Testissä lataushybridit: akku auttaa alentamaan kulutusta ja päästöjä
Toimintamatkojen pidentymisen myötä lataushybridit muistuttavat entistä enemmän täyssähköautoja, mutta ilman lataustarpeen tuottamaa ahdistusta. Auton ja ajoprofiilin pitää kuitenkin sopia yhteen, jotta hankinta on kannattava.
Vaikka tekniikka hioutuu koko ajan paremmaksi, on lataushybridien idea ollut ensimmäisistä markkinoille tulleista malleista lähtien sama: akkuun esimerkiksi yön aikana ladattava sähkö mahdollistaa päivittäisten ajojen tai ainakin osan niistä ajamisen sähköllä. Pitkät matkat ajetaan edelleen pääosin bensiinillä, mutta tässäkin käytössä akkusähkö auttaa alentamaan kulutusta ja päästöjä.
Jatkuvaan pitkien matkojen ajamiseen lataushybridi on kuitenkin taloudellisessa mielessä jopa heikompi vaihtoehto kuin perinteinen bensiini- tai dieselauto. Useiden satojen kilometrien maantie- ja moottoritie-matkoilla jopa yli 200 kiloa painava akkupaketti on lähinnä ylimääräistä painolastia. Sama tekijä lisää kulutusta tyhjällä akulla ajettaessa myös kaupunkiajossa, vaikka jarrutusenergian talteenotto akkuun lievittääkin ongelmaa hieman.
Lataushybridi on harvoin paras valinta myöskään niille autoilijoille, joilla ei ole mahdollisuutta laittaa autoa rutiininomaisesti lataukseen. Koska vain ani harvassa lataushybridissä on pikalatausmahdollisuus, akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää useita tunteja eikä siis onnistu esimerkiksi normaalin ruokakauppakäynnin yhteydessä. Kerrostalon parkkipaikan lämpötolpasta lataushybridiin saa kyllä helposti kymmeniä kilometrejä toimintamatkaa yön aikana, mutta monissa taloyhtiöissä tällainen käyttö ei ole joko sallittua tai teknisesti mahdollista.
Jatkuvasti pitkiä matkoja ajavan kannattaa ainakin puhtaasti taloudellisessa mielessä ostaa täyssähköauto: mitä enemmän kilometrejä mittariin karttuu, sitä mittavammat ovat säästöt käyttövoimakuluissa. Kiireisimpiä autoilijoita saattavat toki arveluttaa myös sähköauton vaatimat tiheämmät ja pidemmät pysähdykset latauksen ajaksi etenkin talvipakkasilla.
Vain vähän ajavalle perinteinen yksinkertaisen tekniikan bensiiniauto on edelleen houkutteleva valinta alhaisen hankintahinnan ansiosta. Tilastojen perusteella ei tosin näytä, että lataushybridejä ostettaisiin erityisesti säästösyistä: Suomen myyntitilastoissa lataushybridien myydyimmät mallit ovat lähes poikkeuksetta varsin arvokkaita autoja.
autotesti
lataushybridien testi
lataushybridit
testi