Sähkösopimus pyytämättä ja yllätyksenä

Kotimaan Energia myy puhelimessa sähkösopimuksia. Kuluttajat ovat valittaneet kuluttajaviranomaisille, että sopimus syntyy monesti ilman, että asiakas on siihen suostunut.

Kuluttajan lukijan puhelin soi huhtikuussa. Langan päässä oli Kotimaan Energian myyjä, joka kauppasi sähkösopimusta. Lukija epäröi: eikös Kotimaan Energia ole käytännössä sama yritys, josta Kuluttaja kirjoitti muutama vuosi sitten? Ongelma oli se, ettei asiakas ymmärtänyt tekevänsä puhelimessa sitovaa sopimusta.

Lukija aavisteli oikein: Suomen Energiayhtiö vaihtoi nimensä vuonna 2015 Kotimaan Energiaksi. Sopimus jäi syntymättä, vaikka myyjä vakuutteli, että yritys on parantanut tapansa ja koko johtokin vaihtunut.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulleet valitukset kertovat kuitenkin muuta. Kotimaan Energiasta valitettiin viime vuonna kuluttajaviranomaisille 172 kertaa, ja tänä vuonna valituksia on kertynyt toukokuuhun mennessä 72. Tilaamatta syntyneestä sähkösopimuksesta on valitettu 54 kertaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola pitää valitusten määrää varsin suurena. Kaakkolan mukaan suurin ongelma on edelleen se, ettei asiakas ymmärrä puhelimessa sitoutuvansa sopimukseen vaan olettaa saavansa vain tarjouksen.

”Kotimaan Energian ei sinänsä tarvitse lähettää tarjousta postiin tai sähköpostiin. Sähköä myyvät yhtiöt pyrkivät siihen, että myyjä tekee puhelimessa tarjouksen suullisesti. Jos kuluttaja sen hyväksyy, syntyy sopimus, jonka myötä myyjä voi lähettää sopimusvahvistuksen.”

Myyntijohtajan Petteri Kaijasillan mukaan Kotimaan Energian toimintaperiaatteilla ei ole yhteyttä vanhaan huonomaineiseen yhtiöön, eivätkä heidän puhelinmyyjänsä eivät solmi sähkösopimuksia tarjouksen varjolla.

”Jos yksittäistapauksissa näin on toimittu, niin myyjä on toiminut ohjeistuksemme vastaisesti”, Kaijasilta kertoo.

Kaijasillan mukaan Kotimaan Energia on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa kommentoimaan myyntipuheluaan, jonka jälkeen puhelun runko on rakennettu KKV:n suositusten pohjalta.

Jukka Kaakkola huomauttaa, että sähköyhtiön pitää lopettaa puhelu, jos kuluttaja ilmoittaa haluavansa tarjouksen kirjallisena. Tilausvahvistusta ei saa tällöin lähettää. Kuluttajalla on myös oikeus saada puhelusta äänitallenne, ja sähkönmyyjän velvollisuus on osoittaa, että sopimus on tehty.

Kotimaan Energia on Kaijasillan mukaan Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton jäsen ja noudattaa telemarkkinoinnin reilun pelin säännöksiä.

”Puhelinmyyntitapahtuman on oltava kuluttajalle selkeä ja läpinäkyvä. Seuraamme puhelinmyyntimme laatua puhelintallenteiden avulla. Jos saamme yksittäiseltä kuluttajalta palautetta epäselvästä myyntipuhelusta, reagoimme palautteeseen välittömästi.”

Lue lisää: Sähkösopimus tropiikista

Kuluttaja-asiamies huomautti Kotimaan Energiaa vuonna 2017

Kuluttaja-asiamies huomautti Kotimaan Energiaa puhelinmyynnistä heinäkuussa 2017 ja vaati yritystä korjaamaan toimintatapojaan. Kaakkolan mukaan KKV:n ja Kotimaan Energian edustajien on tarkoitus tavata vielä ennen kesälomakauden alkua. Tapaamisessa selvitetään, mitä ongelmia Kotimaan Energian markkinoinnissa edelleen on ja mitä korjaavia toimenpiteitä yhtiö on tehnyt.

Kommentit (77)

Törkeetä toimintaa tuo myynti,olin eräässä kauppakeskuksessa kiertelemässä kattelemassa jotakin huomasin siellä käytävällä oli SUOMEN ENERGIAN naismyyjä kävi minua hihasta kiinni veti pöytänsä viereen puolipakolla piti tiukasti hihastani kiinni minun olis pitänyt allekirjottaa sopimus luojan kiitos sattui paikalle tuntematon mies joka puolusti minua siitä se huuto vasta alkoikin ja nimittelyä,tuon yhtiön kanssa on ennenkin ollut vaikeuksia.tekevät sähkösopimuksia ilman lupaa lähettävät mainoksia joihin pitää vastata jos et vastaa teet sopimuksen heidän kanssaan.en yleensä lue mainoksia,ihmettelin kun tuli heiltä laskuja minun tietämättäni,soitin heille sopimus oli tehty kun en vastannut siihen mainokseen,soitin kuluttaja asiamiehelle vasta sieltä kautta sain purettua sopimuksen mitä en ollut tehnytkään,TOSI RÖYHKEETÄ TOIMINTAA.

Vinkkejä:
-puhelinmarkkinointikielto, esim. ASML ROBINSON
-kielto maistraattiin
Suosittelen etenkin 65 vuotta täyttäneille. Kun ikää on 80-90 vuotta, kyseenalainen markkinointi on oman/omaisen kokemukseni mukaan yleistä.

Tällä hetkellä omaisellani vastaava kiista Fi-Nergy-yhtiön kanssa. Sopimusta ei ole tehty, sopimusvahvistusta ei lähetetty, lasku tuli.

Menin ajatuksissani tämän ottamaan, Tampereella feisssari tätä kauppasi alarannan kävelysillalla.
Tilausvahvstuksen tuleminen kesti 7pvä ja kun peruutus on tehtävä 14vrk aikana meni maku heti kättelyssä. Pikaiseti selasin sopimuksen ja se on kallimpi kuin mitä piti, päivät on väärin ja 12kk muuttui 24kk sopimukseksi..
2 Mailia laitettu peruutuksesta, mutta en ole vielä saanut vastausta.
1 kerta soitettu ja joku Santeri oli jo hiukan hätääntyneen ja ärimmäisen tympeän oloinen kun ilmoitin etten ole saanut vieläkään vahvistusta peruutuksesta. Käsittelyjonossa ovat ja purkavat sitä juuri. Kumma kun ei torstaina laitettuun viestiin vastattu perjantaina.
Aion soittaa sinne nyt joka ikinen päivä uudelleen kunnes saan mustaa valkoisella peruuuksesta.
Peruutuksen olen tehnyt määräajan puitteissa kirjallisena, joten sitä eivät voi kiistää.

Olin yli vuoden ko yhtiössä töissä ja siellä käsketään huijaamaan asiakkaita, jos asiakas on yhtään epävarma omasta sopimuksestaan.

Eli kyseessä on kai petos ?

Sama käytäntö joka toimistossa. Hintojen ”alennuksista” valehdellaan. Olisiko syytä poliisitutkintaan ?

MEITÄ on iso joukko juuri tuollaisiin sotkettu vaikka ei ole mitään sopimuksia itse tehnyt niin tekevät sen ihan ominpäin

Mieheni tuli tänään kotiin töistä ja hänelle oli soitettu Kotimaan energiasta ja tarjottu halpaa sähköä. Oli antanut s-postiosoitteemme johon sopimus tulee ja myyjä oli sanonut että on 14 päivää aikaa hyväksyä se tai perua. Keskustelin mieheni kanssa ja en halunnut muuttaa sähkösopimustamme mihinkään, joka on minun nimissäni, jolloin mies soitti firmaan ja perui sen. Silti nyt parin tunnin kuluttua oli s-postiimme tullut kiitos siitä, että olimme hyväksyneet sopimuksen kaikenmaailman ehtoineen. EMME ollet hyväksyneet sitä vaan peruneet mutta niin vain oli kaikki tietomme siellä ikään kuin olisimme hyväksyneet. Ai että näen punaista. Tämä oli meille jo toinen kerta samasta firmasta. En tule ikinä ottamaan sähköä heiltä. Lähetin heille myös s-postia, saa nähdä mitä tapahtuu.

Viola

Minulle soitettiin kotimaan energiasta jo jokin aika sitten kaupattiin uutta sähkösopimusta josta kohteliaasti kieltäydyin. Myöhemmin kuitenkin tuli sähköpostiini tilausvahvistus johon minun olisi pitänyt vastata vieläkin kieltävästi.. Sähköpostiosoitettani en antanut koskaan puhelinmyyjälle.. Mutta koska sähköpostiosoiteeni on toiminimeni mainoksen kautta julkinen niin ei tuolla ollut merkitystä. Nyt taistelen asiasta kun en ajoissa(14vrk.) ymmärtänyt sitä kieltävää sähköpostia kotimaan energiaan laittaa. Tämä heidän ”tilausvahvistus sähköposti” oli sieltä saman vuorokauden aikana lähetettyjen 7-sähköpostin seassa ja tyhmä kun olin en niitä kaikkia heti avannut. Todella raivostuttavaa ja petollista toimintaa kotimaan energia oy.ltä.

Vaimolleni myytiin juuri väkisin tuollainen 24kk määräaikainen puhelimessa, antamalla ymmärtää, että kyse on Helsingin energian sähkösopimuksen uusimisesta.

Eli täysin tarkoituksellista harhaanjohtamista ja huijausta.

Käsittämätön firma, pysykää kaukana.

samaan tilanteeseen täälläkin ajauduttu ja sopimusta ei valitettavasti voi purkaa kun ovat sen sieltäpäin tehneet ja tietenkin määräaikaseksi….. SAMAA MIELTÄ ETTÄ HARHAANJOHTAMISTA JA HUIJAUSTA

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana jouduin selvittelemään sähkösopimusta, jonka FI-Nergy oli taloyhtiön sähköntoimittajalle ilmoittanut jatkossa hoitavansa. Taloyhtiön sähkölasku tulee nyt erään talon osakkaan nimellä ja Fi-Nergy ei ymmärrä yhteydenotoistani huolimatta, ettei taloyhtiön sähkösopimusta voi yhden osakkaan nimellä vaihtaa. Lisäksi kyseinen osakas ei itse tiedä sopineensa vaihdosta tai saaneensa mitään sähkötarjousta puhelimitse tai kirjeitse. Olen pyytänyt yhtiötä korjaamaan asiansa ilman tulosta. Karhukirjeitä satelee, joita yhtiömme ei maksa. Sähköntoimittajan voi vain taloyhtiön hallituksen päätöksellä vaihtaa yhtiön valtuuttama henkilö.
Olen hiukan pattitilanteessa, kun en voi osakkaan nimissä tehtyä taloyhtiön sopimusta purkaa eikä osakas tee mitään koska ei tuota sipimusta ole oman kertomansa mukaan tehnyt. Kuinkahan tulee toimia?

Minulle tyrkytettiin todella kovin sopimus Gigantissa, tyhmänä suostuin kun väitti olevan ”noin 20€ kuukaudessa” yms vaikka laskin että saunan takia se tekee meille ainakin tuplasti enemmän. Mitään puhetta ei ollut että sopimus olisi määräaikainen. Soitin ja peruin sopimuksen, mutta sain silti sähköpostilla, että sopimus on hyväksytty. Laitoin spostia takaisin ja pelkään pahoin etten millään voi perus sopimusta. Onko kellään vinkkejä?
-A

Ei kai Giganttikaan voi sopimuksia ’ilman peruutusoikeutta’ tehdä? Tätä tarttis selvittää, eihän aggressiivinen markkinointi voi vain kanavasta toiseen siirtyä ja sitten jotenkin ollakin ihan ok?

Taitaa valitettavasti olla niin, että kivijalkaliikkeessä tehdyssä sopimuksessa ei ole 14vrk peruutusoikeutta? 🤔 Koskee muistaakseni vain puhelimessa tehtyjä sopimuksia tämä purkuoikeus….

Kannatan. Rikkovat ASML:n puhelinmyyntikieltoa, jonka vakavasti sairas iäkäs omainen yritti ottaa suojakseen. Se siitä ASML:n jäsenyydestä, jota Kotimaan Energia mainostaa.
Omaiseni väsytettiin täysin. Puhelinmyynti saatava loppumaan ihan kokonaan, Kotimaan Energia ei ollut ainoa häikäilemätön.

Olen samaa mieltä,taistelen juurikin parasta aikaa,tämän yhtiön toiminnasta.Olen jo ollut yhteydessä kuluttaja asiamieheen,ja selvitän onko muistisairaalle miehelleni tehty puhelimessa sopimus?

8.10.2019 Kotimaan Energiasta puhelu, jossa ilmoitettiin, että olemme siirtyneet ko yhtiön asiakkaaksi. Ilmoitin selväsanaisesti, ettei meillä ole aikomustakaan vaihtaa sähköntuottajaa, mutta siitä huolimatta myyjä sanoi, että meille tulee viikon kuluttua kirje, minkä jälkeen on viikko aikaa purkaa sopimus. Siis en tehnyt minkäänlaista sopimusta, minkä sanoin tälle puhelinmyyjälle ja sanoin, että minulla on kiire. ”Vielä pari minuuttia”, jolloin myyjä alkoi lukea sopimusta, jonka olin muka suostunut tekemään. Puhelu päättyi, kun mieheni tuli sanomaan pari valittua sanaa myyjälle ja katkaisi puhelun.

Soitin omalle sähköyhtiölleni, ettei meidän sähkösopimusta saa muuttaa, mikä ei olisi edes mahdollista, kun meillä on määräaikaissopimus oman yhtiömme kanssa.

Tosi härskiä toimintaa Kotimaan Energialta, joten tein ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle.

olkoon sulla vaan määräaikainen nykyisen sähköfirman kanssa, mutta tiedän, että on firmoja, jotka tekee uuden sopimuksen (määräaikaisen) jatkumaan heti kun sun nykyinen sopimus loppuu. Yhden tuttavani kanssa tehtiin näin, en muista mikä yhtiö kyseessä, mutta oli laskuttanut 70 euroa heti ja se ”uusi” määräaikainen tuli voimaan noin vuoden päästä. elokuussa. Tuttavani oli hätää kärsimässä, kun hänen alkuperäinen yhtiönsä väitti hänen uusineen sinne määräaikaisen sopimuksen. Tuttavani kertoi, että hänelle tulee nyt kahdesta sähköfirmasta sähkölasku ja tämä uusi yhtiö ei suostu purkamaan kuin 300 euron sopimussakkomaksulla. Minulla ei ole tietoa, missä mennään, susittelin häntä ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja tarvittaessa kul.riitalautakuntaan, sekä vaatia uudelta yhtiöltä nauhoitus puhelusta, jossa yhtiön mielestä syntyi sopimus. Kiinnostaisi tietää, onko kellekään samaa tilannetta, eli kaksi laskua sähkön kulutuksesta siirtomaksun lisäksi? Eihän sen pitäisi olla mahdollista.

Kotimaan Energialta tuli puhelu. Näyttää siltä, että he edelleen jatkavat toimintaansa yrittäen harhaanjohtaa asiakasta vaihtamaan sähkösopimusta. Puhelinmyyntiyritys-tapahtuma ei ollut selkeä eikä läpinäkyvä. Jouduin sanomaan 3 kertaa ison ”ei”.

Lisään oman kokemukseni tältä päivältä. Olen tehnyt suoramarkkinointikiellon mutta välillä tulee silti puheluja firmoista, joihin tieto ei ilmeisesti ole päivittynyt. Kun kiellosta on ilmoittanut myyjälle, niin kaikki ovat pahoitelleet ja lopettaneet puhelun samantien.

Tänään tuli sitten puhelu Kotimaan energiasta. Kerroin suoramarkkinointikiellosta mutta henkilö toisessa päässä totesi, että ovat vain ”päivittämässä” hintoja halvempiin: ”varmaan sinäkin haluat, että hinnat muuttuvat halvemmiksi”. Kiireen keskellä väsyneenä käsitin, että oma sähköyhtiöni on vaihtanut nimeä tai vastaavaa ja päivittävät sopimuksia. En halunnut alkaa sopia puhelimessa mitään, joten toivoin että saisin tiedot kirjallisena. Tämä ei käynyt. Siinä vaiheessa kun alettiin kysellä henkilötunnusta varmistin uudelleen, että tämäkö on tosiaan päivitys jo olemassa olevaan sopimukseen. ”Kyllä.”

Puhelun jälkeen meiliin kolahti sopimusvahvistus ja firman googlattuani tajusin, että uunotetuksi jouduin. Törkeää toimintaa ja suoranaista valehtelua. Kävin raportoimassa tapauksesta saman tien nettilomakkeella kuluttaja-asiamiehelle. Sopimuksen perun puhelimitse seuraavana päivänä virka-aikana, toivottavasti onnistuu ongelmitta.

Mieheni ymmärsi kyllä, että sopimus pitää perua, ei siinä mitään. Mutta hän käsitti, että 14 vrk perumisaika alkaa siitä kun sopimusvahvistus saapuu, ei puhelusta. Kun sitten soitin peruakseni sopimuksen minulle sanottiin, että 14 vrk aika oli ylittynyt. Erittäin ystävällinen asiakaspalvelija kyllä heti sanoi, että jos kirje on viivästynyt postissa he varmasti voivat vielä sen perua, mutta hänen pitää pyytää joku (esimies?) soittamaan minulle. Yritti edelleen vakuuttaa kyllä että heidän sopimus olisi edullinen meille. Parin tunnin kuluttua soitti toinen oikein ystävällinen henkilö ja sanoi, että perumisessa ei ole mitään ongelmaa, hän hoitaa sen heti.

Voin kuvitella, että joku ymmärtää väärin kuvion, mutta silloin kun siitä ei ole kyse niin koin kyllä saaneeni oikein mukavaa palvelua. Sen sanoin että siihen kirjeeseen voisi laittaa päivämäärän mihin mennessä peruminen pitää tehdä niin tietäisi kuinka nopeasti pitää toimia. Nyt postilakon aikana tämä voi olla todellinen ongelma.

En saanut sopimusvahvistusta enkä tähän päivään mennessä tiedä, mitkä ovat joulun alla autolla ajaessani tekemäni sopimuksen ehdot. (On pitänyt kilpailuttaa sähkö ja soittivat kätevästi… voi ei). Laskun kyllä sain viime viikolla, muttei siinä ole mitään sopimustietoja.
Soitin jo laskuttajalle, etten maksa, ennen kuin asia on selvä. Ja neljättä työpäivää koitan saada myyjän asiakaspalvelua kiinni.

Aivan huijarifirma. Nyt jumissa seuraavat 2v tän firman kanssa. Puhelinmyyjä sai valehdeltua tämän sopimuksen. Kuluttajasuojaan olen ollut yhteydessä ja kirjallisen reklamaation tehnyt, mutta tähänkään ei vastata. Uusia laskuja tulee ja lisätty muistutusmaksuja. Ja mitään muistutuksia ei ole edes tullut. Laskut muutenkin virheelliset. Hyvityksiä sähkön tuotannostakaan ei näy. Voiko enempää Kotimaan energia vihkoon vetää!

Meidän taloudessa vaimo on kilpailuttanut sähköt, joten en ollut ihan kartalla että onko määräaikaista sopimusta ja millä hinnalla kun soittivat. Puhelinmyyjä sanoi että hän näkee että meillä on toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja että hän pystyy tarjoamaan 15c/kWh halvempaa sähköä. No minähän hyväksyin tarjouksen.
Illalla alettiin vaimon kanssa verrata viimeisimpään sähkölaskuun ja tuli ilmi että myyjä oli sepittänyt pelkkiä valheita. Nykyinen sopimus oli halvempi sekä kWh hinnaltaamettä kuukausimaksultaan ja oli sitä paitsi määräaikainen. Irtisanoin heti sopimuksen ja jos tästä puljusta vielä soitetaan niin aion heti sano että tack och adjö.

juu soitettiin ja tarjottiin sopimusta myyjä ei antanut puheenvuoroa ja välillä kysyi että ymmärrätkö ???
laittaa s-postiin sopimuksen mutta ei ole vieläkään näkynyt sopimusta soitto tuli 28,1.20 nyt jo 10.02.20
pitkät on piuhat .myyjä totesi koko ajan että mun ei tartte tehdä mitään hän hoitaa kaiken kun kyseiseen numeroon soittaa vastaus automaattisesti olemme yrittänyt tavoittaa teitä soitamme takaisin. toivottavasti myyjä ei ole tehnyt mitään kun yleensä soppareihin tarttee allekirjoituksen .jokainen tarttee mustaavalkealla
eikä väkisen myyntiä :::????!!

Marraskuussa erehdyin tekemään gigantissa ssähkösopimuksen. Tähän päivään mennessä ei ole tullut sopimusvahvistusta tai laskuja. Vanha sähköyhtiö ilmoitti kyllä sopimuksen päättymisestä jo aikapäiviä sitten.

Seniori. Samoin jouduin ansaan fi Energyn kanssa. Soitin heille tammikuun suuresta laskusta jollaista
en ole koskaan aikaisemmalta yhtiöltä saanut. Samassa yhteydessä tyhmyyttäni kysyin voimassa
olevat sopimukset ja he kertoivat että kesämökki on 17.9.2020 – määräaikaisena 24 kk ja sitten
jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Asuntoni on 19.3.2019 määräaikaisena 24 kk ja sitten jatkuu
toistaiseksi voimassa olevana. Tarkastin nämä laskuista ja piti paikkansa. Mutta yllätys yllätys
he soittivat laskutuksen muuttamisesta ja keskustelin heidän kanssaan tästä asiasta. Mutta yllättäen tulikin uusi sähkösopimus joka oli päivätty 23.1.2020 ja saapui kotiini 14.2.2020 jonka jälkeen he sanovat
että valitusaika on mennyt umpeen. Eli uusi sopimus on mökki uusittu 1.1.2020 ja on voimassa 24 kk
ja asunto 1.1.2020 ja on voimassa 24 kk. Asunnossa on vielä alkuperäinen sopimus voimassa 3.4.2021
saakka. Voidaanko näin tehdä?? Olemme yrittäneen irtisanoa näitä sopimuksia mutta eivät
hyväksy irtisanomista. Kertokaa minulle kuin tästä pääsee eroon ?!! Apua koen itseni huijatuksi.

Muistaakseni ei voi tehdä samaan käyttöliittymään toista sopimusta, jos pohjalla on toiselta yhtiöltä määräaikainen sopimus voimassa. Muuttamalla osoitteesta on yksi tapa saada katkaistua määräaikainen sähkösopimus, koska määräaikainen sopimusta ei siirry mukana muuttaessa. Joka on tietenkin aika radikaali tapa purkaa määris.

Kotimaan energian asiakaspalvelija teki tarjouksen Narinkantorilla ja pyysi kaikki tietoni, myöhemmin selvisi että ”tarjous” osottautuikin jo tehdyksi sopimukseksi minun nimissä ja sähkösopimus joka oli poikaystäväni nimissä oli lopetettu ja tehty samalla laiton muuttosopimus.

Samoin kävi juuri omilleen muuttaneelle tyttärellemme. Kotimaanenergian myyjä otti kaikki tiedot hetua myöten ja sanoi lähettävänsä lisätietoja. Sähköpostiin tipahti tilausvahvistus!!

Sama täällä. Kotimaan energian asiakaspalvelija halusi laittaa sähköpostiin tarjouksen, mutta tarjous muuttuikin lennosta sähkösopimukseksi. Peruutus samantien, jonka kuitattiin olevan ok. Kuukausia myöhemmin Kotinmaan energia alkoi laskuttamaan sähköstä. Aivan käsittämätön firma.

Sain tänään, 27.4.2020, myös itse po. puljulta puhelun. Heti jo alkuun tuntui siltä, että tässä on joku koira haudattuna. Välttelin vastaamasta yhteenkään kysymykseen ”kyllä” (”sinullekin varmaan kelpaisi alhaisempi hinta”) ja antamasta s-postiosoitettani spämmäystä tms. varten. Luin tämän artikkelin vasta jälkikäteen ja huokaisin helpotuksesta, että annoin skeptisyyden voittaa.

Minulle soitti tänään Kotimaan Energian myyjä ja tarjous halvan sähkösopimuksen. Koska olen itsepäinen skeptikko kaikista puhelimyyjistä, sanoin myös tällä kertaa tiukasti EI!
Myyjä yritti mitä yritti!!! mutta kieltäydyin hyväksymästä hänen tarjoustaan. Sanoin, että tarvitsen aikaa, että saisin vertaa Helenin ja hänen tarjouksensa.
Sovimme, palata asiaan torstaina. Voiko kukaan ehdottaa, mitä minun pitäisi tehdä, ja sanoa, kun myyjä soittaa takaisin.

Erehdyin. Olen joutut muutamaan kertaan oikaisemaan laskutusta. Asun kerrostalossa, mutta koskaan en ole maksanut näin paljon! En todellakaan suosittele tätä firmaa. Vielä n.6kk jumissa,sitten pääsen irti.

Tänään soitti Kotimaan energian puhelinmyyjä ja sanoi, että vaihdetaan sinun sähköliittymäsi edulliseen. Kysyin tietoja, joita en saanut. Harkinta-aikaa ei saanut. Eivät lähetä tarjouksia ainoastaan tekevät puhelimessa sopimuksia. Hyvin päällekäyvää toimintaan myyjällä. Kieltokaan ei auttanut, joten lopetin puhelun. Törkeätä toimintaa.

Tänään soitettiin Kotimaan Energialta. Todella harhaanjohtavaa keplottelua, linkitettiin jotenkin nykyinen sopimukseni ehdotukseen. Älkää missään nimessä ottako täältä sopimusta. Toivon todella, että saan tuon peruttua.

Energiayhtiö Väre tuntuu liittyneen tähän huijarimyyjien joukkoon. Aikanaan Jyväskylän energian kanssa tekemäni sähkönmyyntisopimus on päättymässä ja Väre ehdotti sähköpostitse sen uusimista. Kun klikkasin kohtaa, jossa luki tarjous, tuli popup ”Kiitos tilauksestanne”. Mitään kunnon tarjousta ehtoineen ei tilanteeseen liittynyt. Epäilin tilannetta aluksi sähköpostihuijaukseksi, mutta tein Väreen asiakaspalveluun sähköpostilla kuitenkin reklamaation, että en ole mitään sopimusta tehnyt. Väre väitti ettei näe liitetiedostoa eikä tehnyt asialle muuta, lähetti myöhemmin paperipostina tilausvahvistuksen osoitteeseen, jossa en tällä erää oleskellut, joten sain vahvistuksen aika myöhään, reklamoituani siitä Väre ilmoitti, että sopimuksen peruminen on nyt myöhäistä. Niin, että ”Sähkösopimus pyytämättä ja yllätyksenä”. Mikähän olisi tehokkain tapa edetä kuitenkin omia vaivoja säästäen ?

Minullekin soitettiin erittäin epämääräinen puhelu kotimaan energiasta toukokuussa. Yrittivät lopettaa puhelun lyhyeen kun olin vastannut kyllä kysymykseen onko minulla Vaasan sähköllä nykyinen sopimus. Tokaisin myyjälle heti perään etten vaihda sähkösopimustani missään olosuhteissa ja ainakaan vielä ei ole kuulunut perästä. Toivottavasti ei kuulukaan.

En olisi uskonut että Giganttikin on nykyään sotkeentunut tähän samaan soppaan Kotimaan Energian kanssa.

Myyvät myymälöissänsä sähkösopimuksia, mutta jättävät mainitsematta yksityiskohtia jotka ainakin itselleni olisivat johtaneet toisenlaiseen lopputulemaan. Myyntitilanne on muutenkin todella hämärä. Sopimusta tai sen ehtoja ei näytetä vaan ensimmmäinen kerta kun näet mistä on oikeasti kysymys on tilausvahvistus joka tulee sähköpostiisi. Tuossa vaiheessa on jo melko myöhäistä jos huomaat että gigantin myyjä on puhunut sinulle eri tavoin kun mitä sopimuksessa lukee.

No tästä viisastuneena kierrän Gigantin nykyään kaukaa…

Samanalainen kokemus Gigantista. Törkeää huijausta myyjältä ja aion harkita Gigantista ostamisen vähentämistä. Laskulla on runsaasti lisähintaa…

Sama meininki jatkuu edelleen. Tänään myyjä yritti lähettää minulle väkisin tilausvahvistuksen, Kun yritin pyytää tarjousta, hän sanoi että he kutsuvat tarjousta tilausvahvistus-nimellä. Jouduin toteamaan, että liike-elämässä tilausvahvistuksella vahvistetaan tehty tilaus, ja minä en ole tilannut heiltä mitään, enkä siis halua myöskään tilausvahvistusta.

Ei suostunut lähettämään minulle kirjallista tarjousta.

samanlainen kokemus itseltäni tänään liittyen tuohon tilausvahvistus/tarjous termistöön.

Tuossa v.2018, yllä olevassa jutussa sanotaan, että jos asiakas haluaa lopettaa puhelun se tulee tehdä. Myyjä ei meinannut uskoa etten halunnut enää keskustella, ja piti moneen kertaa sanoa ettei meidän ole syytä jatkaa keskustelua jos hän ei pysty lähettämään minulle tarjousta, joka ei sitouta palvelun ostoon tai mikäli hänen ei ole mahdollista lähettää minulle sopimusehtoja, jotta voin tutustua niihin rauhassa.

Erittäin kyseenalaista myyntityötä. Kuuntelin puhelun tarkkaan ja selkeästi myyjä oli hyvin lukenut spiikkinsä ja valehteli sujuvasti. Heti alkuun tuli ensimmäinen selkeä puolivillainen heitto, joka kuulosti siltä kuin paikallinen energiayhtiö olisi laskemassa hintoja. Yritys, joka käyttää näin epäeettiseen myyntiin työntekijöitään ei varmasti ole mukava työnantaja ja uskon, että harva nauttii työstänsä. Moni lienee opiskelijoita.
Toivottavasti tällainen soittelu sanktioitasiin kunnolla.

Minulle kävi marraskuussa 2020 näin Kotimaan Energian kanssa:
Ostin kodinelektroniikkaliikkeestä tuotteen, ja myyjä tarjosi alennusta jos Kotimaan Energia saa kontaktoida minua sähkösopimusasioissa. Myyjä vielä korosti että ”olet tässä myymässä asiakaskontaktia Kotimaan Energialle, ei sido mihinkään”.

No, sähköpostiin tuli parin tunnin sisällä vahvistus uudesta sähkösopimuksesta jossa oli vaikka minkälaisia ”lisäpalveluja niin, että perusmaksu nousisi 12euroon kuukaudessa. Nykyinen perusmaksuni on 2,90euroa. Lisäksi sähkön hintaa ei mainita, vaan voimassa on ”Spot-tuntihinta” jonka päälle Kotimaan Energia lisää 19c/kWh välityspalkkion.

Laitoin äsken kielteisen vastaukseni Kotimaan Energian asiakaspalveluun, ja että saavat kontaktoida minua 2021 lopulla kun nykyinen määräaikainen sähkösopimukseni päättyy. Saa nähdä mitä vastaavat…

Edellisessä pilkkuvirhe, piti olla 0,19c /kWh välityspalkkio, ei 19c…

Soittivat juuri Kotimaan Energialta. Kun yritin väliin jotain sanoa, ei kuunnellut, oli puhelias ja röyhkeä tuputtaja. Sanoin vain heippa hei ja pistin puhelun poikki. Tämän keskusteluketjun luettuani jäin miettimään, että heippa hein sijaan olisi pitänyt varulta sanoa EI EI EI ja katkaista puhelu.

Myyjä: Eihän sinulla ole mitään sitä vastaan, että ostat sähkön meiltä, maksat siitä liikaa, eikä sitä, että sopimus on ikuinen ja sitä ei voi irtisanoa.
Aasiakas: EI,EI, EI ja EI.

Epäselvyyksiä löytyy toiminnasta edelleen. Irtisanoin sähkösopimukseni heidän kanssaan, eli sen tulee päättyä heti kuin mahdollista. Sain viestin Kotimaan energiasta, jossa ilmoitettiin, että olen tehnyt puhelimessa 20.08.2020 heidän kanssaan sopimuksen, uusi sopimus jakso alkaa 01.02.2021 ja sopimuksen kesto 24kk….
Oho. Johan oli ennakoitua toimintaa, aion valittaa asiasta eteenpäin. Ei näin voi toimia mikään yritys. Pitänee vaatia siis puhelinkeskustelut ja sopimukset näytille….

Kyseisen yrityksen myyntimies puhui ikääntyneet vanhempani vaihtamaan sopimusta. Luvattiin -20% halvempi hinta kuin nykyisessä. Hinta olisi ollut 6,2c/kWh 3,99e/kk ja voimassa oleva 4,39c/kWh 2,97e/kk. Määräaikainen sopimus saatiin päättymään vaihtamalla sopimus toisen vanhemman nimiin (”ulosmuutto”). Todella härskiä ikääntyneiden ihmisen harhaanjohtamista.

Itsekin joskus Kotimaan Energian sopimuksia myymässä yrityksessä töissä olleena pakko selventää hieman asioita.

1. Nyt haukutaan väärää puuta. Nämä ”huijauspuhelut” ja ”tarjouskaupat” eivät ole Kotimaan Energiasta kiinni, vaan sopimuksia markkinoivista yrityksistä. Myyntiyritykset hoitavat Kotimaan Energian uusasiakashankinnan ostopalveluna ja aina välillä laadunvalvonnassa meiltäkin löytyi kyseenalaisia puheluita ja kauppoja jotka johtivat yleensä myyjän irtisanomiseen.

2. Jos teet sopimuksen niin saat ensin tilausvahvistuksen ja tästä muutaman päivän päästä viimeistään sopimusvahvistuksen. Eli kun peruuttelette niitä sopimuksia niin ei kannata pelästyä perumisen jälkeen tulevaa sopimusvahvistusta. Kyse on automaatioprosessista ja se tulee vaikka onnistuneesti sopimuksen peruukin.

3. Luulisi järjenkin sanovan ihmisille, että jos puhelimessa kysytään sähkötarjoukseen kaikkia henkilötietoja ja henkilötunnusta niin kyseessä ei ole tarjous.

4. Sähkösopimusta ei ole mahdollista tehdä jos ihminen vastaa kysyttyyn kysymykseen puhelimessa kyllä. Eli sitä sanaa ei tarvitse välttää vaan sopimuksiin tarvitaan henkilötiedot joita soittavalla yhtiöllä ei usein ole. Nämä ovat ulkomaisia huijauspuheluita joissa tällä taktiikalla toimitaan. Ei onnistu sähkönmyynnissä.

5. Edelleenkin kun puhutaan edullisemmasta hinnasta niin vertaillaan toistaiseksi voimassa olevia hintoja. Jos sinulla on määräaikainen niin ei sopimuksesi kesken sen vaihdu. Esim Kotimaan Energia tarjoisi 5,5c 24kk sopimusta kun Vattenfallin perussähkö on 7,98c/kWh. Jos sinulla ei tuota perussähköä olekaan vaan jokin määräaikainen tarjous niin se pysyy edelleen voimassa ja Kotimaan Energia peruuntuu.

Niin no voisihan teillä olla omia myyjiä eikä jotain alihankkijoita. Itsehän te olette valinneet käyttää niitä alihankkijoita. Myykää itse sähkönne ja olkaa rehellisiä.

Sama huijaaminen jatkuu tässä samassa firmassa tänäkin vuonna eli 2021 heti vuoden alusta ja helmikuussa!!Ei mitään sovittu kun pyysin vain pelkkää tarjousta niin ottivat TEKIVÄT LUVATTA SOPIMUKSEN!!Kiertäkää kaukaa tuo firma ja lyökää heti luuri korvaan!!Kuinkahan monta vanhus parkaa ovat saaneet jo huijattua!!Luulisi muidenkin sähköyhtiöiden jollainlailla pystyvän tekemään valituksia jos heiltä valheilla ja ”ryöstäjämällä”viedään asiakkaita kuten vanhuksia jotka ovat usein pitkään ja luotettavia asiakkaita!!Kyllä firmassa itsessään täytyy olla paljon mätää jos palkkaa noin epärehellistä porukkaa puhelinpalvelimeensa töihin!!!!!!

Yleisesti totean, että on se nyt perkele, kun muuton jälkeen on parin kuukauden sisään tullut noin kymmenkunta puhelua sähköasioihin liittyen. Vain umpitollo teini ei osaa tehdä sähkösopimusta muuttaessaan ensimmäistä kertaa omilleen. Ja sähköni kilpailutuksen hoidan ihan itse, kun tiedän, milloin nykyinen sopimus loppuu. Siihenkään en tarvitse sähkön puhelinmyyjien soittoja.

Alkaa ottamaan rankasti päähän, kun toistanut samat jorinat liian monta kertaa ”nykyinen sähkösopimukseni päättyy reilun puolentoista vuoden kuluttua, eikä minulla ole kesämökkiä tai vastaavaa, jonne haluaisin tehdä toisen sähkösopimuksen”.

Kaiken huippuna tänään tuli kaksi soittoa samalta sähköfirmalta. Ei kaukana ollut, että olisin avautunut ”iltavuorolle” ”aamuvuoron” tarjouksen takia, mutten halunnut pilata viattoman työntekijän päivää (hän oli kaiken lisäksi erittäin kohtelias ja päätti puhelun nopeasti, joten olen tyytyväinen päätökseeni). Silti, jossain vaiheessa se kuppi menee nurin, kun samat litaniat joutuu sanomaan liian monta kertaa.

Mulle tehtiin sopimus neljäspäivä ku sattui väärin käsitys. Soitin heti kuudespäivä sinne ja peruin sen myyjä sanoi että peruttu on. Nyt ne soittelevat joka päivä ja sanovat että sopimusta ei ole peruttu että en ikinä oo soittanut sinne.

Joku sutki soitti pari tuntia sitten ja myi samaa tuotetta, Olisi kuulemma n 10 % halvempi kuin muut. Oli läppäri mulla auki ja kun aloin lukemaan hänelle netistä kokemuksia tästä firmassta hän sanoi että heillä on 160.000 asiakasta niin pakostakin sattuu huonoja kokemuksia. Eli aika moni on mennyt halpaan,

Myivät 82 vuotiaille puolikuurolle äidilleni sähkösopimuksen, vaikka äidillä ei ole edes sähköliittymää .Hänen sähkönsä tulee minun liittymästä.Äitini sanoo ettei ole tehnyt mitään sopimusta.Oli muuten aika prosessi kun rupesin soittelemaan purkaakseni sen.On aivan täysi roisto firma.Älkää hyvät ihmiset ikinä sekaantuko kotimaan energiaan.Sähköä saa rehellisistäkin firmoista.

Vastasin tänään vahingossa tuntemattomaan numeroon. Oli tämä kyseinen firma. Todella hyökkäävää käytöstä, ei millään päästänyt irti, vaikka annoin ymmärtää selväsanaisesti, että en missään tapauksessa vaihda sähköfirmaani. Lopetin puhelun itse. Jäi paha maku niiden puolesta, jotka tarttuvat petolliseen syöttiin.

Mitä tarkoittaa Netto Diili 24 kk. Jos entinen määräaikainen sopimus loppuu 31.12.2020 ja Kotimaan Energian kanssa on tehty uusi sopimus 13.12.2019 14.12.2021, niin yhtiö on yksipuolisesti muuttanut sopimuksen päättymään 31.12.2022. Tarkoittaako aika sitä, kun olen maksaamut sähköstä ko. yhtiölle. Olen ilmoittanut vanhan sopimuksen päättymisen asiallisesti.

Kilpailutin sähkösopimuksen, kun määräaikainen sopimus päättyi 21.10. Kotimaan energia oli uusinut sopimuksen yksipuolisesti 12.3.2021. Huomasin kun kilpailutin, eikä siirto onnistunut. Etsimällä löysin sähköpostin jossa vahvistus 23.3.2021, kahdeksi vuodeksi. Sopimuksen lähettäjä oli joku info. En tuota ollut tilannut enkä nähnyt. Asiakaspalvelu väitti että olen soittanut maaliskuussa ja jatkanut sopimusta. Mitään puhelua ei lokitietojen mukaan ole ollut puolin eikä toisin.

Sama juttu, olen muka tehnyt sopimuksen 8.7.20 ja tänään tuli ensimmäinen lasku paperisena. En muista puhelua, tietysti siitä on jo niin kauan. Missään tapauksessa en ole vaihtanut itse! Ehkä olen sitten antanut luvan lähettää tarjouksen sähköpostitse enkä älynnyt sitä peruutta. Nyt olen sitoutunut tähän firmaan 2 vuodeksi. Kun soitin sinne, minulta vaan tivattiin henkilötunnusta, jota en suostunut antamaan. Ihmeellistä touhua!

Sopimus oli ja loppu lasku oli 1500 mutta emme palaa enää uusiin sopimuksiin ENKÄ KEHOITA MUITAKAAN LIITYMÄÄN .1800 e ELÄKELÄINEN EI OL ENÄÄ VARAA MUIHIN LASKUIHIN +SYÖMISIIN KIITOKSIA VIUSTI……

vattenfall tekee myöskin sopimuksia omin päin asiakkaille selän takana,, varokaa tätäkin

joo aina kun puhelu tule mistä tahansa sähköyhtiöstä,, niin kylmästi vaan luuri kiinni

nykyään ei kannata edes vastailla puhelimeen kuin vaan varmasti tuituille,, näin välttyy yllätyksiltä,,luulisin.

Kotimaan energia tosiaan on huijarifirma. Mulla piti olla kiinteä hinta sähkölle 2 vuotta, jotain 5.5 c/kwh.

Vaihdoin sopimuksen Helenille ja Kotimaan Energian loppulaskussa olikin ainakin osa sähköstä jotain 15 c/kwh.

Sopimuksessa oli myös hintaturva, sekin on ihan huijausta näköjään.

Sitten vaihtoturva, mitä ihmettä sekin tarkoittaa? Vihreä valintakin sisältyi siihen.

Joka tapauksessa kuukausimaksu ja noi muut lisäksi saattoi olla niin, että sähkön kulutus oli vaikka 28€/2kk ja noi muut yhteensä 30€.

Helenistä ei näköjään tule ollenkaan laskuja kun sopimus alkoi 8.1.2022 eikä vieläkään ole tullut laskua :).

Koen tulleeni huijatuksi Kotimaan Energian taholta. Pyysin soittamalla tarjouksia useammalta sähköfirmalta ja muilta tuli asialliset tarjoukset. Kotimaan Energian kanssa oli outoa asioida. Myyjä selitti asiat hyvin sekavasti. Sähköpostiin tuli turhanpäiväistä tietoa ja minulle sanottiinkin, että siitä ei kannata välittää. Mutta virallista sopimusta niinkuin hän sitä nimitti ei tullut ollenkaan. Huijaus alkoi heti puhelun alussa. Pyysin tarjousta ja myyjä ottikin heti ylös kaikki tarkat tiedot minusta ja missä meidän nykyinen sopimus on. Tätä ihmettelin. Ei toiset firmat näin toimineet. Kotimaan energia meni ja katkaisi meidän nykyisen sopimuksen. Tämä tuli ilmi kun olin tehnyt sopimuksen meidän tulevan sähköfirman kanssa. Firmasta soitettiin, että he eivät pysty siirtämään sopimusta, kun joku muu on sen jo tehnyt. Olin hämilläni kun en ollut kenenkään muun kanssa tehnyt sopimusta. En siis ole saanut Kotimaan Energialta mustaa valkoisella sopimuksesta. En edes tiedä mitä he ovat sopimukselle lisäilleet. Soitin Kotimaan Energialle ja sieltä sanottiin, että ovat peruneet sopimuksen ja se tulee voimaan muutaman päivän päästä. Soitin edelleen verkkosiirtofirmalle ja sieltä sanottiin, että kyllä perumiset onnistuu pienessä hetkessä. Lupasivat olla yhteydessä Kotimaan Energiaan. Mitenkähän tämä sotku vielä jatkuukaan. Onneksi vanha sopimus on vielä pidemmän aikaa voimassa. Varokaa Kotimaan Energiaa!!!!!

Ihan samat kokemukset, väitettiin, että olen sopimuksen tehnyt, enkä muista koko asiaa. Tivattiin henkilötunnusta puhelimessa enkä halunnut sitä antaa. Myyjä lupasi laittaa asian eteenpäin, mutta yli puolen vuoden jälkeenkään ei ole mitään kuulunut. Laskut kyllä tulee. Nyt siinä on Vihreä valinta ja Vaihtoturva, joiden osuus on 17,60, kun sähköenergia on 25,38. Muistaisin ihan varmasti, jos olisin tuollaiset lisäpalvelut ottanut.
Kesäkuun alussa minua on yritetty taas tavoitella Kotimaan Energialta, yhteenkään puheluun en ole vastannut, mutta silti tuli ”Kiitos että valitsit vihreän valinnan” -sähköposti perjantaina!
Ei ole mikään peruste, että joku toinen firma hoitaa asiakaspalvelun, kyllä tämä on mainehaitta myös sähköyhtiölle. En tiedä, miten tästä koko sopimuksesta pääsee eroon, kun hoidetaan yksipuolisesti?! Ei myöskään huvita roikkua puhelimessa työpäivän aikana irtisanomassa palveluita, joita ei koskaan ole tilannutkaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.