Lentovalitusten kasvu tyssäsi koronaan
Matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, jos lento peruuntuu tai on vähintään kolme tuntia myöhässä. Finnairia koskevia valituksia käsiteltiin kuluttajariitalautakunnassa viime vuonna 386 kertaa.
Lentoja koskevien valitusten osuus kuluttajariitalautakunnassa on kasvanut vuosi vuodelta. Vuonna 2014 noin 12 prosenttia kaikista lautakunnan käsittelemistä tapauksista liittyi lentoihin, ja vuonna 2019 osuus oli kasvanut jo yli 22 prosenttiin.
Viime vuonna matkailu pysähtyi, ja se näkyi tietysti myös lautakunnassa: uusien lentotapauksien määrä lähes puolittui 827:ään.
Viime vuonna lautakuntaan tulleista uusista tapauksista selvä enemmistö koski nimenomaan lentojen peruutuksiin liittyviä epäselvyyksiä. Korona-ajan valitusten tarkempaa sisältöä voi kuitenkin analysoida vasta myöhemmin, koska käsittelyajat ovat pitkiä.
finnair
korvaus
Kuluttajariitalautakunta
lentäminen
lento
Lentokone
lentoyhtiö
matkustaminen
Matkustus
Musta lista
myöhästyminen
Riita