Bensiini, diesel, kaasu vai sähkö? Vertailussa autojen käyttövoimat

Vertasimme bensiini-, diesel-, kaasu- ja sähköautojen käyttövoimien hintaa, valmistuksen ja käytön hiilidioksidipäästöjä, ilmanlaatuun vaikuttavia paikallisia päästöjä sekä tankkauksen tai latauksen hintaa, nopeutta sekä tankkaus- ja latauspisteiden määrää.

EU:n tiukentuvat päästömääräykset velvoittavat autovalmistajat pudottamaan ensi vuoden alusta alkaen myymiensä autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästön sakon uhalla. Tästä syystä ladattavia hybridiautoja on tulossa tänä vuonna myyntiin poikkeuksellisen paljon.

Vertaamme Kuluttajan numerossa 2/2020 bensiini-, diesel-, kaasu- ja sähköautojen käyttövoimien hintaa, valmistuksen ja käytön hiilidioksidipäästöjä, ilmanlaatuun vaikuttavia paikallisia päästöjä, tankkauksen tai latauksen hintaa ja nopeutta sekä tankkaus- ja latauspisteiden määrää. Sähköautoista mukana on täyssähkömalli, ladattava hybridi sekä ei-ladattava perushybridi.

Useimmille autoilijoille ladattava hybridi tarjoaa parhaan tasapainon kustannusten, ympäristövaikutusten ja arkielämän helppouden suhteen. Lataushybridin päästöt riippuvat kuitenkin siitä, kuinka suuri osa ajoista ajetaan sähköllä.

Kaupunkiasujalle ekologinen ja parhaimmillaan myös taloudellinen vaihtoehto on ei-ladattava perushybridi. Myös täyssähkö on hyvä vaihtoehto ahkeralle kaupunkiautoilijalle, joka ei poistu kovin usein kauas asuinpaikastaan.

Satoja kilometrejä päivittäin ajavalle dieselauto muodostuu puolestaan taloudelliseksi vaihtoehdoksi, mutta dieselin haittana on korkea käyttövoimavero sekä suuret paikalliset päästöt sekä myös hiilidioksidipäästöt. Hiilidioksidipäästöjä kuitenkin voi vähentää käyttämällä biodieseliä.

Kommentit (7)

Kaasuautot eivät näköjään sitten päässeet muualle kuin otsikkoon. Jos laskee koko auton elinkaaren päästöt ja myös energianlähteen koko ketjun päästöt, niin kaasuauto on siellä kärjessä ekologisuudellaan ja käyttökustannuksiltaan. Kuluttajia on valitettavasti johdettu verotuksella ja näillä kevyillä ”laput silmillä” -tutkimuksilla haluamaan ainoastaan ”jotain sähköllä toimivaa” ja valmistajat eivät keskity kaasuautojen tekniikan ja tarjonnan kehittämiseen laskevan kysynnän vuoksi.

Todella harmi, että meillä olisi ihan kelpo ja ilmaston kannalta kestävä vaihtoehto, mutta sähköistyminen vie voiton – kunhan ei liikaa mieti mistä se akku on tehty, paljonko sen liikutteluun auton mukana tarvitaan lisää energiaa ja mistä sähkö lopulta tulee. Vielä kirsikkana kakun päälle voisi ihannoida tulevaisuuden voimanlähteen eli sähkön- ja sen siirtohinnan tasaista nousua ja miettiä valmiiksi jo nyt mikä meni pieleen.

Siirtohintoineenkiin sähkö on edullista vrt. diesel tai bensa.

Kaasun ym. biopolttoaineiden ongelma on EU tasolla — EU ei hyväksy niitä ympäristöystävällisiksi, koska polttaminen vapauttaa aina hiilidioksidia. Siksi autovalmistajat ei niihin tosissaan panosta ja sähkö jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

Miksi bioetanoli jätettiin pois vertailusta? Vanhan bensa-auton voi helposti ja kohtuukustannuksin muuttaa etanolikäyttöiseksi.

Nyt vissiin on pikkusen väärääkin tietoa tuosta dieselin huonoista puolista, liikenteen pudotessa 1/3 normaalista on mitattu että eräät ilman epäpuhtaudet eivät ole vähentyneet, eli oliko se dieselin sittenkään se paha susi?!?!?!

Kumma kun kaasuauto on Suomen Ekoauto 2019, eikä päässyt kuin otsikkoon?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.