Kodinkoneita mainostetaan olemattomilla testivoitoilla
Kodinkoneostoksilla moni valitsee mielellään tuotteen, jota mainostetaan sen hyvällä testimenestyksellä. Aina väitteet testimenestyksestä eivät pidä paikkaansa.
Kodinkoneliike Powerin mainoslehtisissä on talven mittaan mainostettu Irobot-merkin robottipölynimuria sen erinomaisella testimenestyksellä. “9 x testivoittaja”, mainoksessa lukee isolla. Siis yhdeksänkertainen testivoittaja!
Vasta pikkupräntistä selviää, että testivoitot eivät koske mainoksen mallia Roomba 971, vaan koko mallisarjaa. Siihen kuuluu ainakin 7 eri imuria. Sitä, mikä taho testin on tehnyt, milloin ja millä imurilla, ei kerrota Powerin mainoslehtisessä tai edes verkkosivuilla.
Irobotia maahantuovan Wittin tiedoista paljastuu, että testivoitot on kerännyt lähinnä yksi ainoa malli, 980. Nyt sen testimenestyksellä markkinoidaan aivan muita imureita. Saako näin tehdä?
harhaanjohtava markkinointi
IRobot
Markkinointi
Power
robotti-imuri
Testaus
testi
Testivoittaja