Sadoilla ongelmia halpasähköyhtiön kanssa

Puhelimessa tehty halpa sähkösopimus osoittautuu monissa tapauksissa kaikkea muuta kuin edulliseksi. Tällä hetkellä ongelmia aiheuttaa Fi-Nergy Voima, josta kuluttajaviranomaiset ovat saaneet tänä vuonna jo yli 350 yhteydenottoa.

Kun puhelinmyyjä tarjoaa halpaa sähkösopimusta, moni tarttuu tarjoukseen. Heti ensimmäiset laskut voivat kuitenkin tuoda mukanaan ikävän yllätyksen.

Ikäviä yllätyksiä on tarjonnut etenkin Fi-Nergy Voima. Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet alkuvuodesta yli 350 yhteydenottoa yritykseen liittyen. Viime vuonna yhteydenottoja tuli 500.

Fi-Nergyn ongelmat liittyvät etenkin laskutukseen: Asiakkailta on laskutettu etukäteen käyttöarvion perusteella huomattavan suuria summia. Laskutusta ei ole tasattu vastaamaan todellista kulutusta. Asiakkaiden mukaan yritykseen on ollut vaikea saada yhteyttä.

Kuluttaja-asiamies ei ole saanut korjattua ongelmia yrityksen kanssa, joten maaliskuussa käyttöön otetaan järeämmät toimenpiteet. Tyypillisesti kuluttaja-asiamies voi hakea markkinaoikeudesta kieltoa esimerkiksi tiettyjen sopimusehtojen käytölle.

Viranomaisten vanha tuttu

Fi-Nergy Voiman omistaja on ollut ennenkin tekemisissä kuluttajaviranomaisten kanssa. Talouselämän mukaan omistaja on toiminut toimitusjohtajana Market Energiassa, joka sai toiminta-aikanaan markkinaoikeudelta kiellon jatkaa lainvastaista markkinointiaan sekä hallituksen puheenjohtajana 220 Energiassa, joka sai kiellon muuttaa lainvastaisesti sopimusehtojaan.

Mainos: Pystymme julkaisemaan Kuluttajaa tilausmaksujen avulla. Useimmista muista julkaisuista poiketen emme myy mainostilaa verkkosivuillemme emmekä painettuun lehteemme. Vuoden digi- ja printtitilaus maksaa silti vain 49 euroa.

Kuluttaja uutisoi halpasähköyhtiöstä viimeksi vuonna 2018. Silloin valituksia kuluttajaviranomaisille poiki poikkeuksellisen paljon yhtiö nimeltä Kotimaan Energia, jolla ei tiettävästi ole mitään yhteyttä Fi-Nergy Voimaan.

”Ikuisuusongelma”

”Puhelinmyyntiä harjoittavat sähkö­yhtiöt ovat ikuisuusongelma”, kertoo johtava asiantuntija Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttaja­virastosta. Kotimaan Energian osalta tilanne on kuitenkin parantunut viimeisen vuoden aikana.

Fi-Nergy Voiman kaltaisiin yhtiöihin liittyy hyvin erilaisia ongelmia. Vaikka sopimus usein myydään asiakkaalle halvalla houkutushinnalla, hinta saatetaan nostaa hyvinkin nopeasti. ”Uudet asiakkaat saadaan kikkailulla. Kuluttajan pitää olla hereillä hintamuutoksien kanssa”, Kaakkola sanoo.

Ongelmat liittyvät toistaiseksi voimassa oleviin sekä osin myös sähkön pörssihintaan sidottuihin sopimuksiin. Määräaikaiset sopimukset ovat asiakkaalle tästä näkökulmasta turvallisempia, sillä niiden hintaa ei voi nostaa kesken sopimuskauden.

Kommentit (3)

Viitisen vuotta sitten tilasin halpasähköä, joka oli n. 15% Heleniä halvempaa ja tämä edullinen hinta oli voimassa ensin vuoden. Vuoden päästä sain uuden viestin edullisesta hinnasta, joka oli kuitenkin n. 50 %
entistä kalliinpi eikä minun tarvitsisi tehdä mitään. Kun valitin sanottiin, että sopimus on voimassa eikä hinnalle voi tehdä mitään. Vasta monen valituksen ja kuluttaja-asiamiehen avulla sain sopimiuksen purettua.
Kaverilleni kävi muuten aivan samoin.

Ongelma on siinä, että KKV:n kuluttajapuolen johto on saamaton ja epäpätevä. Asiat eivät parane ennen kuin johto vaihdetaan. Tilanne pahenee joka päivä, huijarit vain nauravat kkv:lle. Uudella johdolla tulee olemaan valtava työtaakka, kun nykyinen kuluttajapuolen johto ei ole hoitanut asianmukaisesti tehtäviään ja kuluttajien huijaukset vain koko ajan yleistyvät. Valkokaulusrikollisuus vain kasvaa. Vanhuksia ja oikeuksistaan tietämättömiä tavallisia kuluttajia huijataan joka hetki useammallakin tavalla koko ajan; virasto ei niihin puutu riittävällä tavalla. Johto on täysin liian ”pehmeä”. Lainsäädäntö kyllä sallisi toimenpiteitä. Julkisuutta kaivataan lisää.
On täysin uskomatonta, että mm. tämä Fi-Nergy sähköhuijariyritys on saanut toimia jo yli kaksi yli vuotta aluksi Virosta käsin, huijaamalla vanhuksia ja tavallisia tietämättömiä kuluttajia, jotka eivät edes huomaa heitä huijattavan jjoka kuukausi, niin sopimuksen vastaisella hinnalla, epäselvillä laskuilla, suurilla ennakkolaskuilla, joita kuluttajat luulevat tavallisiksi kulutussähkölaskuikseen ja lähettämättä koko toiminta-aikanaan yhdellekään asiaskkaalleen todelliseen sähkön kulutukseen perustuvaa tasoituslaskua; puhumattakaan rahojen palautuksista, joita yritys on velkaa kuluttajille. Taas huomen aamulla sama huijaus vain jatkuu viikosta viikkoon. Virasto kyllä itsekin todennut, että oliko 750 valitusta tuli vuoden vaihteen jälkeen. Niinpä niin.
Esim. Etelä-Suomen aluehallintoviraston johto peruutti kokonaan Alektum Oy:n ja Annomen Oy:n toimiluvat, kun huijaukset tulivat sen tietoon.
Nyt joka päivä luontaistuotteiden ja vitamiinipillereiden myyjät huijaavat tilauspetoksillaan ja tilausansoilla erityisesti vanhuksia ja muita tietämättömiä kuluttajia. Tilaa edullinen näyte-erä, ja jos sitä et palautakaan 14 päivän sisällä oletkin tilannut ylikalliit pillerit vuoden ajaksi joka kuukausi, eikä tilausta saa peruuttaa. Pillereitä palautellaan, mutta laskuja peritään ja kuluttajat maksavat näitä maksuvaatimuksia suurine perintäkuluineen. Pillereistä epämääräiset tuoteselosteet ja niiden sisältökin on teisteissä todettu paikkansa pitämättömiksi mm. vitamiinien osalta.
Astraltv.fi 3,58 eur/min täysin ylihintaiset ennustajat ja kaukoparantajat huijaavat heihin uskovia vähävaraisia onnettomia ja sairaita ihmisiä käsiään heiluttelemalla ja puhamalla täyttä soopaa.
KKV:n tiedotteidenkin mukaan nettihuutokaupoissa pitäisi olla 14 päivän etämyynnin peruutusoikeus, näin ei kuitenkaan ole kaiketi yhdenkään nettihuutokaupan ehdoissa. Kaikki nettihuutokaupat myyvät joka päivä valtavia määriä kuluttajille mm. autoja, ymv. tuotteita (mm. huutokaupat.com), eivätkä kuluttajat edes tiedä 14 päivän peruutusoikeuksiaan, kosta valvoja viranomainen ei valvo, eikä puutu edes selkeästi kuluttajansuojalain vastaisiin sopimusehtoihin. KKV ojensi 10.4.2018 Kamux autoliikettä, mutta sama virheellinen menettely (ei 14 pvän purkuoikeutta nettihuutokaupassa) on jatkunut jo lähes kaksi vuotta mm. huutokaupat.com-palstalla.
Ylihintaisia aurinkopaneeli-järjestelmiä myydään mm. takaisinmaksuaikojen ja tuottojen virheellisillä väittämillä ja aggressiivisella kotimyynnillä ja virheväitteellä, että nämä ovat mittatilauskauppoja joissa ei ole peruutusoikeutta.
Täysin ylihintaisia (kuluttajia erehdytetään hinnoilla ja agressiivisilla myynnillä, ei poistuta ellei nimi tule sopimuksiin, kun ei ole mahdollisuutta pyytää tarjouksia kilpailijoilta) pölynimureita, puhdistuslaitteita, kotisaneerauksia, ikkunoita, ovia ja kattoremontteja ymv. myydään koti- ja etämyynnillä ilman 14 päivän peruutusoikeutta, koska mittatilaus myynti, mistä ei ole kyse.
Listaa voisi jatkaa lähes loputtomasti. KKV:n tiedottaminen on myös onnetonta, uusia medioita ei osata käyttää, kuluttajat eivät saa riittävästi infoa. Monet kuluttajaneuvojat vain kehottavat maksamaan tuon sähköhuijarin laskut. kkv.fi sivuston hakutoiminnot eivät toimi, hakusanoilla ei löydy tietoa. Kuluttajat eivät tiedä sitä, että etämyynnin peruutusoikeus pitenee vuoteen, jos 14 päivän peruutusohjetta ei ole annettu huonon tiedotuksen takia. KKV ei puutu näihin virheellisiin sopimusehtoihin, ei edes vaikka saisi juuri tuosta yrityksestä valituksen kuluttajalta.
Lähes kaikki pikalainayritykset toimivat täysin huijarimaisesti, eivät kirjaa kaikkia kuluttajien lyhennyksiä tai kirjaavat ylisuuria korkoja ja perimis- ym. järjestely- ja maksusopimuskuluja, jolloin kuluttajat maksavat moneen kertaan luottonsa takaisin. Lainat eivät suorituksista huolimatta lyhene lainkaan. Tiliotteita ja erittelyitä lyhennyksistä ja perityistä koroista ei toimiteta.
Koronaviruksen pandemiaksi julistamisen sitä seuranneen THL.FI ohjeiden ja UM-matkustuskieltosuosituksen jälkeen olisi pitänyt tulla selkeämpi tiedote, jonka mukaan valmismatkan järjestäjien on matka peruutettava kuin myös että matkustajalle on oikeus peruuttaa matkansa, jolloin molemmissa tapauksissa kuluttajilla on oikeus saada rahansa 14 päivän sisällä kokonaisuudessaan takaisin. Sama koskee nyt valtioneuvoston päätösten jälkeen hotelli-kylpylöitä jne.
Tyypillistä huijariyrityksille on se, että niiden kaupparekisteriin merkittyä toiminimeä ei ole nettisivuilla ja että yrityksiin ei saa edes yhteyttä, ei puhelimitse ja sähköpostiosoitteekin usein salataan, jolloin kuluttajien vaikea peruuttaa etämyyntiä tai saada korjausta virheelliseen palveluun tai tavaraan. Tänä päivänä noilla huijareilla menee myös erittäin hyvin, voitot ovat suuria, jolloin rehellistenkin yritysten on pakko siirtyä huijaamislinjalle, kun KKV valvovana viranomaisena ei tee tai puutu edes törkeimpiin väärinkäytöksiin, ainakaan riittävässä määrin.
Toivottavasti valtiontalouden tarkastusvirasto, eduskunnan oikeusasiamies poliitikot näkisivät tämän kirjoituksen ja tekisivät tälle isolle ongelmalle pikimmiten jotakin, muutoin tämä ongelma räjähtää lopullisesti käsiin ja rikollisuus lisääntyy tavalla, josta sitä on äärimmäisen vaikea enää pysäyttää, kuten on jo osin tapahtunut.
Tiedottamisesta ja digitaalisuudesta voisi ottaa oppia vaikka traficom.fi -virastosta.
Tämä liian lepsu linja on jo aiheuttanut sen, että poliisiakaan ei enää kiinnosta puuttua kuluttajien tekemiin rikosilmoituksiin em. huijariyrityksistä. Äärettömän paljon tehokkaampia toimia tarvitaan KKV:n kuluttajapuolelta!
Kyllä lainsäädännön vastaisuus ja rikollisuus lisääntyy automaattisesti, jos valvoja viranomainen on näin toimimaton ja saamaton. Asiaan on saatava korjaus.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.