Sähkösopimus pyytämättä ja yllätyksenä

Kotimaan Energia myy puhelimessa sähkösopimuksia. Kuluttajat ovat valittaneet kuluttajaviranomaisille, että sopimus syntyy monesti ilman, että asiakas on siihen suostunut.

Kuluttajan lukijan puhelin soi huhtikuussa. Langan päässä oli Kotimaan Energian myyjä, joka kauppasi sähkösopimusta. Lukija epäröi: eikös Kotimaan Energia ole käytännössä sama yritys, josta Kuluttaja kirjoitti muutama vuosi sitten? Ongelma oli se, ettei asiakas ymmärtänyt tekevänsä puhelimessa sitovaa sopimusta.

Lukija aavisteli oikein: Suomen Energiayhtiö vaihtoi nimensä vuonna 2015 Kotimaan Energiaksi. Sopimus jäi syntymättä, vaikka myyjä vakuutteli, että yritys on parantanut tapansa ja koko johtokin vaihtunut.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulleet valitukset kertovat kuitenkin muuta. Kotimaan Energiasta valitettiin viime vuonna kuluttajaviranomaisille 172 kertaa, ja tänä vuonna valituksia on kertynyt toukokuuhun mennessä 72. Tilaamatta syntyneestä sähkösopimuksesta on valitettu 54 kertaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola pitää valitusten määrää varsin suurena. Kaakkolan mukaan suurin ongelma on edelleen se, ettei asiakas ymmärrä puhelimessa sitoutuvansa sopimukseen vaan olettaa saavansa vain tarjouksen.

”Kotimaan Energian ei sinänsä tarvitse lähettää tarjousta postiin tai sähköpostiin. Sähköä myyvät yhtiöt pyrkivät siihen, että myyjä tekee puhelimessa tarjouksen suullisesti. Jos kuluttaja sen hyväksyy, syntyy sopimus, jonka myötä myyjä voi lähettää sopimusvahvistuksen.”

Myyntijohtajan Petteri Kaijasillan mukaan Kotimaan Energian toimintaperiaatteilla ei ole yhteyttä vanhaan huonomaineiseen yhtiöön, eivätkä heidän puhelinmyyjänsä eivät solmi sähkösopimuksia tarjouksen varjolla.

”Jos yksittäistapauksissa näin on toimittu, niin myyjä on toiminut ohjeistuksemme vastaisesti”, Kaijasilta kertoo.

Kaijasillan mukaan Kotimaan Energia on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa kommentoimaan myyntipuheluaan, jonka jälkeen puhelun runko on rakennettu KKV:n suositusten pohjalta.

Jukka Kaakkola huomauttaa, että sähköyhtiön pitää lopettaa puhelu, jos kuluttaja ilmoittaa haluavansa tarjouksen kirjallisena. Tilausvahvistusta ei saa tällöin lähettää. Kuluttajalla on myös oikeus saada puhelusta äänitallenne, ja sähkönmyyjän velvollisuus on osoittaa, että sopimus on tehty.

Kotimaan Energia on Kaijasillan mukaan Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton jäsen ja noudattaa telemarkkinoinnin reilun pelin säännöksiä.

”Puhelinmyyntitapahtuman on oltava kuluttajalle selkeä ja läpinäkyvä. Seuraamme puhelinmyyntimme laatua puhelintallenteiden avulla. Jos saamme yksittäiseltä kuluttajalta palautetta epäselvästä myyntipuhelusta, reagoimme palautteeseen välittömästi.”

Lue lisää: Sähkösopimus tropiikista

Kuluttaja-asiamies huomautti Kotimaan Energiaa vuonna 2017

Kuluttaja-asiamies huomautti Kotimaan Energiaa puhelinmyynnistä heinäkuussa 2017 ja vaati yritystä korjaamaan toimintatapojaan. Kaakkolan mukaan KKV:n ja Kotimaan Energian edustajien on tarkoitus tavata vielä ennen kesälomakauden alkua. Tapaamisessa selvitetään, mitä ongelmia Kotimaan Energian markkinoinnissa edelleen on ja mitä korjaavia toimenpiteitä yhtiö on tehnyt.

Kommentit (15)

Törkeetä toimintaa tuo myynti,olin eräässä kauppakeskuksessa kiertelemässä kattelemassa jotakin huomasin siellä käytävällä oli SUOMEN ENERGIAN naismyyjä kävi minua hihasta kiinni veti pöytänsä viereen puolipakolla piti tiukasti hihastani kiinni minun olis pitänyt allekirjottaa sopimus luojan kiitos sattui paikalle tuntematon mies joka puolusti minua siitä se huuto vasta alkoikin ja nimittelyä,tuon yhtiön kanssa on ennenkin ollut vaikeuksia.tekevät sähkösopimuksia ilman lupaa lähettävät mainoksia joihin pitää vastata jos et vastaa teet sopimuksen heidän kanssaan.en yleensä lue mainoksia,ihmettelin kun tuli heiltä laskuja minun tietämättäni,soitin heille sopimus oli tehty kun en vastannut siihen mainokseen,soitin kuluttaja asiamiehelle vasta sieltä kautta sain purettua sopimuksen mitä en ollut tehnytkään,TOSI RÖYHKEETÄ TOIMINTAA.

Vinkkejä:
-puhelinmarkkinointikielto, esim. ASML ROBINSON
-kielto maistraattiin
Suosittelen etenkin 65 vuotta täyttäneille. Kun ikää on 80-90 vuotta, kyseenalainen markkinointi on oman/omaisen kokemukseni mukaan yleistä.

Tällä hetkellä omaisellani vastaava kiista Fi-Nergy-yhtiön kanssa. Sopimusta ei ole tehty, sopimusvahvistusta ei lähetetty, lasku tuli.

Menin ajatuksissani tämän ottamaan, Tampereella feisssari tätä kauppasi alarannan kävelysillalla.
Tilausvahvstuksen tuleminen kesti 7pvä ja kun peruutus on tehtävä 14vrk aikana meni maku heti kättelyssä. Pikaiseti selasin sopimuksen ja se on kallimpi kuin mitä piti, päivät on väärin ja 12kk muuttui 24kk sopimukseksi..
2 Mailia laitettu peruutuksesta, mutta en ole vielä saanut vastausta.
1 kerta soitettu ja joku Santeri oli jo hiukan hätääntyneen ja ärimmäisen tympeän oloinen kun ilmoitin etten ole saanut vieläkään vahvistusta peruutuksesta. Käsittelyjonossa ovat ja purkavat sitä juuri. Kumma kun ei torstaina laitettuun viestiin vastattu perjantaina.
Aion soittaa sinne nyt joka ikinen päivä uudelleen kunnes saan mustaa valkoisella peruuuksesta.
Peruutuksen olen tehnyt määräajan puitteissa kirjallisena, joten sitä eivät voi kiistää.

Olin yli vuoden ko yhtiössä töissä ja siellä käsketään huijaamaan asiakkaita, jos asiakas on yhtään epävarma omasta sopimuksestaan.

Eli kyseessä on kai petos ?

Sama käytäntö joka toimistossa. Hintojen ”alennuksista” valehdellaan. Olisiko syytä poliisitutkintaan ?

Mieheni tuli tänään kotiin töistä ja hänelle oli soitettu Kotimaan energiasta ja tarjottu halpaa sähköä. Oli antanut s-postiosoitteemme johon sopimus tulee ja myyjä oli sanonut että on 14 päivää aikaa hyväksyä se tai perua. Keskustelin mieheni kanssa ja en halunnut muuttaa sähkösopimustamme mihinkään, joka on minun nimissäni, jolloin mies soitti firmaan ja perui sen. Silti nyt parin tunnin kuluttua oli s-postiimme tullut kiitos siitä, että olimme hyväksyneet sopimuksen kaikenmaailman ehtoineen. EMME ollet hyväksyneet sitä vaan peruneet mutta niin vain oli kaikki tietomme siellä ikään kuin olisimme hyväksyneet. Ai että näen punaista. Tämä oli meille jo toinen kerta samasta firmasta. En tule ikinä ottamaan sähköä heiltä. Lähetin heille myös s-postia, saa nähdä mitä tapahtuu.

Viola

Vaimolleni myytiin juuri väkisin tuollainen 24kk määräaikainen puhelimessa, antamalla ymmärtää, että kyse on Helsingin energian sähkösopimuksen uusimisesta.

Eli täysin tarkoituksellista harhaanjohtamista ja huijausta.

Käsittämätön firma, pysykää kaukana.

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana jouduin selvittelemään sähkösopimusta, jonka FI-Nergy oli taloyhtiön sähköntoimittajalle ilmoittanut jatkossa hoitavansa. Taloyhtiön sähkölasku tulee nyt erään talon osakkaan nimellä ja Fi-Nergy ei ymmärrä yhteydenotoistani huolimatta, ettei taloyhtiön sähkösopimusta voi yhden osakkaan nimellä vaihtaa. Lisäksi kyseinen osakas ei itse tiedä sopineensa vaihdosta tai saaneensa mitään sähkötarjousta puhelimitse tai kirjeitse. Olen pyytänyt yhtiötä korjaamaan asiansa ilman tulosta. Karhukirjeitä satelee, joita yhtiömme ei maksa. Sähköntoimittajan voi vain taloyhtiön hallituksen päätöksellä vaihtaa yhtiön valtuuttama henkilö.
Olen hiukan pattitilanteessa, kun en voi osakkaan nimissä tehtyä taloyhtiön sopimusta purkaa eikä osakas tee mitään koska ei tuota sipimusta ole oman kertomansa mukaan tehnyt. Kuinkahan tulee toimia?

Minulle tyrkytettiin todella kovin sopimus Gigantissa, tyhmänä suostuin kun väitti olevan ”noin 20€ kuukaudessa” yms vaikka laskin että saunan takia se tekee meille ainakin tuplasti enemmän. Mitään puhetta ei ollut että sopimus olisi määräaikainen. Soitin ja peruin sopimuksen, mutta sain silti sähköpostilla, että sopimus on hyväksytty. Laitoin spostia takaisin ja pelkään pahoin etten millään voi perus sopimusta. Onko kellään vinkkejä?
-A

Ei kai Giganttikaan voi sopimuksia ’ilman peruutusoikeutta’ tehdä? Tätä tarttis selvittää, eihän aggressiivinen markkinointi voi vain kanavasta toiseen siirtyä ja sitten jotenkin ollakin ihan ok?

8.10.2019 Kotimaan Energiasta puhelu, jossa ilmoitettiin, että olemme siirtyneet ko yhtiön asiakkaaksi. Ilmoitin selväsanaisesti, ettei meillä ole aikomustakaan vaihtaa sähköntuottajaa, mutta siitä huolimatta myyjä sanoi, että meille tulee viikon kuluttua kirje, minkä jälkeen on viikko aikaa purkaa sopimus. Siis en tehnyt minkäänlaista sopimusta, minkä sanoin tälle puhelinmyyjälle ja sanoin, että minulla on kiire. ”Vielä pari minuuttia”, jolloin myyjä alkoi lukea sopimusta, jonka olin muka suostunut tekemään. Puhelu päättyi, kun mieheni tuli sanomaan pari valittua sanaa myyjälle ja katkaisi puhelun.

Soitin omalle sähköyhtiölleni, ettei meidän sähkösopimusta saa muuttaa, mikä ei olisi edes mahdollista, kun meillä on määräaikaissopimus oman yhtiömme kanssa.

Tosi härskiä toimintaa Kotimaan Energialta, joten tein ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle.

Kotimaan Energialta tuli puhelu. Näyttää siltä, että he edelleen jatkavat toimintaansa yrittäen harhaanjohtaa asiakasta vaihtamaan sähkösopimusta. Puhelinmyyntiyritys-tapahtuma ei ollut selkeä eikä läpinäkyvä. Jouduin sanomaan 3 kertaa ison ”ei”.

Lisään oman kokemukseni tältä päivältä. Olen tehnyt suoramarkkinointikiellon mutta välillä tulee silti puheluja firmoista, joihin tieto ei ilmeisesti ole päivittynyt. Kun kiellosta on ilmoittanut myyjälle, niin kaikki ovat pahoitelleet ja lopettaneet puhelun samantien.

Tänään tuli sitten puhelu Kotimaan energiasta. Kerroin suoramarkkinointikiellosta mutta henkilö toisessa päässä totesi, että ovat vain ”päivittämässä” hintoja halvempiin: ”varmaan sinäkin haluat, että hinnat muuttuvat halvemmiksi”. Kiireen keskellä väsyneenä käsitin, että oma sähköyhtiöni on vaihtanut nimeä tai vastaavaa ja päivittävät sopimuksia. En halunnut alkaa sopia puhelimessa mitään, joten toivoin että saisin tiedot kirjallisena. Tämä ei käynyt. Siinä vaiheessa kun alettiin kysellä henkilötunnusta varmistin uudelleen, että tämäkö on tosiaan päivitys jo olemassa olevaan sopimukseen. ”Kyllä.”

Puhelun jälkeen meiliin kolahti sopimusvahvistus ja firman googlattuani tajusin, että uunotetuksi jouduin. Törkeää toimintaa ja suoranaista valehtelua. Kävin raportoimassa tapauksesta saman tien nettilomakkeella kuluttaja-asiamiehelle. Sopimuksen perun puhelimitse seuraavana päivänä virka-aikana, toivottavasti onnistuu ongelmitta.

Mieheni ymmärsi kyllä, että sopimus pitää perua, ei siinä mitään. Mutta hän käsitti, että 14 vrk perumisaika alkaa siitä kun sopimusvahvistus saapuu, ei puhelusta. Kun sitten soitin peruakseni sopimuksen minulle sanottiin, että 14 vrk aika oli ylittynyt. Erittäin ystävällinen asiakaspalvelija kyllä heti sanoi, että jos kirje on viivästynyt postissa he varmasti voivat vielä sen perua, mutta hänen pitää pyytää joku (esimies?) soittamaan minulle. Yritti edelleen vakuuttaa kyllä että heidän sopimus olisi edullinen meille. Parin tunnin kuluttua soitti toinen oikein ystävällinen henkilö ja sanoi, että perumisessa ei ole mitään ongelmaa, hän hoitaa sen heti.

Voin kuvitella, että joku ymmärtää väärin kuvion, mutta silloin kun siitä ei ole kyse niin koin kyllä saaneeni oikein mukavaa palvelua. Sen sanoin että siihen kirjeeseen voisi laittaa päivämäärän mihin mennessä peruminen pitää tehdä niin tietäisi kuinka nopeasti pitää toimia. Nyt postilakon aikana tämä voi olla todellinen ongelma.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.