Miksi vähiten ilmastoa lämmittäviä ruokia myös mainostetaan vähiten?
Tutkimuksessa eniten tv-mainosaikaa osti maitotuotteita valmistava Valio.
Kun näet televisiossa ruokamainoksen, se mainostaa sinulle todennäköisimmin jogurttia. Jogurtti on tuote, jonka valmistamisen kasvihuonepäästöt kuuluvat elintarvikkeiden keskikastiin.
Sen sijaan ilmastokuormitukseltaan vähäisimpiä tuotteita, kuten hedelmiä, vihanneksia ja juureksia, mainostetaan vähiten. Tämä selviää Markus Vinnarin ja Milla Annalan tutkimusartikkelista, joka julkaistiin aiemmin tänä vuonna kansainvälisessä Ecological Economics -tiedejulkaisussa. Tutkimuksessa luokiteltiin MTV3:n ja Nelosen vuosina 2012 ja 2013 näyttämiä ruokamainoksia muun muassa niiden ympäristövaikutusten mukaan. ”Arkihavaintojen valossa tilanne ei ole radikaalisti muuttunut, mutta lisätutkimusta tarvitaan”, Vinnari sanoo.
Ruoka-alan yrityksistä eniten ruutuaikaa osti maitotuotteita valmistava Valio. Vaikka suomalaisten lihankulutus ei ole EU-tasolla poikkeuksellisen korkeaa, eläinperäisten proteiinien kulutus on kaiken kaikkiaan suurta.
”Se johtuu siitä, että suomalaiset on opetettu juomaan maitoa ja käyttämään maitotaloustuotteita.”
Kasviksia ei mainosteta yhtä paljon, koska niitä ei brändätä maitotuotteiden lailla. Vinnari ehdottaakin, että isot kauppaketjut kiinnittäisivät ruokamainoksissaan huomiota vähäpäästöisten ruokien osuuteen. Pitkällä aikavälillä ilmastolle haitallisimpien tuotteiden mainoksia voitaisiin rajoittaa tai jopa kieltää.
Elintarvikkeet
Ilmasto
ilmastokuormitus
kasvihuonepäästöt
mainonta
mainos
mainostaminen
ruokamainos
televisio
televisiomainos
TV