Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Testi: Perinteisillä polttomoottoriautoilla on yhä omat hyvät puolensa

Julkaistu: 14.06.2023
Punainen auto.

Testasimme peräti 96 polttomoottoriautoa kolmessa eri tuoteryhmässä: pienet autot, perheautot ja isot perheautot.

Bensiinikäyttöiset, ei-ladattavat autot ovat vielä hetken aikaa myydyin uusien henkilöautojen ryhmä. Tekninen kehitys ei niidenkään osalta ole pysähtynyt, vaikka autonvalmistajien panokset ovatkin muualla.

Sähköautoista ja sähkö- ja bensiiniautojen yhdistelmistä eli lataushybrideistä puhutaan paljon – sekä hyvää että huonoa. Syy kiinnostukseen niitä kohtaan on selvä: tämän vuoden toukokuussa rekisteröidyistä uusista autoista 35 prosenttia oli täyssähköautoja ja noin 17 prosenttia ladattavia hybridejä.

Täyssähköautojen myynti ohittaa myyntimäärissä perinteisen, vain tankattavan bensiiniauton pian, mutta lataushybridit jäävät todennäköisesti pääasiassa välivaiheeksi siirtymässä polttoaineista sähköön.

Dieselautojen myyntimäärät ovat suorastaan romahtaneet: niitä rekisteröidään enää selvästi alle kymmenesosa kaikista myydyistä henkilöautoista. Vallanvaihdos etenkin dieselin ja sähkön välillä näkyy selvästi esimerkiksi takseissa, jotka ovat sähköistymässä jopa yllättävän nopeasti.

Käyttövoimien vertailussa täyssähköautolla on tankattaviin autoihin verrattuna puolellaan monta etua: paljon pienemmät paikalliset saastepäästöt, pienemmät elinkaaren hiilidioksidipäästöt, pienemmät voimalinjan huoltokulut, sähkömoottorin vaivaton ajettavuus ja niin edelleen. Lataushybridissä edut puolestaan painottuvat pääasiassa sähköllä tapahtuvaan kaupunkiajoon. Tiheään pitkän matkan taittamiseen ne ovat usein heikko valinta.

Vaikka EU:ssa tulee vuoden 2035 jälkeen olemaan sallittua enää hiilidioksidipäästöttömien uusien autojen myynti, ehditään tulevan reilun vuosikymmenen aikana myymään valtava määrä tankattavia autoja. Käytettyjen autojen markkinoilla nämä autot liikkuvat vielä vuosikymmeniä senkin jälkeen, joskaan ainakaan kaikissa kaupungeissa niillä ei lähipäästöjensä takia välttämättä saa ikuisesti ajaa.

Etenkin pitkää matkaa usein taittavalle, mutta silti vain kohtuullisia vuotuisia kilometrimääriä ajavalle uusi polttomoottoriauto voi edelleen olla erinomainen ostos. Testin parhaimmisto tarjoilee mainioita ajo-ominaisuuksia, kohtuullista kulutusta ja päästöjä, paljon tilaa ja lukuisia muita erinomaisia ominaisuuksia.

Polttomoottoriautolla on lisäksi puolellaan yksi etu ylitse muiden: edullinen hankintahinta. Testimme autoista halvimmat maksavat uutena noin 16 000 euroa, ja testattujen mallien keskihintakin on alle 35 000 euroa. Toisessa ääripäässä mukana on kolme autoa, joiden hinnat ovat peräti kuusinumeroisia. Kattavien testitulostemme perusteella hyvän auton voi saada noin 20 000 eurolla, tai jopa halvemmalla.

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

autotesti

bensa-auto

bensiiniauto

henkilöauto

Hybridi

kevythybridi

polttomoottoriauto