Henkilöauton renkaiden pinnoittaminen maksaa 200–500 euroa – kannattaako se?

Pinnoittaminen säästää energiaa ja raaka-aineita, mutta uudet renkaat saa melkein samalla hinnalla.

Talvirengassesonki on taas pian käsillä. Nykyisen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Jos vanhat renkaat alkavat olla loppuun ajetut, yksi vaihtoehto kuluttajalle on uusien renkaiden ostamisen sijaan vanhojen pinnoittaminen.

Henkilöauton renkaiden pinnoittaminen on tällä hetkellä harvinaista. Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtajan Risto Tuomisen mukaan Suomen markkinoille tuli vuonna 2020 noin 12 000 henkilöauton pinnoitettua rengasta, kun Autonrengasliitto ry:n tilastojen mukaan Suomessa myytiin kaikkiaan noin 3,3 miljoonaa henkilöauton rengasta vuonna 2019.

Suomen Rengaskierrätys Oy on rengasalan tuottajayhteisö, jonka tehtäviin kuuluu käytöstä poistettujen renkaiden keräilyn ja uudelleenkäytön organisointi.

”Henkilöautojen renkaiden pinnoittaminen on järkevää, kun se tehdään huolella. Normaalissa käytössä ne ovat ihan kohtuullisia. Pinnoitettu rengas on kiertotalouden näkökulmasta paras vaihtoehto. Siinä runko saa uuden elämän ja tekee toisen kierroksen. Tällä säästetään paljon energiaa ja raaka-aineita”, Tuominen sanoo.

Käyttöikä riippuu autosta ja kuljettajasta

Pinnoituksessa hiotaan pois rengasrungon vanha kulutuspinta ja vulkanoidaan sen tilalle uusi kulutuspinta. Henkilöauton renkaat voidaan pinnoittaa vain kerran.

Pinnoittamiseen vaaditaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin lupa. Tuomisen mukaan Suomen johtava henkilöauton renkaiden pinnoittaja on Lammilla toimiva Ässä-Uusiorenkaat.

Yrittäjä Antti Vallisen mukaan pinnoitetun renkaan käyttöikä riippuu täysin autosta ja kuljettajasta, kuten uudenkin renkaan. Eniten pinnoitetaan hänen mukaansa talvirenkaita.

”Pinnoitettu rengas on muuten uutta vastaava, paitsi että siinä on vanha runko. Keskivertokäytössä se kestää useamman sesongin. Riippuu paljon kilometreistä, kuskista ja ohjauskulmista”, Vallinen sanoo.

Uusi rengas on Suomessa käytössä Tuomisen mukaan keskimäärin hieman yli kuusi vuotta. Suomen Rengaskierrätys ei ole tutkinut tarkemmin pinnoitettujen renkaiden käyttöikää.

Henkilöauton renkaita pinnoitetaan Suomessa suhteellisen vähän, koska markkinoilla riittää edullisia uusia renkaita.

”Harmittavaa on, että pinnoittamisesta aiheutuu kustannuksia. Pinnoitetut renkaat kilpailevat halpatuontirenkaiden kanssa samassa hintaluokassa”, Tuominen sanoo.

Vallisen mukaan neljän henkilöauton renkaan pinnoittaminen maksaa 200–500 euroa, lähinnä renkaan koosta riippuen.

”Mitä kallimmat ja laadukkaammat renkaat on alla, sitä järkevämpää on pidentää niiden käyttöikää”, sanoo Vallinen.

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.