5 kysymystä perinnästä

Jos postilaatikkoon tipahtaa perintäkirje, sen sisältö kannattaa tutkia tarkasti. Perusteettomasta tai epäselvästä perintäkirjeestä voi hakea korvausta niin perintäyhtiöltä kuin sitä käyttävältä yritykseltä.

1. Olen saanut perusteettoman perintäkirjeen. Miten minun kannattaa toimia?

Kun saat perintäkirjeen, tarkista mikä on perittävän velkasumman peruste. Aina perustetta ei ole. Perusteetonta velkaa ei tarvitse maksaa. Sama koskee perusteettomia perintätoimen kuluja. Jos et ymmärrä, mitä sinulta peritään, vaadi selvitystä. Asiakkaalla on oikeus saada tietää maksutta, mihin perittävä summa perustuu. 

Jos perintäyhtiö perii mielestäsi kohtuuttomia kuluja tai ei anna velkaa koskevia tietoja, riitauta asia eli tee perintäyhtiölle valitus. Valmis valituslomake löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta

Riitautettua perintää ei saa lain mukaan jatkaa, eikä riitautuksen jälkeen saapuneita perintäkirjeitä siis tarvitse maksaa ennen kuin perintäyhtiö on antanut asianmukaisen vastauksen. Jos et saa asiaasi hoidettua valituslomakkeella, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Jos asia ei ratkea kuluttajaneuvonnankaan kautta, vie tapaus kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Jos perintäyhtiö rikkoo mielestäsi lakia, voit ilmoittaa asiasta Etelä-Suomen aluehallintovirastolle tai kuluttaja-asiamiehelle, jotka valvovat perinnän lainmukaisuutta.

2. Onko yrityksellä vastuuta käyttämänsä perintäyhtiön toiminnasta?

Niin yritys kuin perintäyhtiö ovat vastuussa vahingosta, joka on aiheutunut perintäyhtiön lain vastaisesta tai muutoin virheellisestä toiminnasta. Asiakas voi valita, kummalta hän vaatii korvausta. Korvausvelvollisuus ei edellytä, että virhe on tahallinen tai johtunut huolimattomuudesta. Riittää, että perintäyhtiö on toiminut virheellisesti ja että siitä on aiheutunut kustannuksia perinnän kohteelle.

Asiakas voi hakea korvausta perusteettoman, puutteellisen tai epäselvän maksuvaatimuksen selvittämisestä aiheutuneista kuluista. Korvausta voi hakea esimerkiksi puhelimen käytöstä ja tositteiden hankkimisesta.

Yrityksen tai perintäyhtiön on palautettava asiakkaan tekemät, perusteettomat maksut veloituksetta, mikäli asiakas on tehnyt maksuja yrityksen tai perintäyhtiön virheestä johtuen.

3. Perintäyritys Ropo Capital on perinyt esimerkiksi Oulun Energian laskuja viikon maksuajalla. Eikö maksuajan pitäisi lain mukaan olla 10 päivää?

Laissa ei ole säädetty maksuehdon pituudesta. Kuluttaja-asiamiehen ohjeistuksen mukaan asiakkaalle on kuitenkin varattava vähintään 10 päivää aikaa maksua tai huomautusta varten. 10 päivän maksuaika alkaa siitä, kun lasku on saapunut eikä siitä, milloin lasku on päivätty. Laskun eräpäivässä on siis otettava huomioon postin kulkemiseen kuluva aika, viikonloput sekä pyhäpäivät.

4. Aluehallintovirasto perui härskisti toimineen Alektum-perintäyhtiön toimiluvan viime vuonna. Nyt yrityksen toiminta jatkuu Annomen-nimellä. Miten tämä on mahdollista?

Vuoden vaihteessa tuli voimaan uusi rekisterilaki, jonka mukaan perintäyhtiöiden on jätettävä rekisteröintihakemus kesäkuun loppuun mennessä. Annomen voi jatkaa toimintaansa hakemuksen käsittelyyn asti. Rekisteröintihakemuksen yhteydessä tulee arvioitavaksi esimerkiksi Annomenin vakavaraisuus.

5. Onko perintäyritystä vastaan mahdollista nostaa ryhmäkanne?

Periaatteessa se on mahdollista. Ryhmäkanne on kuitenkin viimeinen keino, joka edellyttää, että muut keinot on käytetty ja on todettu, että niillä ei ole päästy toivottuun lopputulokseen. Muita keinoja ovat asian riitauttaminen kuluttajariitalautakunnassa ja tuomioistuimeen jätettävä vastine.

Laki edellyttää ryhmäkanteelta, että asia kuuluu kuluttaja-asiamiehen toimivaltaan ja että useilla henkilöillä on samaa yritystä kohtaan samankaltaisia vaatimuksia. Ryhmä pitää voida myös määritellä riittävän täsmällisesti.

Lähde: Lakimies Juha Jokinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta

Juttua oikaistu 17.5. klo 11.25. Jutussa väitettiin, että laskun maksuajan pitää lain mukaan olla 10 päivää. Kyse ei ole laista, vaan kuluttaja-asiamiehen linjauksesta.

Kommentit (16)

Miten jos Suomen lainsäätäjä vain lopettaisi tälläisten laillistutettujen ryöstajien toiminnan. Velat pitää maksaa jos pystyy: ei ole oikein jos pääoma 100 kertaistuu kun, jokin firma painaa entteriä ja uusii perinnän ja kuluja erinäisiä kymppejä tai satasia

Miksi enää ei voi saada yli 10v vanhoja velkoja anteeksi kuten ennen sai…. Ärsyttää ku en voi edes todistaa että kaikki ei ole omiani

Se mikä on sinänsä mielenkiintoista, että kun joku lasku on mennyt ulosottoon asti, niin intrum jatkaa niiden perimistä korkoineen. Mikä mahtaa olla kuluttajan suoja tällaisessa tilanteessa?

Miten se voi olla mahdollista, että päättäjämme ei saa näitä valkokaulusrikollisia kuriin? Eikö näitä porsaanreikiä voida tukkia lopullisesti ja kieltää tämmöinen toiminta kokonaan. Samoin poistaa suoraan tämmöisiltä Annomenin legal counseleilta luvat kokonaan koska he tekevät tahallista rikollista toimintaa. Seuraavaksi kun he menettävät luvat niin ostetaan seuraava firma ja homma jatkuu…

Ehkä eivät halua laittaa kuriin kun meinaan sielä lompakolla on niiiiiiiiiiiin helppoa käydä kun ei ole oma lompakko

Miksi vain ihmiset eivät voisi maksaa laskujaan ajallaan, jottei tarvitse painia näiden perintätoimistojen kanssa. Eihän heillä olisi duunia lainkaan, jos ihmiset maksaisivat laskunsa ennen eräpäivää. Jos rahat on loppu, on mahdollista hakea pankista lainaa maksuaikaa varten. Tai jos ei ole varaa maksaa ostoksia/tilauksia, niin pitäisi jättää ostamatta kokonaan. Olisiko peiliin katsomisen paikka.

Tämä sähköpostiviesti on luottamuksellinen ja tarkoitettu ainoastaan
> > vastaanottajan käyttöön. Jos tätä sähköpostiviestiä ei ole
> tarkoitettu
> > sinulle, sen lukeminen, käyttö, kopiointi, tulostaminen, muuttaminen
> tai
> > hallussapito on kiellettyä. Jos sinulla on syytä uskoa, että tätä
> > viestiä
> > ei ole tarkoitettu sinulle, ole hyvä ja ilmoita tästä välittömästi
> > lähettäjälle sekä poista viesti ja kaikki sen kopiot laitteistostasi.

Tämä kertoo jo kaiken…

Ihmettelen suuresti kun sain ropocapitalilta perintäkirjeen jonka mukaan lasku olisi tullut 20.02.2020. Eipä ole näkynyt mitään laskua enkä ole tilannut mitään. En ymmärrä miksi tämä ihmisten kusetus saa jatkua eikä mitenkään puututa tähän rosvoamiseen. Olin yhteydessä kyseiseen firmaan josta muka lasku oli laitettu perintään niin kas kummaa, eipä ollut minun nimelläni mitään tilaustietoja. Olkaa tarkkana, näitä kusetuksia tulee koko ajan.

Nykyisin luotonantaja voi väittää, että lasku on lähetetty sähköpostiin, vaikka sitä ei olisi lähetetty lainkaan. Millä sähköpostiviestin saaja voi todistaa ettei ole saanut laskuja joita ei ole saanut.? Ainoa vaihtoehto on, että koko sähköpostin viestit poistettuine viesteineen voisi hakkeroida esiin ja näyttää ettei laskuja ole tullut. Onhan se perin outoa, että samalta yritykseltä olisi jäänyt tulematta niin laskut, muistutukset kuin irtisanomisilmoituskin, kun miltään muulta yritykseltä ei ole jäänyt tulematta ja yrityksellä on ollut aivan opoikea sähköpostikin. Seurauksena turhia korko- ja perintäkuluja.
Kyseessä siis Blue Finance ja Intrum.

On käsittämätöntä miten vaikeaa on saada asiatonta perintää katkaistua vaikka lasku on hoidettu eräpäivänä ja laskussa olleilla tiedoilla. Asiakaspalvelussa nähdään kyllä suoritus mutta karhuja vaan tulee. Alkuperäinen summa 7,90 ja nyt jo vaaditaan 31.99

Miten voi esimerkiksi Kaleva käyttää tämmöistä huijari firman palveluja. Taitaa Kalevan lukeminen loppua taas tässä talossa. Kalevaan käytti ennen sitä veroparatiisiyhtiö Lindorffin palveluja.
Ei olisi ihme jos koko Kaleva tekee konkurssin.

Olisipa hyvä jos MOT tai joku iltapäivä lehti taas tekisi ison jutun näistä perintä yhtiöistä.

Ropo capitalilla näkyy olevan tarkoitus kerätä perintäkuluja. Peintä aloitetaan ilman huomautuslaksua ja pari päivää eräpäivän jälkeen. Kun on maksanut laskun ennen perintäkirjettä, niin sitten tulee uhkaavan sävyinen maininta että perintäkulut on maksettava.

Ropo Capital ei välitä siitä että minun ”riitauttamani” lasku on Kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä.
Puhuin heille henkilökohtaisesti ,ettei laskuja saa lähettää ennen ratkaisua KLRL:sta. Ropo Capital yrittää kuitenkin. Olen vanha , sairas ihminen ja tullut jo petetyksi Firmalta, jolta hain asinanajanan apua.Tehtävään vastannut henkilö osoittautui olevan ilman minkäänlaista oikeutta/lupaa oikeudellisiin avustustoimiin, eikä hän ollut asiananaja ollenkaan. Kun sain tietää Valvontalautakunnan kautta totuuden, niin tietenkin riitautin laskun ,joka tähtitieteellisen. korkea.(Mahdollisesti täysin rikollinen?). Ropo Capital lähettää laskuja tietäen että asia on Kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä. Ajattelen ,että Ropo Capital haluaa ”rikollisetkin ” maksut VÄSYTTÄMÄLLÄ maksetuksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.