Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Parturiajan perumisesta voi koitua kuluja

Julkaistu: 11.08.2021

Etämyynnin peruutusoikeus ei päde etukäteen varattuihin palveluihin, jotka suoritetaan sovittuun aikaan. Kiistat peruttujen aikojen korvaamisesta ovat yleisiä.

Etämyynnin peruutusoikeus on tuttu juttu: jos ostaa puhelinmyyjältä lehtitilauksen tai verkkokaupasta uudet sandaalit, on lain mukaan 14 vuorokautta aikaa peruuttaa kauppa ilman muita kustannuksia kuin tuotteen palauttamisesta mahdollisesti veloitettavat postikulut.

Tilanne muuttuu, kun kyse on etukäteen varattavasta ja mahdollisesti myös maksettavasta palvelusta, joka suoritetaan sovittuna aikana, esimerkiksi hieronta, hiustenleikkuu ja mallikuvaukset. Tällaisia ajan­varauksia ei katsota etäsopimukseksi, vaikka niistä olisi sovittu puhelimessa tai verkossa. Niinpä myöskään etä­sopimuksen peruutusoikeus ei päde.

Etukäteen varatun, sovittuna aikana suoritettavan palvelun voi peruuttaa vain tietyissä poikkeus­tapauksissa. Tällöin peruutusoikeus perustuu kuluttajansuojalain 8:nteen lukuun.

”Lähtökohta on se, että kun palvelu on tilattu ja aika on sovittu, sitä ei voi yleensä enää kuluitta peruuttaa”, ­tiivistää kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV).

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

kuluttajansuojalaki

Kuluttajariitalautakunta

Musta lista

Peruutusoikeus