Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Postilakko voi jatkua jopa kuukauden: nämä asiat sinun kannattaa tietää

Julkaistu: 11.11.2019

Kirjepostin, aikakauslehtien sekä pienikokoisten pakettien jakelu saattaa viivästyä jopa useilla viikoilla lakon takia.

Miten Postin työntekijöiden lakko vaikuttaa kirjeiden, pakettien ja lehtien jakeluun?

Postin mukaan esimerkiksi kirjepostin ja aikakauslehtien sekä pienikokoisten, kirjelaatikkoon mahtuvien XXS-pakettien jakelu saattaa viivästyä jopa useita viikkoja. Myös isompien pakettien toimituksissa voi olla useampien päivien mittaisia viiveitä, mutta viiveet ovat korkeamman automaatioasteen takia pienemmät kuin kirjepostissa. Ulkomaan lähetysten jakelussa viiveet riippuvat lähde- ja kohdemaasta: Ruotsista ja Baltian maista tulevat lähetykset Posti pyrkii jakamaan normaalisti, mutta muutaman päivän viiveet ovat mahdollisia. EU:n alueelta tulevat paketit jaetaan todennäköisesti muutamien päivien viiveellä. Euroopan ulkopuoliset lähetykset sen sijaan eivät liiku lakon aikana.  Lakko ei vaikuta Postin palvelupisteisiin tai sanomalehtien varhaisjakeluun. Lisäksi lakon ulkopuolella on turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät jakelutyöt kuten ruoka-, elintarvike-, lääke- ja sairaalalähetykset.

Kuinka kauan lakko kestää?

Tämänhetkisen tiedon mukaan lakko näyttäisi kestävän neljä viikkoa. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU aloitti lakon maanantaina 11.11. Lakon ilmoitettiin aluksi kestävän kaksi viikkoa, sunnuntaihin 24.11. saakka, mutta sunnuntaina 10. marraskuuta PAU ilmoitti työnseisauksen jatkuvan vielä kaksi viikkoa pidempään, sunnuntaihin 8. joulukuuta asti. STT:n haastatteleman Postin poikkeustilannejohtaja Jarmo Ainasojan mukaan joulukortit on kuitenkin mahdollista saada jouluksi perille. Lakko voi loppua jo ilmoitettua aiemminkin, sillä sovittelua jatketaan valtakunnansovittelijan johdolla keskiviikkona 13.11. klo 13.

Uskallanko tilata lakon aikana verkkokaupoista tuotteita?

Näillä näkymin postilaisten lakko vaikuttaa esimerkiksi maanantaina 11.11. vietettävään singles day -ostospäivään, 29.11. vietettävään black friday -ostospäivään, mustan perjantain jälkeiseen cyber monday -ostospäivään sekä mahdollisesti jopa joululahjaostosten toimittamiseen. On mahdollista, että lakon aikana tilattu tuote ei ennätä saapua edes jouluksi, mikäli jakeluviive jatkuu viikkojen mittaisena. Ennen tilaamista kannattaakin tarkistaa, tarjoaako myyjä muita toimitustapoja kuin postituksen. Postin lakko ei vaikuta muihin logistiikka- tai kuriiriyrityksiin. Esimerkiksi Matkahuolto pyrkii toimittamaan lähetykset lakon aikana normaaliin tapaan, mutta lähetysten kasvaneen määrän takia kuljetusajat voivat olla normaalia pidemmät.

Mitä jos lasku tai viranomaiskirje jää saapumatta?

Kirjepostin jakeluhäiriöt vaikuttavat myös esimerkiksi pankki- ja viranomaispostiin sekä paperilaskuihin. Mikäli mahdollista, laskut kannattaa tilata suoraan verkkopankkiin sähköisessä muodossa eli niin kutsuttuna e-laskuna. Laskuttaja ei voi kuitenkaan velvoittaa asiakasta siirtymään e-laskuun. Mikäli paperilaskun jakelu viivästyy lakon takia, kuluttajalle ei pitäisi tulla viivästyskorkoja, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Jukka Kaakkola kertoo Kauppalehdelle. Seura-lehdelle KKV:n Kaakkola puolestaan kertoo, että laskuttajien ja perijöiden tulee odottaa lakon päättymistä ennen perinnän ja laskutuksen jatkamista. Esimerkiksi Kelan etuuksien maksamisessa voi Helsingin Sanomien mukaan olla viivästyksiä, jos paperimuotoiset hakemukset jäävät postiin. Postilakon aikana kannattaakin käyttää pankkien ja viranomaisten sähköisiä palveluita paperilomakkeiden postittelun sijaan. Mikäli esimerkiksi maksukortti on lakon aikana vanhenemassa tai avainlukulistan numerot loppumassa, kannattaa olla yhteydessä suoraan omaan pankkiin.

Vaikuttaako lakko Kuluttaja-lehden ilmestymiseen?

Kuluttajan seuraavan numeron ilmestymispäivä on keskiviikko 11. joulukuuta. Lehden jakelu tilaajille saattaa viivästyä lakon takia. Kaikki lehden artikkelit ovat kuitenkin luettavissa verkkosivuillamme heti lehden ilmestymispäivänä. Verkkopalveluun kirjautumista varten tarvitset asiakasnumeron, joka löytyy lehden osoitelapusta sekä sähköisestä uutiskirjeestä. Asiakasnumerosi saat tarvittaessa selvitettyä myös asiakaspalvelustamme joko sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@kuluttaja.fi tai puhelimitse maksuttomasta palvelunumerostamme 0800 188 210 (arkisin 9:00-18:00). Asiakaspalvelun kautta voit myös vaihtaa perinteisen paperilaskun sähköpostilaskuksi, jolloin lasku lehdestä tulee automaattisesti sähköpostiisi. Voit myös tehdä verkkopankissasi e-laskusopimuksen käyttämällä viimeisimmän laskun viitenumeroa, jolloin lasku tulee automaattisesti verkkopankkiisi.

Posti

postilakko

postinjakelu