennus ensimmäistä kertaa voi tosin olla vaikeaa. ”Jatkossa vaihdon pitäisi olla varsin helppoa eikä se vaadi kuin ruuvimeisselin. Esimerkiksi ketjujen vaihtoon tarvitaan aina erikoistyökaluja kuten ketjunkatkaisin”, Koistinen kertoo.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.