Sähkösopimus pyytämättä ja yllätyksenä

Kotimaan Energia myy puhelimessa sähkösopimuksia. Kuluttajat ovat valittaneet kuluttajaviranomaisille, että sopimus syntyy monesti ilman, että asiakas on siihen suostunut.

Kuluttajan lukijan puhelin soi huhtikuussa. Langan päässä oli Kotimaan Energian myyjä, joka kauppasi sähkösopimusta. Lukija epäröi: eikös Kotimaan Energia ole käytännössä sama yritys, josta Kuluttaja kirjoitti muutama vuosi sitten? Ongelma oli se, ettei asiakas ymmärtänyt tekevänsä puhelimessa sitovaa sopimusta.

Lukija aavisteli oikein: Suomen Energiayhtiö vaihtoi nimensä vuonna 2015 Kotimaan Energiaksi. Sopimus jäi syntymättä, vaikka myyjä vakuutteli, että yritys on parantanut tapansa ja koko johtokin vaihtunut.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulleet valitukset kertovat kuitenkin muuta. Kotimaan Energiasta valitettiin viime vuonna kuluttajaviranomaisille 172 kertaa, ja tänä vuonna valituksia on kertynyt toukokuuhun mennessä 72. Tilaamatta syntyneestä sähkösopimuksesta on valitettu 54 kertaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola pitää valitusten määrää varsin suurena. Kaakkolan mukaan suurin ongelma on edelleen se, ettei asiakas ymmärrä puhelimessa sitoutuvansa sopimukseen vaan olettaa saavansa vain tarjouksen.

”Kotimaan Energian ei sinänsä tarvitse lähettää tarjousta postiin tai sähköpostiin. Sähköä myyvät yhtiöt pyrkivät siihen, että myyjä tekee puhelimessa tarjouksen suullisesti. Jos kuluttaja sen hyväksyy, syntyy sopimus, jonka myötä myyjä voi lähettää sopimusvahvistuksen.”

Myyntijohtajan Petteri Kaijasillan mukaan Kotimaan Energian toimintaperiaatteilla ei ole yhteyttä vanhaan huonomaineiseen yhtiöön, eivätkä heidän puhelinmyyjänsä eivät solmi sähkösopimuksia tarjouksen varjolla.

”Jos yksittäistapauksissa näin on toimittu, niin myyjä on toiminut ohjeistuksemme vastaisesti”, Kaijasilta kertoo.

Kaijasillan mukaan Kotimaan Energia on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa kommentoimaan myyntipuheluaan, jonka jälkeen puhelun runko on rakennettu KKV:n suositusten pohjalta.

Jukka Kaakkola huomauttaa, että sähköyhtiön pitää lopettaa puhelu, jos kuluttaja ilmoittaa haluavansa tarjouksen kirjallisena. Tilausvahvistusta ei saa tällöin lähettää. Kuluttajalla on myös oikeus saada puhelusta äänitallenne, ja sähkönmyyjän velvollisuus on osoittaa, että sopimus on tehty.

Kotimaan Energia on Kaijasillan mukaan Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton jäsen ja noudattaa telemarkkinoinnin reilun pelin säännöksiä.

”Puhelinmyyntitapahtuman on oltava kuluttajalle selkeä ja läpinäkyvä. Seuraamme puhelinmyyntimme laatua puhelintallenteiden avulla. Jos saamme yksittäiseltä kuluttajalta palautetta epäselvästä myyntipuhelusta, reagoimme palautteeseen välittömästi.”

Lue lisää: Sähkösopimus tropiikista

Kuluttaja-asiamies huomautti Kotimaan Energiaa vuonna 2017

Kuluttaja-asiamies huomautti Kotimaan Energiaa puhelinmyynnistä heinäkuussa 2017 ja vaati yritystä korjaamaan toimintatapojaan. Kaakkolan mukaan KKV:n ja Kotimaan Energian edustajien on tarkoitus tavata vielä ennen kesälomakauden alkua. Tapaamisessa selvitetään, mitä ongelmia Kotimaan Energian markkinoinnissa edelleen on ja mitä korjaavia toimenpiteitä yhtiö on tehnyt.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.