Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Miksi huonekalut ovat aina alessa?

Julkaistu: 15.03.2017

Kuluttaja-asiamies ei ole saanut huonekaluliikkeiden vuosia jatkuvia alennuksia kuriin. Kysyimme, miksi.

Sohva on taas myynnissä puoleen hintaan ja ruokailuryhmänkin saisi parilla sadalla eurolla. Joko taas? Huonekalulikkeistä esimerkiksi Masku, Sotka ja Asko ovat mainostaneet viime vuosina yli äyräidensä. Suomen Sänkytukun jatkuvat loppuunmyynti-­ilmoitukset ovat suorastaan huvittavia.

Pitkäkestoinen ja toistuva alemarkkinointi johtaa kuluttajia harhaan. Kuluttaja­asiamies on yrittänyt suitsia jatkuvia alennuksia uhkasakoin. Tuorein, 100 000 euron uhkasakko mätkähti alkuvuodesta Askon ja Sotkan taustalla olevalle Indoor Groupille. Asko ja Sotka joutuivat alennusmyyntejä koskevaan markkinointikieltoon.

Uhkasakot ovat tuttuja myös Maskulle. Se on saanut viime vuosina kaksi 100 000 euron uhkasakkoa, joista ensimmäisestä se on joutunut maksamaan puolet.

Maskun jatkuvat alennusmyynnit juontavat juurensa ainakin vuoteen 2006. Mikä mättää, kun ainaisia alennuksia ei ole saatu yli kymmenen vuoden aikana kuriin, kuluttaja-­asiamies Päivi Hentunen?

”Se on hyvin turhauttavaa. Syynä ovat vähäiset resurssit ja keinot, sekä yritysten haluttomuus muuttaa tapojaan. Mielellään sitä näkisi, että ala itse hoitaisi asian kuntoon.”

Uhkasakoilla ei ole Hentusen mukaan toivottua vaikutusta, koska lain määrittelemät summat ovat liian pieniä.

”100 000 euron uhkasakko ei paljon hetkauta yritystä, jolla on rahaa mainostaa Helsingin Sanomien etusivulla, jossa mainospaikka maksaa kymmeniä tuhansia euroja.”

Hentusen mukaan uhkasakot ovat myös liian lempeitä. Nimensä mukaisesti ne ovat uhkauksia, jotka laitetaan perintään vasta sitten, kun yritys on rikkonut ohjeistusta toistamiseen. Hentunen haluaisi keinovalikoimaan maksut, joissa yritys joutuisi heti tilille virheistään.

Huonekaluliikkeiden lisäksi vastaavaa mainontaa tekevät Hentusen mukaan monet optikko-­ ja urheiluvälineliikkeet, mutta huonekaluala on pahin. Viranomainen tutkii mainostamisen jatkuvuutta käsipelillä. Lehtiä seurataan päivittäin, ja niissä olleet mainokset leikataan talteen ja arkistoidaan paksuihin kansioihin.

”Lakimiesten pöydille kertyy vino pino lehtiä. Tuomioistuimessa pitää olla näyttöä.”

Jatkuva ale on vale

Lain mukaan alennusmyynnit saavat kestää yhteen menoon enintään kaksi kuukautta. Vuoden aikana alennukset saavat kestää yhteensä enintään kolme kuukautta. Alennus on lainvastainen, jos tuotetta ei ole koskaan myyty alkuperäiseksi ilmoitetulla hinnalla.

Lähde: KKV

alennus

Asko

huonekalu

Indoor Group

Masku

Sänky

Sohva

Sotka

Suomen Sänkytukku

Uhkasakko