5 kysymystä mobiilimaksamisesta

Ostokset voi maksaa puhelimella yhä useammassa paikassa, kuten lähikaupan kassalla. Kuluttaja selvitti, mitä mobiilimaksamisesta on hyvä tietää.

1. Miten mobiilimaksaminen toimii?

Mobiilimaksaminen toimii siten, että maksutapahtuma suoritetaan älylaitteeseen eli esimerkiksi puhelimeen ladatun sovelluksen avulla. Maksutilanteessa sovellus avataan usein salasanalla tai sormenjälkitunnistuksella. Vahva sähköinen tunnistautuminen tehdään yleensä silloin, kun sovellus otetaan käyttöön ensimmäisen kerran.

Maksu välitetään käytännössä tilisiirtona tai korttimaksuna, eli sovellukselle kerrotaan omat tili- tai korttitiedot. Mobiilisovelluksissa voi yleensä valita, käyttääkö korttinsa debit- vai credit-ominaisuutta.

2. Onnistuuko mobiilimaksaminen puhelimella kuin puhelimella?

Ainakin uusimmilla. Useimmat palveluntarjoajat tarjoavat mobiilimaksusovelluksiaan sekä iOS-käyttöjärjestelmän että Androidin käyttäjille.

Jotkut mobiilimaksusovellukset saattavat edellyttää uudempia käyttöjärjestelmiä. Jos puhelin on hyvin vanha tai käyttäjä ei ole pitkään aikaan päivittänyt laitteensa käyttöjärjestelmää, on mahdollista, ettei mobiilimaksusovellus toimi tai sitä ei voi ladata mobiililaitteeseen.

3. Missä mobiilimaksu kelpaa maksutavaksi?

Riippuu teknologiasta. Jos mobiilimaksu perustuu lähimaksuteknologiaan, sillä voi maksaa kaikissa paikoissa, joissa voi maksaa lähimaksukortillakin. Esimerkiksi Pivo ja Apple Pay käyttävät lähimaksuteknologiaa.

Muun muassa Danske Bankin Mobile Pay perustuu bluetooth-teknologiaan,  jolloin maksaminen edellyttää, että kaupan maksupääte tukee bluetoothia. Tätä ominaisuutta ei tällä hetkellä ole kaikissa liikkeissä.

Myös verkko-ostokset voi maksaa mobiilimaksulla. Mobiilimaksu verkossa edellyttää sitä, että verkkokauppa tai sen maksupalveluntarjoaja on tehnyt sopimuksen näiden maksutapojen käytöstä.

4. Mitä hyötyä mobiilimaksamisesta on minulle?

Mobiilisovelluksesta on käyttäjälle hyötyä, jos ei halua kantaa mukanaan sekä maksukortteja, lompakkoa että puhelinta.

5. Onko mobiilimaksaminen turvallista?

Lähtökohtaisesti kyllä. Mobiilimaksaminen on maksutapana uusi, joten sitä on vaikea verrata jo pitkään käytössä olleisiin verkkopankkiin ja maksukortteihin. Puhelimella on kuitenkin turvallista maksaa, kun ladattava maksusovellus on tunnetun maksupalveluntarjoajan tarjoama ja pitää huolta oman puhelimensa turvallisesta käytöstä.

Kaiken keskittäminen mobiililaitteeseen voi toisaalta olla myös riski. Jos kännykässä on yhteystietojen ja sähköpostin lisäksi myös tunnistussovellus, mobiilipankki ja mobiilimaksu, on mahdollista, että laitteen rikkoutuessa tai kadotessa omia henkilökohtaisia asioita on vaikeaa hoitaa.

Lähde: Johtava riskiasiantuntija Anne Nisén Finanssivalvonnasta

Kommentit (4)

Niin, kyllä niitä puhelimia hajoaa ja katoaa. Se on kuin munat yhdessä korissa ja se kaatuu, kaik mänt.

Olen ajatellut samoin mitä jos se ei jostainsyystä toimikkaan esim. Oma nettiyhteys pätkii tai jotain …

Samahan se on kadotatko puhelimen, vai sen lompakon, jossa ne kaikki kortit on.
Tosin puhelimen saattaa vielä löytää gps paikannuksella…

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.