5 kysymystä perinnästä

Jos postilaatikkoon tipahtaa perintäkirje, sen sisältö kannattaa tutkia tarkasti. Perusteettomasta tai epäselvästä perintäkirjeestä voi hakea korvausta niin perintäyhtiöltä kuin sitä käyttävältä yritykseltä.

1. Olen saanut perusteettoman perintäkirjeen. Miten minun kannattaa toimia?

Kun saat perintäkirjeen, tarkista mikä on perittävän velkasumman peruste. Aina perustetta ei ole. Perusteetonta velkaa ei tarvitse maksaa. Sama koskee perusteettomia perintätoimen kuluja. Jos et ymmärrä, mitä sinulta peritään, vaadi selvitystä. Asiakkaalla on oikeus saada tietää maksutta, mihin perittävä summa perustuu. 

Jos perintäyhtiö perii mielestäsi kohtuuttomia kuluja tai ei anna velkaa koskevia tietoja, riitauta asia eli tee perintäyhtiölle valitus. Valmis valituslomake löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta

Riitautettua perintää ei saa lain mukaan jatkaa, eikä riitautuksen jälkeen saapuneita perintäkirjeitä siis tarvitse maksaa ennen kuin perintäyhtiö on antanut asianmukaisen vastauksen. Jos et saa asiaasi hoidettua valituslomakkeella, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Jos asia ei ratkea kuluttajaneuvonnankaan kautta, vie tapaus kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Jos perintäyhtiö rikkoo mielestäsi lakia, voit ilmoittaa asiasta Etelä-Suomen aluehallintovirastolle tai kuluttaja-asiamiehelle, jotka valvovat perinnän lainmukaisuutta.

2. Onko yrityksellä vastuuta käyttämänsä perintäyhtiön toiminnasta?

Niin yritys kuin perintäyhtiö ovat vastuussa vahingosta, joka on aiheutunut perintäyhtiön lain vastaisesta tai muutoin virheellisestä toiminnasta. Asiakas voi valita, kummalta hän vaatii korvausta. Korvausvelvollisuus ei edellytä, että virhe on tahallinen tai johtunut huolimattomuudesta. Riittää, että perintäyhtiö on toiminut virheellisesti ja että siitä on aiheutunut kustannuksia perinnän kohteelle.

Asiakas voi hakea korvausta perusteettoman, puutteellisen tai epäselvän maksuvaatimuksen selvittämisestä aiheutuneista kuluista. Korvausta voi hakea esimerkiksi puhelimen käytöstä ja tositteiden hankkimisesta.

Yrityksen tai perintäyhtiön on palautettava asiakkaan tekemät, perusteettomat maksut veloituksetta, mikäli asiakas on tehnyt maksuja yrityksen tai perintäyhtiön virheestä johtuen.

3. Perintäyritys Ropo Capital on perinyt esimerkiksi Oulun Energian laskuja viikon maksuajalla. Eikö maksuajan pitäisi lain mukaan olla 10 päivää?

Laissa ei ole säädetty maksuehdon pituudesta. Kuluttaja-asiamiehen ohjeistuksen mukaan asiakkaalle on kuitenkin varattava vähintään 10 päivää aikaa maksua tai huomautusta varten. 10 päivän maksuaika alkaa siitä, kun lasku on saapunut eikä siitä, milloin lasku on päivätty. Laskun eräpäivässä on siis otettava huomioon postin kulkemiseen kuluva aika, viikonloput sekä pyhäpäivät.

4. Aluehallintovirasto perui härskisti toimineen Alektum-perintäyhtiön toimiluvan viime vuonna. Nyt yrityksen toiminta jatkuu Annomen-nimellä. Miten tämä on mahdollista?

Vuoden vaihteessa tuli voimaan uusi rekisterilaki, jonka mukaan perintäyhtiöiden on jätettävä rekisteröintihakemus kesäkuun loppuun mennessä. Annomen voi jatkaa toimintaansa hakemuksen käsittelyyn asti. Rekisteröintihakemuksen yhteydessä tulee arvioitavaksi esimerkiksi Annomenin vakavaraisuus.

5. Onko perintäyritystä vastaan mahdollista nostaa ryhmäkanne?

Periaatteessa se on mahdollista. Ryhmäkanne on kuitenkin viimeinen keino, joka edellyttää, että muut keinot on käytetty ja on todettu, että niillä ei ole päästy toivottuun lopputulokseen. Muita keinoja ovat asian riitauttaminen kuluttajariitalautakunnassa ja tuomioistuimeen jätettävä vastine.

Laki edellyttää ryhmäkanteelta, että asia kuuluu kuluttaja-asiamiehen toimivaltaan ja että useilla henkilöillä on samaa yritystä kohtaan samankaltaisia vaatimuksia. Ryhmä pitää voida myös määritellä riittävän täsmällisesti.

Lähde: Lakimies Juha Jokinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta

Juttua oikaistu 17.5. klo 11.25. Jutussa väitettiin, että laskun maksuajan pitää lain mukaan olla 10 päivää. Kyse ei ole laista, vaan kuluttaja-asiamiehen linjauksesta.

Kommentit (4)

Miten jos Suomen lainsäätäjä vain lopettaisi tälläisten laillistutettujen ryöstajien toiminnan. Velat pitää maksaa jos pystyy: ei ole oikein jos pääoma 100 kertaistuu kun, jokin firma painaa entteriä ja uusii perinnän ja kuluja erinäisiä kymppejä tai satasia

Miksi enää ei voi saada yli 10v vanhoja velkoja anteeksi kuten ennen sai…. Ärsyttää ku en voi edes todistaa että kaikki ei ole omiani

Se mikä on sinänsä mielenkiintoista, että kun joku lasku on mennyt ulosottoon asti, niin intrum jatkaa niiden perimistä korkoineen. Mikä mahtaa olla kuluttajan suoja tällaisessa tilanteessa?

Miten se voi olla mahdollista, että päättäjämme ei saa näitä valkokaulusrikollisia kuriin? Eikö näitä porsaanreikiä voida tukkia lopullisesti ja kieltää tämmöinen toiminta kokonaan. Samoin poistaa suoraan tämmöisiltä Annomenin legal counseleilta luvat kokonaan koska he tekevät tahallista rikollista toimintaa. Seuraavaksi kun he menettävät luvat niin ostetaan seuraava firma ja homma jatkuu…

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.