Ohjelmistopäivityksiä on oltava saatavilla puhelimen kestoiän ajan
Kuluttajariitalautakunnan tekemien päätösten perusteella ainakin kalliimman hintaluokan älypuhelimien pitäisi kestää käytössä vähintään neljä vuotta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtavan asiantuntijan Jukka Kaakkolan mukaan puhelinten ohjelmisto- ja tietoturvapäivitykset voi kytkeä samaan kestoikäolettamaan kuin puhelimen tekniikan.
Kaupasta ostetulla älypuhelimella saattaa olla esimerkiksi kahden vuoden mittainen takuu. Jos puhelin rikkoutuu takuuaikana, se voidaan lähettää takuuhuoltoon korjattavaksi ilman kuluja.
Takuu on kuitenkin sinällään vain elektroniikkaa myyvien liikkeiden tarjoama lisäetu. Takuun päätyttyäkin laitevalmistaja tai myyjä saattaa olla vastuussa puhelimeen tulevasta viasta niin sanotun virhevastuun myötä.
Johtava asiantuntija Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo, että lain mukaan tuotteen pitää kestää ”vähintään odotettavissa olevan kestoikänsä verran”.
Kaakkolan mukaan puhelinten ohjelmisto- ja tietoturvapäivitykset voi kytkeä samaan kestoikäolettamaan kuin puhelimen tekniikan. ”Päivityksiäkin pitäisi olla saatavilla se aika, kun puhelimen oletetaan kestävän.”
Esimerkiksi Apple julkaisee käyttöjärjestelmäpäivityksiä tällä hetkellä noin viisi vuotta vanhoihin iPhone-puhelimiin. Useimmat muut puhelinvalmistajat käyttävät Googlen Android-käyttöjärjestelmää ja tarjoavat ohjelmistopäivityksiä puhelimiinsa varsin vaihtelevasti.
Kuluttajariitalautakunnan tekemien päätösten perusteella ainakin kalliimman hintaluokan älypuhelimien pitäisi kestää käytössä vähintään neljä vuotta. Kaakkola arvioi, että jos 3–4 vuotta vanhaan puhelimeen ei ole saatavilla varaosia tai sitä ei muuten pystytä korjaamaan, tilanne katsottaisiin luultavasti kuluttajariitalautakunnassa virheeksi ja asiakas voisi olla oikeutettu esimerkiksi hinnanalennukseen.
Älypuhelin
kestoikä
ohjelmistopäivitys
puhelin
takuu
Takuuhuolto
tietoturvapäivitys
Virhevastuu