Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Ravintolaruokaa kotiinkuljetuksella – lähetit kertovat epävarmoista tuloista ja jatkuvasta kyttäämisestä

Julkaistu: 30.10.2019

Ravintola-aterian tilaaminen kotiovelle on kuluttajalle ihanan helppoa. Lähetille ei: vaikka hän ehtisi toimittaa kolme tilausta tunnissa, käteen ei jää välttämättä montaakaan euroa.

Kadunvarressa sähkökaappiin liimattu ilmoitus julistaa: “Tiesitkö, että Foodora ja Wolt voivat koska tahansa leikata lähettiensä palkkioita?”

Eivätkä itse asiassa vain voi. Tuntipalkkioita leikattiin viime vuonna.

Foodoran pinkki- ja Woltin siniasuiset lähetit ovat tuttu näky isompien kaupunkien katukuvassa. Lähettipalvelut ovat kuitenkin olleet kriittisen huomion kohteena. Viime vuonna sekä Foodora että Wolt uudistivat palkkiomalliaan, ja monien lähettien mukaan palkkiotaso laski. Foodoran lähetit ovat kertoneet, että heidän suorituksiaan tarkkaillaan jatkuvasti ja ajovuoroja jaetaan epäselvin perustein. Seurauksena lähetit osoittivat mieltä Foodoran toimiston edessä Helsingissä ja perustivat Justice4Couriers-kampanjan, jonka julisteita voi nyt bongata kaduilta.

Vaikka aterian tilaaminen kotiovelle muutaman euron toimitusmaksulla onkin mukavaa, samalla mieleen nousee epäilys: tienaako lähetti säällistä korvausta?

Haluatko jatkaa lukemista?

Osta pääsy tähän sisältöön tai kirjaudu sisään.

alustatalous

alustatyö

Foodora

Kotiinkuljetus

Lähetti

lähettipalvelut

Pizza Online

ruoankuljetus

Ruoka

ruokalähetit

ruokalähetti

ruokalähetys

ruokatilaus

ruuankuljetus

tilaus

Wolt