Siirry sisältöön

Ostoskori

Ostoskori on tyhjä.

Takaisin kauppaan

Finnair lensi Mustalle listalle

Julkaistu: 16.09.2015

Kuluttajan Mustalla listalla nähdään harvoin pörssiyrityksiä, mutta Finnair teki elokuussa poikkeuksen. Kuluttajariitalautakunta suositti lentoyhtiötä maksamaan vakiokorvaukset matkustajille, joiden lento oli viivästynyt. Finnair ei suostunut.

”Finnair pyrkii lähtökohtaisesti noudattamaan kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Näissä tapauksissa olimme kuitenkin perustellusti eri mieltä lautakunnan suosituksesta”, mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist kommentoi.

Finnair ei ole ainoa Mustalle listalle viime vuosina joutunut lentoyhtiö: seuraa tekevät myös esimerkiksi Air Baltic, Easyjet ja tässä lehdessä Ryanair.

Lennoista tehdyt valitukset harppasivat 245:stä 639:ään vuonna 2013 ja ovat sen jälkeen pysyneet samoissa lukemissa. Suurin osa valituksista koskee viivästyksiä.

Taustalla on EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu lokakuulta 2012. Sen mukaan asiakas voi hakea korvausta paitsi peruuntumisesta, myös viivästymisestä. EU-asetusta ollaan nyt muuttamassa.

Vakiokorvausta voi saada pieleen menneistä lennoista

Matkustajalla voi olla oikeus ns. vakiokorvaukseen, jos hän ei pääse lennolle, jos lento peruutetaan tai jos lento saapuu lopulliseen määränpäähän yli 3 tuntia myöhässä.

Vakiokorvausta ei saa, jos muutoksista on ilmoitettu ajoissa tai syynä ovat poikkeusolot.

Vakiokorvaus on 125–600 euroa, riippuen lennon pituudesta ja kestosta.

Vaikka vakiokorvausta ei saisi, asiakkaan pitää yleensä saada lipun hinta takaisin tai päästä korvaavalle lennolle.

Lisää tietoa vakiokorvauksesta saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Air Baltic

Easyjet

finnair

Kuluttajariitalautakunta

lentoyhtiö

Musta lista

Ryanair

Viivästys